O influencerech, jejich práci a působení na sociálních sítích jste už určitě někdy slyšeli. Co ale takový mikro influencer? Víte, o koho se jedná? Jaký význam má pro reklamní kampaně a proč je někdy lepší spoluprácovat s malými influenceremi než známými celebritami?

Nevýhody velkých influencerů

Influencer obecně je člověk, který má vliv na své followery. Jednoduše řečeno, čím více followerů, tím větší dosah. Pokud se nad touto rovnicí ale zamyslíte, možná vás napadne, že to nemusí být automaticky pravda.

Pokud nějakého známého youtubera sleduje milion lidí, je jasné, že všichni nemají stejné zájmy. Jedná se pravděpodobně o velmi různorodou skupinu, ať už odlišného věku, názorů nebo životního stylu, čímž může být pro influencera obtížnější zaujmout všechny jednotlivé členy. Ne všem se bude líbit jeho video o nové videohře, kterou si koupil, ne všem se zalíbí jeho nový extravagatní merch a ne všechny inspirují jeho myšlenky, které sdíli na Instagramu.

Oproti “klasickým influencerům” si s tímto těžkou hlavu nemusí dělat mikro influnceři. Proč?

Kdo je mikro influencer

Publikum mikro influencera je poměrně menší, jedná se řádově o jednotky až desítky tisíců. Některé zdroje uvádí, že minimální hranice je 1 000 sledujících, jiné hovoří o 3 000.

Pokud se vám zdá nízký počet sledovatelů jako nevýhoda, opak je pravdou. Při takových číslech se totiž lidé cítí více jako přátelé než jako fanoušci. Berou mikro influencera jako někoho známého, někoho, komu věří a kdo má zájem i o ně. Někoho, kdo má své problémy, řeší běžné věci a odpoví na všechny jejich dotazy a komentáře.

Přístup mikro influencera je celkově osobnější, a proto nepůsobí jako nedosažitelná celebrita.

Mikro influenceři mají vyšší míru zapojení followerů

Z toho plyne obrovská marketingová výhoda. A tou je míra zapojení, tzv.  engagement rate. Bylo zjištěno, že při 1 000 sledujících je míra zapojení o 85 % vyšší (zdroj), než při 100 000. Klasičtí influenceři mají tedy sice mnohonásobně větší publikum, dosažení vysoké engagement rate je pro ně však prakticky nereálné.

Co se týče lajků na Instagramu,

  • uživatelé s méně než 1000 sledujícími dosahují 8 % míry zájmu,
  • do 10 000 sledujících jsou to 4 %,
  • mezi 1 až 10 miliony už pouze 1.7 %.

Podle portálu Experticity mají mikroinfluenceři také na Instagramu v průměru 22krát více konverzací, než běžní uživatelé (zdroj). To je způsobeno jejich vášní pro určité téma a jejich znalostí určité oblasti.

Pokud se rozhodujete, s kým spolupracovat v rámci propagace svého brandu nebo produktu, míra zapojení (engagement rate) je jedna z věcí, kterou byste měli určitě zohlednit.

Výhodou zapojení mikroinfluencera do své kampaně jsou také jeho cenově dostupnější služby. Záleží samozřejmě na konkrétním případu a detailech spolupráce, nebude se však pravděpodobně jednat o závratný výdaj.

Pro spolupráci s mikro influencery se rozhodly i společnosti jako La Croix, Spotify nebo Adobe.

A naopak, pokud jste mikro influencer, dobrou zprávou pro vás je, že i s menším počtem sledujících se můžete dostat k zajímavým značkám. Nemusíte ale jen čekat, až si vás někdo všimne. Co udělat pro to, abyste firmy oslovili?

  • Přidávejte pravidelně příspěvky.
  • Produkujte kvalitní obsah.
  • Udělejte recenzi na produkt firmy, se kterou bys chtěli spolupracovat.
  • Komentujte a lajkujte profily, které vás zajímají. Lépe na sebe upozorníte.
  • Nepřetvařujte se a buďte upřímní.

Nevýhody spolupráce s mikro influencery

Na druhou stranu, existují nějaké nevýhody zapojení mikroinfluencera do své marketingové strategie? Jednou z nich by mohlo být, že pokud chceš zaujmout více lidí, musíte spolupracovat s více osobnostmi a tím pádem pečovat o více pracovních vztahů.

Dnes už však existují nástroje a aplikace na správu spolupracujících influencerů a mikro influencerů, což vám může výrazně pomoci nejen s komunikací, ale i se samotným výběrem vhodných mikro influencerů.