SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Největší sociální sítě, nejoblíbenější, nejpopulárnější a neznámější. K čemu aplikace slouží, co umožňují a jak je využít pro marketing?

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Sociální síť (anglicky social network) je virtuální prostor, kde registrovaní členové spolu komunikují, sdílí informace, fotografie, videa a jsou jim umožněny doplňující funkce. Mezi nejznámější sociální síť patří Facebook, který založil Mark Zuckenberg v roce 2004. Dnes však existuje stovky sociálních sítích. Sociální sítě používá dnes přes 3,4 miliardy lidí, tedy polovina celosvětové populace.

A jaké jsou ty nejpoužívanější sociální sítě?

NEJVĚTŠÍ SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Facebook

Nejrozšířenější sociální síť na světě i v ČR. Obrovské možnosti marketingu a cílení.

Instagram

Platforma pro sdílení vizuální kreativy, fotek a krátkých videí. Populární mezi mladou generací.

YouTube

Video obsah se stává trendem tisíciletí. Platforma a sociální síť pro jakéhokoli uživatele internetu.

TikTok

Krátké taneční videa tvořená pro zábavu, parodii anebo bez jakéhokoli účelu.

LinkedIn

Pracovní trh online v sociální síti s funkcemi vedených blogových a skupinových vláken.

Twitter

Krátké zprávy původně pro novináře s hashtagy se sdílí dnes mezi mladou i starou generací.

DALŠÍ SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Pinterest

Síť pro sdílení obrázků a vytváření kolekcí a alb, tzv. online bookmarking fotografií. Uživatelé ji používají pro inspiraci a vizualizaci.

Snapchat

Populární aplikace pro posílání fotek a sdílení videí, které automaticky zmizí po zhlédnutí anebo určitém čase.

Tumblr

Platforma pro mikroblogování, uživatelé píšou krátké články, kde mohou sdílet i své fotky. Od roku 2013 ji vlastní Yahoo.

Behance

Sociální síť pro designéry a kreativní jedince, kteří zde sdílí svoji práci a reagují na tvorbu ostatních. V roce 2013 ji koupilo Adobe.

Dribbble

Platforma, kde kreativci sdílí design, ilustrace a grafické prvky. Uživatelům slouží pro zpětnou vazbu i inspiraci.

Soundcloud

Platforma pro nahrávání hudby a online distribuci hudebních stop. Využívána mezi méně známými a začínajícími interprety.

Ask.fm

Uživatelé pokládají anonymně či neanonymně otázky na zeď registrovaným uživatelům a ti mohou odpovědět.

WeChat

Multifunkční aplikace s funkcemi sociální sítě, zprávami i možnosti plateb. Populární v Číně a asijských zemí.

Vkontakte

Nejpopulárnější sociální síť v Rusku, která má obdobné funkce jako Facebook. Oblíbená také v přilehlých zemí.

NEJVĚTŠÍ SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Níže uvedená tabulka znázorňuje žebříček sociálních sítích seřazených od těch s největším počtem měsíčně aktivních uživatelů. Jedná se tedy o nejpoužívanější sociální sítě.

ČESKÉ SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Mezi nejznámější české sociální sítě patří:

  • Dikobraz.cz – sociální síť humoristů
  • Bezones.cz – komunita majitelů firem pro vzájemnou spolupráci
  • Lide.cz – prostor pro blogy, chat a seznamku
  • Libimseti.cz – internetová seznamka
  • SitIT.cz – propojení vědeckých pracovníků v ČR
  • SportCentral.cz – vyhledávání sportovních zařízení, trenérů a sportovců
  • ČSFD.cz – sociální síť pro filmové fanoušky
  • SCUK.cz – sociální síť pro milovníky dobrého jídla
  • Sousede.cz – sociální síť pro lidi žijící v SVJ/BD

Řada českých sociální sítích se formovala přes obsahové weby, blogovací portály, diskuzní a recenzní fora anebo komunitní portály. Spuštění Facebooku v České republice způsobilo velké změny ve vnímání sociálních sítích a mnoho komunitních projektů začalo upadat. Uživatelé se přesouvaly na Facebook a případně další mezinárodní platformy.

