Možná vás někdy napadla otázka, jak funguje algoritmus Instagramu. Říká se, že je nevyzpytatelný a že se často mění. Sám Instagram si uvědomuje, že v tom jeho uživatelé nemají jasno. Rozhodl se proto způsob zobrazování příspěvků objasnit. A možná budete překvapeni.

Definice algoritmu

Jednou z největších mylných představ je samotná existence jednotného algoritmu. Jednotný algoritmus Instagramu totiž neexistuje. Společnost používá kombinaci hned několika různých algoritmů a procesů, na základě kterých zobrazuje uživateli relevantní obsah.

Když Instagram vznikl, nahraných příspěvků nebylo zprvu příliš, zobrazovaly se proto jednoduše v chronologickém pořadí. S jejich přibývajícím počtem se však stalo nemožným, aby se jedinému uživateli zobrazily všechny. Instagram uvádí, že v roce 2016 se téměř 50 % příspěvků z nejbližších spojení k uživatelům vůbec nedostalo. Oblíbená sociální síť se proto rozhodla vytvořit způsob, jak uživatelům zobrazovat obsah efektivně.

Vyhledávání, Reels a Feed využívají svůj vlastní algoritmus. Vychází např. z toho, že ve vyhledávání lidé hledají něco nového, ale ve stories se zajímají o nejbližší přátele.

instagram feed

Feed a stories

Instagram si uvědomuje, že příspěvky, které vidíte ve feedu a stories by měly být od uživatelů, kteří vám jsou blízcí. Nejčastěji od rodiny nebo přátel. Vytvoří si proto pomyslnou skupinu jejich veškerých příspěvků, které potom hodnotí a následně zobrazuje. Vychází přitom z tzv. signálů. V průběhu času se mohou měnit. Aktuálně sem patří:

  • informace o příspěvku (jak je oblíbený, kdy byl publikován, z jaké lokality pochází apod.),
  • informace o uživateli, který příspěvek na sociální síť přidal,
  • vaše aktivita,
  • vaše interakce s daným uživatelem (např. vzájemné komentování příspěvků).

Na základě těchto signálů si Instagram vytvoří předpoklad, jak budete jako uživatel na daný příspěvek reagovat. V úvahu bere, jak je pravděpodobné, že nad příspěvkem strávíte několik sekund, že jej okomentujete, lajknete, uložíte nebo se prokliknete na profil přes profilovou fotku uživatele. Čím větší pravděpodobnost, tím výše se vám příspěvek zobrazí.

Při sdílení obsahu na Instagramu musí všichni jeho uživatelé navíc respektovat zásady komunity. Týkají se především bezpečnosti na internetu, dodržování zákonů, autorského práva apod. Při jejich porušení má společnost právo příspěvek odstranit a při opakovaném porušení dokonce zmrazit uživatelský účet.

V případě, že uživatel publikuje zavádějící informace, může Instagram takové příspěvky zobrazovat méně. Neodstraní je, ale dostane se k nim mnohem méně lidí.

Ve feedu se také zobrazí méně příspěvků od stejného uživatele. Pokud např. váš blízký přítel přidá v krátkém čase 10 fotografií z dovolené, určitě je neuvidíte ve feedu všechny.

Vyhledávání

Algoritmus vyhledávání se odlišuje od algoritmu feedu a stories. Nezobrazuje totiž příspěvky vašich blízkých uživatelů, ale příspěvky někoho, koho byste teprve mohli začít sledovat. V čem se ale shoduje, jsou signály. Opět jsou zde důležité:

  • informace o příspěvku,
  • interakce s uživatelem, který příspěvek přidal,
  • vaše aktivita,
  • informace o uživateli, který příspěvek přidal.

Reels

Účelem reels je pobavit. Tak je nastaven i algoritmus. Instagram se snaží selektovat tato krátká videa a na základě několika faktorů zobrazovat ta, která by měla uživatele nejvíce zaujmout. Využívá přitom následující:

  • sleduje, které reels jste okomentovali, lajkli nebo se jinak zapojili,
  • vyhodnocuje vaši interakci s uživatelem, který reels přidal,
  • bere v potaz dostupné informace o reels a jejich popularitu.

instagram vyhledávání

Jak může uživatel ovlivnit zobrazované příspěvky

To, jak funguje algoritmus Instagramu, můžete částečně ovlivnit. Kromě toho, co sledujete, koho příspěvky vyhledáváte nebo komentujete, jsou zde ještě specifické způsoby.

Blízcí přátelé

Označte, kdo jsou vaši blízcí přátelé. Tato funkce původně vznikla, abyste mohli ve stories sdílet určitý obsah s určitou skupinou lidí. Mimo to tím ale také upřednostníte příspěvky těchto uživatelů i ve feedu.

Ztišení uživatelského účtu

Nezajímá vás obsah konkrétního uživatele? Nemusíte jej hned tzv. odsledovat. Využijte ztišení uživatelského účtu. Přestanete odebírat příspěvky profilu, ale dotyčný se o tom nedozví. Tlačítko najdete u každého příspěvku.

Označení „Nemám zájem“

Funkci „nemám zájem“ můžete využít ve feedu i ve vyhledávání. Instagram se na základě toho bude snažit nezobrazovat vám podobný obsah.

Pomáháme jednotlivcům i firmám lépe komunikovat, budovat značku i prodávat na sociálních sítích. Naším cílem je ukázat vám, co na socialu funguje a co naopak nefunguje.