Představte si, že podnikáte v 70.letech 20.století a jste před spuštěním velkého projektu, který má oslovit širokou veřejnost. Jak rychle se rozšíří a dostane k milionům lidí? Před dobou internetu a sociálních sítích bylo šíření informací mnohem komplikovanější a pomalejší. Dnes díky komunikačním nástrojům jako jsou sociální sítě a další moderní aplikace máme možnost marketingově zasáhnout a oslovit obrovské lidí, a to díky síťovému efektu a Metcalfovému zákonu. A navíc s minimem financí než k tomu bylo potřeba kdysi.

Názornou ukázkou je doba, za kterou jednotlivé služby a společnosti dokázaly přitáhnout 50 milionů uživatelů.

  • Letadlům to trvalo 64 let.
  • Automobilům to trvalo 62 let.
  • Telefonu to trvalo 50 let.
  • Elektřině to trvalo 46 let.
  • Kreditním kartám to trvalo 28 let.
  • Televizi to trvalo 22 let.
  • ATM bankomatů to trvalo 18 let.
  • Počítačům to trvalo 14 let.
  • Mobilním telefonům to trvalo 12 let.
  • Internetu to trvalo 7 let.
  • Facebooku to trvalo 4 roky.
  • WeChat aplikaci to trvalo 1 rok.
  • Hře Fortnite to trvalo 100 dnů.
  • Hře Angry Birds to trvalo 35 dnů.
  • Aplikaci Pokemon Go to trvalo 19 dní.

50-milionu-uzivatelu

Zdroj infografiky: VisualCapitalist.com

Síťový efekt

V digitální době mohou společnosti a podnikatelé oslovit miliony uživatelů díky síťovému efektu. Síťový efekt je princip, který spočívá na základu, kdy čím víc lidí používá nějaký produkt či službu, tím hodnotnějším se tento produkt či služba stává.

Síťový efekt se využívá především v informačních a komunikačních službách, kde nachází široké uplatnění. Všechny sociální sítě jsou založení na síťovém efektu. Jejich hodnota stoupá a klesá v návaznosti na počtu uživatelů, kteří jsou aktivní.

Sociální síť, kde nejsou uživatelé má nulovou hodnotu. Obsah sociální sítě totiž tvoří samotní uživatelé.

Metcalfův zákon

Metcalfův zákon je efekt v telekomunikačních sítích, kdy dopady zapojení uživatelů do sítě rostou se čtvercem počtu připojených uživatelů. Jedná se tak o formální vyčíslení síťového efektu.

Jinými slovy a zjednodušeně, Metcalfův zákon vyjadřuje jak ovlivňují zapojení uživatelé do sítě nárůst dalších připojených uživatelů.

Zakladatel portálu, podnikatel a digitální nomád. Specialista na SEO optimalizaci, který experimentuje se sociálními sítěmi. Baví ho internetové trendy, budoucnost technologií a start-upový svět.