Pro každého marketingového specialistu vyvstává s blížícím se koncem roku otázka, kam směřovat svou marketingovou strategii na sociálních sítích? Pro správnou odpověď je důležité vědět, které trendy budou určovat sociální média v roce 2022. S tak rychle vyvíjejícím se odvětvím je někdy těžké držet krok, a proto se v článku zaměříme na 9 trendů pro sociální sítě, které budou v následujícím roce dominovat.

1. TikTok jako nejdůležitější sociální síť pro podnikání

nejpoužívanější sociální sítě 2021

Posledních pár let se na přední příčce oblíbenosti marketingových specialistů drží Instagram. Platforma rostla nejvyšší rychlostí, měla nejvyšší návratnost investic a díky svému snadnému přístupu a jednoduchosti našla pevnou základnu uživatelů.

To se může ale během roku 2022 změnit. TikTok překonal v září 2021 hranici 1 miliardy uživatelů a stál se 4. nejoblíbenější sociální sítí, pokud vyloučíme sociální média pro zasílání zpráv. Platforma tak zaznamenala 45% růst za méně než rok a co je ještě zajímavější? Google Search Trends ukazuje, že TikTok zcela poráží krátký video obsah Instagramu.

Za zmínku určitě stojí, že na otázku, které sociální sítě považují společnosti za nejúčinnější pro dosažení svých obchodních cílů, odpovědělo 24% TikTok. To je 700% nárůst oproti roku 2020. TikTok skutečně mění pravidla hry.

2. Menší kanály osloví spotřebitele účinněji

Bod, který možná některé překvapí. Výzkumy dokazují, že spotřebitelé mohou být vnímavější k reklamě na menších kanálech (TikTok, Snapchat, Pinterest), než na větších sociálních sítích.

Studie Kantar zadaná společností TikTok zjistila, že spotřebitelé hodnotí reklamy TikTok jako inspirativnější a zábavnější.

Studie Nielson, kterou zadala společnost Snapchat, zjistila, že jejich reklamy měly větší dosah než ty televizní a vedly k většímu povědomí a nákupnímu záměru.

Studie Pinterestu Business zase ukázala, že jejich reklamy měly vyšší návratnost investic a nižší míru konverze než reklamy na jiných sítích. Pravda, jedná se o výzkum provedený na žádost od dodavatele, na druhou stranu síla alternativních sociálních sítí je stále zřetelnější.

3. Sociální nakupování bude boom

Pandemie koronaviru změnila ve velkém chování zákazníků na internetu. Zvýšená spotřeba sociálních médií v kombinaci s nutností zůstat doma vytvořila dokonalé podmínky pro expanzi sociálního nakupování. eMarketer předpovídá, že sociální obchod bude mít do roku 2025 hodnotu 80 miliard USD.

Již před pandemií využívalo přes 80% nakupujících sociální sítě k vyhledávání nových značek a průzkumu produktů. Nechat tyto uživatele platit ve stejné aplikaci je tak přirozeným a logickým krokem. Přechod na web je krokem navíc, který představuje potenciální snížení konverze. Zejména na mobilních zařízeních je míra opuštění košíku vysoká.

4. Zákaznický servis se přesouvá na sociální sítě

Mezi lockdowny, zastavením globálních dodavatelských řetězců a nedostatkem pracovních sil mají spotřebitelé na podniky stále více dotazů a zjistili, že odpověď se dá mnohem pohodlněji získat prostřednictvím sociálních médií.

V průzkumu společnosti Nielsen uvedlo 64% lidí, že by raději poslali firmě zprávu než zavolali. Podle společnosti Gartner bude 60% všech požadavků zákaznického servisu do roku 2023 spravováno prostřednictvím digitálních kanálů.

Navzdory stoupající poptávce se však podniky do realizace nehrnou. Průzkum péče o zákazníky společnosti Hootsuite 2022 ukazuje, že 71% společností ještě nezačalo do sociální péče o zákazníky investovat nebo to nemají v plánu zatím vůbec.

5. Dlouhá videa patří už jen na YouTube

Není náhoda, že hned prvním bodem na našem seznamu je stále populárnější TikTok. Právě jeho vstup do hry změnil celý koncept toho, jak se vyvíjí budoucnost videí na sociálních sítích. A přesto, že si všichni mysleli, že delší videa budou formátem budoucnosti, TikTok Reels dokázal opak.

