Generace X, Y, Z, Alfa, baby boomers jsou názvy a kategorie generací na základě ročníku narození a jejich charakteristickém chování. Toto rozčlenění nám pomáhá pochopit rozdíly napříč generacemi a poukazuje na jejich úplně odlišný pohled na svět.

Ještě nikdy se za celou známou historii lidstva nestalo, aby takto rozdílné generace s různými zájmy a pohledem na život žily ve stejném období. Je to způsobeno zejména rychlým pokrokem doby a neustálými změnami, kterým jsou všechny generace každodenně vystavovány.

O těchto výkyvech napříč generacemi pojednává i známý německý spisovatel Douglas Coupland, který jako zavedl pojem “generace X”. Kniha Generation X: Tales for an Accelerated Culture přímo pojednává o první pojmenované generaci.

Možná jste už tyto jednotlivé názvy pojmenování generací slyšeli, ale nemáte jasno v tom, čím je každá generace typická? Přečtěte si detailnější charakteristiku. Pomůže vám pochopit konkrétní jedince, což využijete při vzájemné komunikaci, v pracovních vztazích, při pohovoru, náboru nových zaměstnanců, jednání s klientem anebo i doma či v rodiných vztazích. Všimněte si, jak každá generace přistupuje odlišně k práci i sociálním sítím.

Baby boomers (1945-1965)

Generace baby boomers, dnešních důchodců, bývá často označována jako generace post war generation neboli poválečná generace. Tato generace si zažila jak období normalizace tak rozkvět Hippies a Punku.

Oproti tzv. tiché generaci neboli rodičům baby boomers mají odlišné hodnoty. Zatímco tichá generace (do 1945) zažila hodně strastí ve spojitosti s 1. a 2. světovou válkou, díky čemuž se drželi zarytých pravidel, generace Baby boomers uměla i trochu odvázat.

Rodina, přátelství

Generace Baby boomerů se hodně stará jak o své rodiče, kteří je celý život vychovávali, tak o svá vnoučata. Pro rodinu by se rozdala. Neradi se přizpůsobují novým věcem a mají rádi svůj klid a pořádek.

Práce a vzdělání

Pro Tichou generaci plnou pilných studentů bylo vzdělání velikou odměnou, ne každý si jej mohl dovolit. Baby boomers už tuto možnost dostávají a i lidé z běžné společenské skupiny mají konečně možnost studovat vysokou školu a velmi si toho váží. Pracují pilně, aby byli oni i jejich rodina zajištěna.

Technologie a zájmy

Rádio měl doma každý, ale o televizi se to samé říct nedá. Baby boomers vyrůstali v prostředí knih, časopisů, magneťáků a u některých rodin i černobílých televizí. V rádiu hrála například škoda lásky nebo další české písně.

Cestování jim problémy nedělá, avšak oproti dnešním generacím jezdili do zahraničí zřídka kdy. Často jezdí na dovolenou s rodinou na stejné místo, kde si po pracovním roce odpočinou.

Generace X (1965-1986)

Generace X neboli Husákovy děti toho také zažila mnoho. Mezi nejvýznamnější okamžiky patří například konec studené války nebo pád Berlínské zdi. Poznali světlo socialismu i devadesátky plné divokých okamžiků.

Jedná se o první generaci, kterou zabezpečovali nejen muži ale i ženy. Jejich generace často vyrůstala v neúplné rodině, díky čemuž se stali nezávislými a soběstačnými. Mají velmi přizpůsobivý a flexibilní přístup k práci.

Rodina a finance

Generace X si stejně jako jejich předchůdci hodně zakládá na rodině. Většina chce mít vlastní dům a finanční zabezpečení. Aby toho dosáhli, nebojí se chodit do práce přesčas. Chodí do stejné práce už přes 20 let a berou ji jako povinnost. Bojí se experimentovat.

Rodinný život a děti jsou pro ně jakýmsi milníkem. Žena, která neměla ve 20 letech dítě a nebyla vdaná byla zvláštní. V této generaci se objevilo mnoho podnikatelů a úspěšných lidí i přes to, že to jsou spíše individualisté než týmoví hráči.

