Jak nastavit byznys profil na TikToku a vystupovat jako firma, značka, brand nebo společnost? Otázka, která bude stále častější, protože sociální síť TikTok není už jen pro děti, ale vytváří ekosystém, který má podobnou křivku jako když vznikal Instagram. Stačilo několik let a nyní je Instagram standardem pro firemní marketingové strategie. TikTok je na svém začátku v oblasti aktivit firem a značek, ale právě to může být vaše příležitost, vytvořit si na této sociální síti silný profil a velké publikum sledovatelů dříve než vaše konkurence.
Posledních pár let se díky velké návratnosti investic a raketovému růstu drží na přední příčce oblíbenosti sociálních marketerů Instagram. To se však může během roku 2022 změnit. TikTok překonal hranici 1 miliardy uživatelů a Google Search Trends ukazuje, že zcela poráží krátký video obsah Instagramu. Zařazení této dynamicky rostoucí platformy do marketingové strategie firem i začínajících podnikatelů a nových značek může výrazně pomoci s rozšířením dosahu a přivedením potenciálních zákazníků.
Jak používat TikTok pro podnikání
Mnoho velkých značek optimalizují své marketingové aktivity a silně věří v potenciál TikToku. Přidejte se k nim a využívejte aktuální trendy, živé přenosy nebo si pohrajte s nástroji a tvořte krátká videa, která budou reprezentovat vaši firmu a přibližovat vaše podnikání lidem v komunitě.
Vydělávat na TikToku můžete nejen jako influenceři, ale také jako firmy, které osloví uživatele a povedou ho k nákupu. Na sociálních sítích se hlasitě hovoří a marketingu na sociálních médiích jako o brand awareness, tedy že děláte osvětu své značce. Ale do popředí jde tzv. sociální nakupování, tedy že přímo skrze sociální sítě si uživatel koupí daný produkt nebo službu.
Jak založit profil na TikTok jako byznys nebo značka
Pokud ještě aplikaci TikTok nemáte, stačí si ji jednoduše a během chvíle stáhnout a založit účet.
- Stáhněte si aplikaci TikTok (na iOS nebo Android).
- Za pomoci e-mailu, Google, Twitter nebo Facebook účtu si založte nový profil.
- V nastavení si nahrajte profilový obrázek a upravte základní info.
- K přepnutí na firemní účet klepněte na tři tečky v pravém horním rohu a poté na “Spravovat účet” – zde lze přepnout mezi Business / Creator.
- Následně vyberte kategorii, která vaší značku nejlépe vystihuje.
- Nezapomeňte přidat odkaz na webovou stránku a kontakt.
Strategie pro sociální síť TikTok
Každá sociální síť má svá specifika, která je důležitá zvážit při přípravě marketingové strategie. Nejdůležitějším prvním krokem je shromáždění informací.
Seznamte se aplikací TikTok
Pokud nejste uživateli TikToku, dejte si čas na to se se stránkou seznámit. Věnujte čas sledováním videí, pohrajte si s funkcemi úprav, filtry a efekty. Nejen, že se naučíte jak vše funguje, ale pomůže vám to i v pochopení vašich sledujících.
Jak funguje algoritmus TikToku
Zaměřte se na to, co mají populární videa společného a přečtěte si, jak TikTok hodnotí a distribuuje obsah. Je důležité brát v potaz, že se algoritmus neustále vyvíjí a je dobré držet si přehled.
Identifikujte své cílové publikum
Než začnete se svou vlastní tvorbou, identifikujte budoucí publikum. Zaměřte se na cílovou skupinu. Přestože je TikTok známý tím, že si získal velkou popularitu především mezi teenagery, s rostoucím vlivem se přidává i široké spektrum ostatních demografických skupin.
Podívejte se na tabulku výše, která vychází z průzkumu od Pew Research Center a ukazuje, jaká sociální síť přitahuje jakou cílovou skupinu (dle věku, příjmu, atd.). Jak vidíte TikTok má silnější komunitu u generace miléniálu a generace Z. Větší zastoupení je u žen než můžů a věkově jsou na platformě připojeni nejvíce věkové kategorie do 29 let. To se však postupem let bude měnit, tak jak už to známe od starších sociálních sítích jako je Facebook a Instagram.
Rozpoznejte své konkurenty
Podívejte se na profily konkurence. Sledujte, co dělají a jak na to lidé reagují. Je to snadná cesta k tomu, jak zjistit, co ve vašem odvětví funguje a čemu se naopak vyvarovat. Zároveň mohou získané informace posloužit jako zdroj inspirace.
Naplánujte si obsahový kalendář
Na sociálních sítích je důležité vkládat pravidelný a konzistentní obsah. Nejen kvůli algoritmu, ale také kvůli udržení stávajících followerů. Kalendář obsahu zajistí, abyste nezapomněli na důležitá data a poskytne dostatek času na tvorbu a produkci. Hledejte příležitosti, jak vydělat na svátcích nebo důležitých událostech.
Optimalizujte svůj TikTok profil
Optimalizace profilu hraje důležitou roli v prvotním oslovení zákazníka. Máte jen jednu příležitost a pár řádků, a proto si dejte záležet na tom, že to uděláte správně.
Profilová fotografie
Ujistěte se, že vaše profilová fotografie vypadá dobře a reprezentuje vaši firmu, značku, brand, podnikání. Ideální je mít vizuálně propojené všechny digitální platformy za pomocí stejného loga nebo barev. Lidé si značku lépe zafixují a působí to důvěryhodně.