Během 5 let po spuštění Facebooku v České republice klesla návštěvnost českého portálu Xchat.cz o 70% a portálu Libimseti.cz dokonce o 90%. Podobně jako Facebook “zničil” americký MySpace, tak výrazně ovlivnil fungování a popularitu řady českých služeb. Některé provoz ukončily, jiné změnily majitele a snažily se vydáním nové verze přilákat nové uživatele. Bohužel ve většině případů to nepomohlo.

NEJČASTĚJŠÍ OTÁZKY A ODPOVĚDI

Jak se dá na sociálních sítích vydělat?

Způsobů, jak vydělat peníze na sociálních sítích existuje celá řada. Pokud se stane sociální síť celosvětově úspěšnou, pak zřejmě nejvíce na ni vydělávají zakladatelé. Pokud tedy nemáte IT dovednosti, nejste programátoři anebo podnikatelé vizionáři, pak máte v zásadě dvě možnosti, jak využít sociální sítě finančně.

První z nich je stát se influencerem. Vytvoříte si atraktivní profil a budete přidávat zajímavé příspěvky. Vaším cílem je de facto získat co nejvíce followerů, kteří vás sledují, lajkují fotky a přidávají komentáře. Následně můžete oslovit společnosti a firmy a domluvit placenou finanční spolupráci. Tento způsob se nazývá také jako influencer marketing. Zájemci se mohou podívat na cestu začínajícího influencera anebo využijte návodu, jak vydělávat na Instagramu.

Druhou možností je, že se naučíte sociální sítě používat, abyste pomohli firmám v jejich aktivitě na socialu. Stanete se expertem a freelancerem v oblasti marketingu na sociálních sítích. Můžete se věnovat copywritingu a psaní příspěvků, grafice příspěvků na Instagram a Facebook anebo si vyberete oblast PPC reklam, např. Facebook Ads.

Kdo je influencer?

Influencer je osoba, která má vliv na své sledovatele. Obvykle se jedná o někoho, kdo má za sebou velké množství fanoušků, kteří mu věří a svými názory je dokáže ovlivňovat. Kromě světových a národních celebrit se ve světě sociálních sítích rozlišují i malí influenceři, tzv. mikroinfluencer, který má 1000 sledovatelů.

Zajímavosti o sociálních sítích

Přestože sociální sítě byly vytvořeny pro lidi, firmy zjistily, že je to výborné místo pro marketing. V posledních letech jsme tak svědky zaplavení sociálních sítí firemními profily a reklamními příspěvky.

Když sociální sítě pomohou domoci se svých práv

V roce 2008 zpěvák a kytarista Dave Carroll cestoval s leteckou společností United Airlines na svoji tour. Během přepravy došlo k poškození jeho kytary v hodnotě $3500, protože byla při vykládání zavazadel pracovníky United Airlines “házena” spolu s ostatními kufry. Letecká společnost však odmítla uznat reklamaci. Dave Carroll proto po řadě marných pokusů dovolat se svých práv sepsal píseň a natočil videoklip „United breaks guitars“ („United rozbíjí kytary“). Videoklip zveřejnil na YouTube a video se stalo v okamžiku virální. Silná negativní popularita donutila společnost United Airlines k tomu, aby reklamaci uznaly a škodu uhradily. Videoklip United breaks guitars má akuálně přes 20 miliońů zhlédnutí.

Kolik uživatelů používá sociální sítě v roce 2020

Dnes používá sociální sítě celkem 3,4 miliardy uživatelů, což je téměř polovina celosvětové populace. Podívejte se na přehlednou infografiku a sumarizující článek a zjistěte, jaká je budoucnost sociálních sítí.