Škola a cestování

Každý se musel učit rusky několik let i když nikdo pořádně rusky neuměl. Vysokou školu studovali ti, kterým se nechtělo na vojnu nebo dívky, které se nechtěly vdávat. Škola pro ně byla téměř samozřejmostí. 

Cestovat začali až po pádu komunismu. I přesto, že mnozí měli potřebu vycestovat do dalekých krajů se hodně lidí spokojilo s Evropou. Stejně jako generace baby boomers se uchýlili spíše k cestování na stejná místa.

Mezi nejdůležitější znaky Husákových dětí patří například skaut nebo spartakiáda. Hodně z nich se v mládí dívalo na večerníčka a v pozdějších letech chodili potajnu na diskotéky, kde hrál Michal David a jeho „céčka“.

Generace Y (1986-1999)

Tato generace v dnešní době tvoří většinu pracující společnosti. Tito mileniálové jsou nyní v období rozkvětu. Vyrůstala jako jedna z prvních generací v klidném prostředí bez válek a převratů. Mileniálové jsou hodně ovlivněni globalizací a všude přítomnými novými technologiemi. Zažili největší boom okolo domácích počítačů a Internetu.

Během jejich mladých let byly spuštěny také internetové služby jako je e-mail, internetové rádio, sociální sítě anebo streamování televize. Dokázali se nejen přizpůsobit, ale také plně využít tyto nové technologie.

Volný pohyb a svoboda je pro ně samozřejmostí a nutností. Jejich hlavní poslání je užívat si života a mít hodně peněz.

Rodina a myšlení

Oproti předešlým generacím má generace Y tendenci si myslet, že je čeká růžovější budoucnost než jejich předchůdce a možná mají pravdu. Plánují rodinu o hodně později, než tomu bylo dříve. Důležité pro ně je být finančně zabezpečený, procestovat svět, splnit si veškerá přání a až potom dítě. Rodina pro ně neznamená omezování se v pracovním růstu.

Práce a finance

Mileniálové chtějí pracovní postup a vydělávat hodně peněz v práci, která je naplňuje. Jsou to realisté a nemají od své práce vysoká očekávání. Oproti jejich rodičům se jim do práce moc nechce a nejraději by procestovali celý svět. Hodně svých financí mohou použít právě k uhrazení všemožných cest do zahraničí. Často se vzdávají ryze pracovních ambicí a dávají prostor pro alternativní životní styly. Příkladem mohou být digitální nomádi.

Požadují více dovolené a nejsou zrovna ochotni pracovat přesčas pro více peněz. Peníze jsou pro ně pouze prostředkem a nikoliv smyslem práce. V dané práci potřebují vidět smysl a chtějí neustále získávat nové zkušenosti.

Generace Z (2000-2010)

Zatím se jedná o nejmladší generaci, o které už se dá něco povědět. Generace Z je tzv. Internetová generace je charakteristická zejména sdělováním názorů skrze internet (blogování a aktivita na sociálních sítí) a přizpůsobováním novým věcem, které je neustále obklopují.

Velmi se vyznají v počítačích, mezi kterými vyrůstali, avšak někteří ještě pamatují doby bez smartphonů a všudypřítomné WiFi. Jedná se tak o velmi různorodou generaci, ve které nalezneme hodně skupin.

Hodně diskutují o globálních problémech a chtějí je řešit. Všechno sdílí na sociální sítě jako je Instagram, Facebook, YouTube nebo TikTok. Mobilní telefon je jejich nejlepší kamarád a kamarádka.

Technologie

Všudypřítomné technologie ovlivňují generaci Z ve všech směrech. Umí si najít každou potřebnou informaci, koupit cokoliv online a ve virtuální realitě jsou jako doma. Pěšky už chodit taky nemusí –  stačí jim hoverboardy. Jsou velmi vynalézaví, avšak někdy  kvůli všem technologiím líní. Zatím se nedá říct o této generaci více, protože ještě dostatečně nezestárla.

Ročníky 2010 a výš jsou nazývány tzv. Generací Alfa. Jedná se o generaci, která vyrůstala v čistě internetovém prostředí a tablet je pro ně součást života, takže už teď je jasné, že pokrok a vývoj dalších technologií za vlády Alfy půjde rapidně vzhůru.