Stručný a úderný bio popisek
Bio na TikTok povoluje použití pouhých 80 znaků. Proto je důležité si pečlivě rozmyslet, co zde zahrnout. Pro potenciálního spotřebitele by měl být popis stručný, pochopitelný, ale zároveň dostatečně zajímavý.
URL odkazy
Vyberte také správný odkaz, který k profilu přidáte. Rozhodněte se, zda chcete sledující odkázat na web, e-shop, konkrétní vstupní schránku nebo například na vaše další sociální účty.
Vytvářejte obsah, který lidé chtějí vidět
Přestože neexistuje zaručený návod na vytvoření úspěšného videa, ale rozhodně existuje několik pravidel, které stojí za to dodržet.
Natáčejte kvalitní videa
Může se to zdát jako samozřejmost, ale čím lepší je kvalita obrazu i zvuku, tím příjemnější i větší bude sledovanost vašeho videa. Není potřeba si kupovat nejdražší vybavení, natáčet můžete i na mobilní telefon. Dbejte ale na to, abyste točili v dobře osvětlených prostorách s dobrým zvukem. Naučte se videa správně editovat a přidávat efekty.
Použití hashtagů
Hashtagy jsou důležitou součástí algoritmu. Jejich prostřednictvím je možné vaše video vyhledat a pomohou identifikovat, jakým druhem témat se zabýváte.
Témata videí
Sledujte trendy na sociálních sítích, které zrovna letí, nejen na TikToku. Například videonávody jsou jedním z nejsledovanějších formátů. Krátké vtipné sketche, behind-the-scenes, hudební videa, je jen na vás, pro jaký styl se rozhodnete. Dbejte však také na to, aby se obsah tématicky hodil k vašemu brandu.
Zapojte publikum a rozšiřte okruh sledujících
Nejlepším způsobem, jak rozšířit svůj okruh sledujících, je vytváření skvělého a kvalitní obsahu. Existuje samozřejmě možnost si followery koupit. To se však v dlouhodobějším měřítku vůbec nevyplatí. Přicházíte tím o organický dosah a pro koupené sledující nemusí být váš obsah nijak relevantní.
Pro zaujetí a zapojení sledujících platí stejná pravidla, jako na ostatních platformách sociálních médií.
- Vyzkoušejte interaktivní živé přenosy.
- Odpovídejte na komentáře a dotazy.
- Experimentujte s anketami a soutěžemi.
- Komentujte a lajkujte relevantní obsah ostatních tvůrců.
- Použijte sociální naslouchání, abyste měli o své komunitě přehled.
- Spolupracujte s ostatními TikTokery.
Ponořte se do analýzy
Díky dobré analýze zjistíte, co funguje a co ne. Je důležité se objektivně podívat na to, jaké jsou vaše metriky, jaká videa jsou skutečné úspěšná a kdo vlastně nejčastěji sleduje váš obsah. TikTok nabízí všem uživatelům s Business účtem kreativní nástroje, které umožňují podnikům profil analyzovat a odstranit dohady z obsahové strategie.
Přehledová analytika
Na kartě Přehled lze sledovat statistiky návštěvnosti za poslední týden a měsíc nebo si můžete nastavit své vlastní časové období.
Analýza obsahu
Analýza obsahu ukazuje, která z vašich videí byla ve zvoleném období nejoblíbenější. Poskytuje informace o každém příspěvku, včetně metrik jako zobrazení, lajky, komentáře a sdílení.
Analytika sledujících
Karta sledujících poskytuje informace o vaší komunitě, včetně rozdělení dle pohlaví nebo místa, odkud se dívají. Zároveň ukazuje kdy jsou vaši sledující v aplikaci nejaktivnější.
Live analytika
Tato karta zobrazuje statistiky živých přenosů, které jste pořádali za určité časové období. Zahrnuje počet sledujících, kolik času jste strávili naživo nebo kolik diamantů jste získali.
TikTok umožňuje sledovat i další metriky. Je na vás, které z nich zahrnete do své strategie.
Poznejte blíže TikTok algoritmus
TikTok algoritmus je soubor pravidel, na základě kterých je vaše video a celý profil hodnocen a díky tomu získáváte určité množství dosahu. Některá videa se stanou méně či více populárními. Díky know-how, jak funguje TikTok algoritmus, můžete získat mnohem větší dosahy a více sledujících. V některých případech se jedná o technické záležitosti jako jsou např. hashtagy, v jiných případech jde jen o využití trendových písniček či zaměření se na určitou oblast natáčení videí.
Prozkoumejte možnosti inzerce na TikTok
Reklama na TikTok pomáhá značkám oslovit mladší demografické skupiny a zvyšovat organický dosah. Především pokud do vaší cílové skupiny patří mladší dospělé ženy. Téměř polovina uživatelů TikTok je ve věku 18 až 24 let a ženy tvoří v této skupině téměř 25% reklamního publika.
Mnoho značek přichází o důležitou možnost reklamy na sociálních sítích z toho důvodu, že si stále myslí, že je TikTok jen pro děti. Sociální síť TikTok ale překonala v září hranici 1 miliardy uživatelů a reklamy mohou nyní odhadem oslovit v dospělém publiku až 825 milionů lidí po celém světě.