Instagram tak ukončil podporu IGTV, Facebook Watch je dávno zapomenut a dokonce i samotný YouTube představil nový formát Youtube Shorts, aby mu neujel vlak. Nejen sledující ale upřednostňují kratší formát. Průzkum Hootsuite 2022 Social Media Trends ukazuje, že sami společnosti preferují krátká videa.

socialni-media-preference-firem

6. Využití tvůrců pro svůj obsah

Ekonomika tvůrců (kreativců) existuje asi 10 let. Během pandemie však zaznamenala boom, když se lidé snažili najít další zdroje příjmů, které by mohli vykonávat z domova. Je tak naprosto běžné, že lidé zpeněžují své koníčky a vytvářejí další zdroj příjmů na volné noze prostřednictvím sociálních médií.

Od roku 2021 se 50 milionů lidí považuje za tvůrce na sociálních sítích a podniky mají do roku 2022 utratit 15 miliard dolarů za influencer marketing. Platformy tento nárůst podporují přidáním mnoha nativních monetizačních nástrojů jako – TikTok´s Creator Marketplace, Instagram´s Collabs, Youtube Brand Connect nebo Facebook´s Brand Collabs Manager.

7. Zaměření na placenou reklamu

V průzkumu Hootsuite 2022 uvedlo 43% respondentů, že pokles organického dosahu a potřeba zvýšit rozpočet na placenou reklamu byl jedním z největších problémů na sociálních sítích. Faktem je, že průměrný organický dosah na Facebooku je 5,2%. To znamená, že pouze 5% sledujích uvidí vaše příspěvky, pokud do nich nevložíte žádné peníze.

Samozřejmě, že jedním z řešení by mohlo být rozšířit svou strategii na sítě, kde lze oslovit široké publikum i bez investice, ale je škoda vzdát se komunity, kterou jste si vytvořili na ostatních platformách. Bez ohledu na to, jaký máte rozpočet, stojí za to investovat část peněz do placené reklamy a naučit se základy účinného cílení na publikum.

8. Cílem je strategie sociálního naslouchání

Sociální naslouchání zaznamenalo rozvoj v období pandemie COVID-19, kdy se podnikům líbilo, že mohou reagovat na otázky a konverzovat se zákazníky v reálném čase. Mnoho společností tak zjistilo, že jim tato strategie může pomoci pochopit měnící se preference zákazníků a vyhnout se PR nehodám.

Mnoho společností souhlasí s tím, že za posledních 12 měsíců stoupla hodnota sociálního naslouchání v jejich organizaci a naznačuje to i 22% nárůst vyhledávání tohoto termínu v klíčových slovech na Google.

9. Investice do sociální audio strategie

Mnoho týmů sociálního marketingu se zaměřilo na průzkum toho, zda se vyplatí investovat do sociální audio strategie a vypadá to, že ano.

Sociální síť Clubhouse byla spuštěna v dubnu 2020 a její popularita začala stoupat na začátku 2021. Twitter krátce na to spustil svou sociální audio platformu Spaces a Facebook se údajně také pokouší vstoupit do světa živého zvukového formátu.

A dává to smysl. Jedná se o skvělou příležitost, jak vybudovat důvěru v brand a přímo se spojit s potenciálními zákazníky, protože umožňuje jednomu nebo více lidem mluvit k velkému davu a reagovat na něj v reálném čase.

Nejefektivnější sociální sítě

A na závěr se podívejte na graf, který vychází z průzkumu a porovnání roku 2020 a 2021 které sociální sítě byly nejefektivnější z pohledu splněných byznys cílů.

nejefektivnější sociální sítě

Facebook má sice stále dominanci, ale stejně jako u Instagramu se jedná o pokles zájmu z pohledu inzerentů (firem a jedinců). LinkedIn víceméně stagnuje. Velmi dobře si vede YouTube, TikTok, WhatsApp (již v některých zemí zprovoznil reklamy), Pinterest i Snapchat. Zde je opět viditelný zvýšený zájem firem o působení na alternativních sociálních sítích (a současně i jejich úspěšně splněné byznys cíle).

Článek vychází z průzkum Hootsuite 2022 Social Media Trends.