Uživatelsky generovaný obsah neboli UGC (User Generated Content) je typ příspěvku, kdy vaši zákazníci sdílí zkušenosti s vašimi produkty bez nároku na honorář. Vy tyto jejich obrázkové příspěvky, videa, recenze nebo blogové články poté přesdílíte na vaše sítě. Díky tomu si vaše značka získává čím dál větší důvěru u ostatních spotřebitelů a vy zároveň obdržíte neotřelý obsah pro vaše sociální sítě.
Co je uživatelsky generovaný obsah
Uživatelsky generovaný obsah je obsah tvořený sledujícími nebo zákazníky konkrétní značky, který je následně sdílen na profilu té dané značky. Sledující sdílejí příspěvky s recenzí a uživatelskou zkušeností jen proto, že jsou z jejich produktů opravdu nadšeni. Značky jim za toto sdílení neplatí žádnou provizi. Nejedná se tedy o spolupráci na sociálních sítí.
Uživateli vytvářený obsah je pro značky velkým přínosem, díky kterému zvyšují své zisky. Studie z roku 2021 ukázala, že uživatelsky generovaný obsah silně ovlivňuje nákupní rozhodnutí u 80 % lidí, což je mnohem více, než jak lidé reagují na doporučení influencerů nebo reklamu dané značky.
UGC je něco jako přátelské doporučení, které je navíc autentické. Svou velkou roli hraje s rozvojem on-line nákupů, kdy není možné si fyzicky vyzkoušet nebo prohlédnout. Lidé chtějí vědět, jak vyhlédla bunda padne někomu se stejnou postavou nebo jak lze netypickým obrazem ozvláštnit běžnou domácnost. Obsah generovaný uživateli přináší spotřebitelům důvěru, že nakoupené produkty jim opravdu poslouží.
Výhody uživatelsky generovaného obsahu
UGC má spoustu výhod a tady jsou ty nejvýznamnější:
- Reklama zadarmo. Není lepší reklamy, než když někdo sdílí skvělou uživatelskou zkušenost s vaší značkou.
- Zvýšíte si důvěru u svých zákazníků. Kladné reference od druhých lidí zvyšují pravděpodobnost, že si ostatní nakoupí právě od vás.
- Rozšíříte povědomí o své značce. Pokud o vás budou spokojení zákazníci mluvit v on-line i off-line světě, dostanete se tak váš brand k více lidem.
- Získáte materiál k propagaci na sítích. Nemusíte neustále vymýšlet nový skvělý obsah na sítě, vaši nadšení zákazníci to udělají za vás.
Nevýhody uživatelsky generovaného obsahu
Možná se zdá, že UGC má jen samé výhody. Nenechte se mýlit. Rub a líc platí i v tomto případě.
- Pozor na autorské právo. Není možné sdílet fotky / videa druhých, aniž by vám k tomu dali souhlas. Dobrou zprávou ale je, že vaši zákazníci vám ho většinou nadšeně poskytnou.
- Zneužití hashtagu. Při používání jednotného hashtagu, byť speciálně vytvořeného, se může stát, že ho bude používat i někdo pro úplně jiný typ obsahu.
- Časová náročnost. Musíte sledovat označení vaší firmy, zmínky o ní i hashtagy. Zároveň také ze všech UGC vybrat ten nejvhodnější materiál na vaše obchodní sítě. A to chvíli trvá.
- Snadno se sdílí i negativní recenze. Uživatelsky generovaný obsah nemusí být jen krásný a pozitivní pro vaši značku. Uživatelé mohou jednoduše sdílet i obsah, když jsou nespokojeni, označí vás napřímo anebo hashtagem.
Jaké jsou typy uživatelsky generovaného obsahu
Kreativitě se meze nekladou a možná budete překvapeni, jaké příspěvky vaši zákazníci dokáží vytvořit. Stačí, když někdo z nich označí váš produkt nebo firmu v příspěvku, zmíní vás ve Stories nebo Reels a vy tak můžete kontrolovat, co se o vás kde šustne.
Obsah generovaný uživateli můžete najít nejen na sociálních sítích, ale i na webu. Jejich nejčastější formát je:
- Obrázek
- Video
- Reels
- Blogový článek
- Recenze
Jak vytvořit uživatelsky generovaný obsah
Co je UGC víte, ale jak naplnit tímto typem obsahu vaše sítě? Vyzvěte vaše sledující a klienty k vašemu označování nebo vymyslete speciální hashtag pro vaši značku nebo konkrétní kampaň, kterou chcete pomocí UGC podpořit. Pokud budete příspěvky vašich klientů sdílet, je to pro ně často velké ocenění samo o sobě. Můžete ale také vyhlásit soutěž a motivovat sledující získáním slevy nebo produktu.
Ferrero a dekorace z pralinek
Na českém a slovenském trhu využila sílu obsahu vytvořeného uživateli například značka Ferrero, kdy pomocí zapojení influencerů vyzývala uživatele, aby vytvořili vlastní dekoraci z pralinek. Vytvořenou dekoraci měli následně vyfotit a zveřejnit na Instagramu s hashtagem #ozdobtopralinkou. Tato kampaň jim v období Vánočních a Velikonočních svátků jede již od roku 2019.
Češi v Kanadě
V rámci cestovatelského projektu Jakdokanady.cz byl vytvořen hashtag na Instagramu #jakdokanady, který má za cíl inspirovat další Čechy mířící do Kanady. Hashtag používají Češi v Kanadě, kteří sdílí své zážitky z Kanady. Na Instagramu je už více jak 5 tisíc takových příspěvků.
Nemusíte být mega influencer ani celorepubliková značka a přesto si můžete snadno teď a tady vytvořit svůj hashtag a začít mezi své fanoušky komunikovat, aby tvořili uživatelský obsah.
Při plánování UGC proto nezapomeňte, že na sítě se lidé chodí především bavit, začleňovat se do komunity a získat pocit, že na nich záleží.