Slyšeli jste už někdy o influencer marketingu, ale stále tápete v tom, co je jeho podstatou a o co se jedná? Proč o něm stále častěji slyšíte a je to snad další typ marketingových aktivit, do kterých byste se měli jako značka pustit?

Kdo je influencer

Začneme základy. Kdo je vůbec influencer? Odpověď není nikterak složitá, i když zahrnuje poměrně široké spektrum lidí.

Jednoduše řešeno, influencer je osoba, která díky svému postavení působí na své publikum. Může se jednat o celebritu, zpěvačku, blogerku, youtuberku, novináře nebo odborníka ve své profesi. Influencer vydělává peníze na internetu tím, jak a co prezentuje online.

Přesto v praxi chápeme pojem influencer jako označení osoby, která je vlivná na sociální síti či několika různých platformách.

Přestože se nejčastěji influencer marketing spojuje s Instagramem, řada influencerů a mikro influencerů působí na sociální sítí Facebook, YouTube, Twitter, TikTok a dalších.

Co je influencer marketing

A co je potom influencer marketing? Je to strategie, která do svého marketingu zahrnuje právě influencery, jak už z názvu vyplývá.

Zde je ale třeba pamatovat na to, že vysoká čísla followerů např. na Instagramu automaticky neznamenají, že je člověk influencer. K tomu je nutné, aby na své publikum měl opravdu vliv, a byl tak schopen ovlivnit jeho nákupní chování.

Ptáte se, v čem tkví kouzlo influencer marketingu?

V lidech. A jejich myšlení. Tento typ marketingu je totiž silně založen na psychologii.

Vztah influencera a jeho sledovatelů

Existuje zde totiž vztah influencer-follower, který je velmi silný. Je to pouto, které nutí člověka dělat to, co dělá právě influencer, jednoduše řečeno. Follower totiž k influencerovi cítí náklonnost, důvěřuje mu, jeho názory jsou mu vlastní, cítí závazek podpořit ho ve své činnosti, aby se nejednalo o vztah pouze jednostranný, a proto se jeho chování a nákupní preference mohou měnit v souladu s jeho doporučeními nebo spojením s určitými produkty.

Lidé věří lidem, ne značkám

Dalším důležitým faktem je, že lidé věří lidem. 40 % mileniálů dokonce uvádí, že influencerům věří více než svým přátelům (zdroj). To může být samo o sobě znepokojující, nicméně zde je právě velký prostor pro influencer marketing.

Některým značkám se nikdy za svou existenci nepodaří vybudovat také publikum, jako některým influencerům. Propojení značky se správným influencerem je proto velmi výhodné.

Jak s influencer marketingem začít?

Nejprve si ujasněte, co očekáváte a čeho chceš dosáhnout. Stanovení cílů marketingové aktivity je velmi důležité. Od toho se bude odvíjet strategie a prostředky, které využijete. A samozřejmě, také výběr influencerů. Myslete na to, aby spolupráce s nimi dávala smysl, byla autentická a opravdu prospěšná.

Influencer marketing je nejvíce rozšířený na sociální síti Instagram, Facebook a YouTube. Postupně se dostává i na TikTok a nějaké spolupráce probíhají také na Twitteru.

Spolupráce s influencerem

S vhodným influencerem si stanovte pevné podmínky spolupráce. Především myslete na to, aby nedošlo k ohrožení pověsti značky.

Spolupráce s influencerem vás také může hodně odlišit od ostatních a přitáhnout pozornost.

Nakonec nezapomeňte na vyhodnocení kampaně a spolupráce s influencery. Pokud došlo k chybám, poučte se z nich do budoucna. Oceňte to, co se povedlo.

Pokud tedy hledáte vhodnou marketingovou strategii pro svůj produkt anebo službu, nemusíte přemýšlet jen o tradičních marketingových kanálech a můžete zapojit také influencer marketing. A pamatujte, že vše je o lidech. Hlavně proto nepodceňte výběr těch, se kterými budete spolupracovat.