Videa se stala nedílnou součástí našich životů. Sledujeme je více než kdy dříve a také jich více tvoříme. Jaká je ale jejich budoucnost? Jde o chvilkový trend, který umocnila pandemie, nebo máme očekávat ještě větší nárůst?
Sice neexistuje jasná odpověď, z čeho ale může vycházet je studie, kterou provedl YouTube. V rámci té bylo analyzováno přes sto světových video trendů, proběhly specifické výzkumy a k tématu se vyjádřili i experti. Jaká je podle studie budoucnost videí na YouTube?
Video jako součást života
Říká se, že se na YouTube můžete naučit cokoliv. Lidé zde hledají nejrůznější návody, ať už se týkají cvičení jógy, domácího tvoření, sportu, cizích jazyků, vydělávání peněz nebo vaření. Zároveň je to místo, kde se lidé spojují, sdílí zážitky se svou komunitou nebo fanoušky. Zkrátka řečeno, je to prostor, který se stává velmi osobním a málokdo si bez něj dovede představit svůj den.
Livestreamy
Přes 2 miliony lidí sledovalo letošní přistání robotické sondy NASA na Marsu. Šlo o jednu z největších streamovaných událostí roku 2021. Tím se jen potvrdil stoupající trend oblíbenosti livestreamů, neboli živých přenosů. Lidé totiž chtějí být v centru dění. Chtějí mít aktuální informace a být součástí skvělých věcí, kterých by se jinak nemohli nikdy účastnit.
Přes více než půl milionu YouTube kanálů využilo livestream poprvé v roce 2020. Do online prostoru se přesunuly koncerty, premiéry hudebních skladeb, oslavy narozenin, promoce nebo svatby. Podle expertů však živé přenosy stále nevyužívají svůj potenciál. V tomto směru se tedy určitě máme na co těšit.
Sdílení zážitků
79 % lidí uvádí, že když sledují YouTube videa na připojené televizní obrazovce, zažívají mnohem větší propojení. Velmi oblíbeným formátem pro společné sledování je #withme, tedy „se mnou“. Mezi časté příklady patří Studuj se mnou, Kresli se mnou, Zabal si se mnou kufr na dovolenou, Zacvič si se mnou apod. Takových videí bylo loni přehráno přes 2 miliardy.
Virtuální společnost
YouTube je také možností, jak netrávit čas sám a najít si společnost. Toho využívají často studenti, kteří hledají motivaci k učení, nebo se sami nemohou dobře soustředit. Na YouTube lze najít velké spousty videí, kde např. student medicíny sdílí, jak se několik hodin v kuse učí. Jiný student odkudkoli ze světa si pak může video přehrát a mít pocit, že studuje s kamarádem.
Velmi populárním je také sledování Lo-fi Girl. Lidé si mohou kreslená videa zachycující nejrůznější aktivity přehrát a mít pocit, že je dělají společně. Trošku kurióznějším příkladem je sledování videa Angely Merklové ve vlaku, které vám má umožnit relaxovat spolu s ní.
Stírání rozdílu mezi prací a osobním životem
Pandemie přiměla mnoho lidí pracovat z domu. V takovém prostředí se těžko odděluje pracovní a osobní život. Obzvlášť při online poradách a prezentacích. Mnoho tvůrců proto ani nemělo jinou možnost, než nechat své sledující nahlédnout do jejich životů. A také se to vyplatilo. Lidé oceňují autenticitu a bezprostřednost. Nestojí pouze o vyumělkované scény, ale líbí se jim, když jejich oblíbení tvůrci ukáží svůj každodenní život s běžnými problémy a starostmi.
Inovace
I ti nejlepší internetoví tvůrci obdivují video prostoru bowlingové haly natočené dronem. Před několika lety by přitom takové video nemohlo ani vzniknout. To krásně demonstruje, jak rozvoj nových inovací ovlivňuje i tvorbu videí.
Vtažení do děje
Extrémně oblíbenými se stávají videa, která sledujícího tzv. vtáhnou do děje. Ať už to je sledování improvizovaného divadla v prostředí Minecraft nebo pouštění si hudby „z jiného pokoje“. Druhé zmíněné navozuje atmosféru, že ve vedlejším pokoji hraje hudba nebo se ozývají se zvuky rozhovoru, televize či rádia. Tento formát se ale nevztahuje pouze k místnostem, existují videa zvuků z jeskyně nebo auta.
YouTube report: Trendy videa
Podívejte se na celý report v 19ti minutách, který vám ukáže globální trendy videa a nahlédnete blíže, kam celý obor směřuje.