Možností, jak oslovit influencera pro spolupráci, je několik. Můžete ho kontaktovat přes sociální sítě, e-mail, telefon nebo agenturu specializující se na influencer marketing. Před jeho oslovením nejprve zjistěte, jestli je pro propagaci vašeho produktu opravdu vhodný a nebojte se ho požádat o analýzu jeho profilu na sociální síti. Důležité je si před začátkem spolupráce určit typ spolupráce a jakým způsobem bude probíhat odměňování.

Před spoluprací, která má hodnotné produkty či služby anebo kdy vám záleží na prezentaci brandu, je vhodné uzavřít s influencerem smlouvu o spolupráci. V prvním kontaktu ho tím ale nezatěžujte a soustřeďte se na lidskou komunikaci.

Jak oslovit influencera pro spolupráci

Jak oslovit influencera pro spolupráci je první otázka, která vás napadne, když se rozhodnete váš produkt nebo službu dostat do povědomí více lidí. Najděte si relevantního influencera, který se hodí k vaší značce.

V případě, že budete kontaktovat více influencerů nebo firem, udělejte si raději seznam influencerů. Vytvořte si tabulku, ve které si je přehledně seřadíte a označíte, ať se v tom zbytečně neztratíte. Pomůže vám k tomu například MS Excel anebo GoogleSheet, tabulkový editor.

Možností, jak oslovit influencera pro spolupráci, je několik. Kontaktovat ho můžete napřímo anebo skrze 3. osoby:

  • Sociální sítě. Kontaktovat vámi vybraného influencera skrz sociální sítě je sice nejrychlejší možnost, ale zároveň je také nejistá. Uvědomte si, že influencerovi chodí denně spousta zpráv od jeho sledujících a vaše nabídka spolupráce by tak mohla snadno zapadnout.
  • E-mail nebo telefon. Ideální formát na osobnější oslovení. Především v e-mailu můžete váš požadavek hezky strukturovat a rozepsat jeho benefity.
  • Agentura. S influencerem se můžete také spojit přes některou z agentur zaměřující se na influencer marketing (Lafluence, Tiktokuj, Welovefun,…), která vás propojí.

1. Jak najít vhodného influencera

Dříve než oslovíte influencera, musíte samozřejmě nějakého najít. Jak na to?

Hledejte takového influencera, jehož sledující patří mezi vaši cílovou skupinu anebo jsou tzv. ideální zákazník. Vydejte se na průzkum trhu a zjistěte, jestli s vámi ladí jeho styl komunikace a prezentace. Jakým způsobem prezentuje výrobky jiných firem. Zároveň je důležité, na jakých sociálních sítích se nachází vaši ideální klienti.

Nevybírejte si influencer marketing dle obecných trendů. Fakt, že frčí v České republice Instagram ještě neznamená, že musíte být na této síti i vy anebo dělat na této síti placenou reklamu. Pokud je vaše cílová skupina na YouTube, soustřeďte se na tuto sociální síť a neřešte jak na spolupráci na Instagramu.

Zároveň se zamyslete, jak velkou fanouškovskou základnu má váš ideální influencer. Jestli patří mezi nano – mikro – makro – mega influencery. Pro každý typ produktu a firmy funguje dobře někdo jiný. Podívejte se na detailní rozbor, jak vybrat správného influencera pro vaši kampaň.

2. Vyžádejte si data od influencera

influencer marketing statistiky

Pokud s vámi ladí, můžete ho následně i požádat o jeho analýzu profilu. Analýza profilu je například na Instagramu základním přehledem v profesionálním účtu, díky které vidíte důležité informace o jeho účtu. Zjistíte tak, odkud pochází jeho sledující, návštěvnost profilu, dosah příspěvků nebo podíl mužů a žen mezi sledujícími. Díky tomu můžete vyhodnotit, jestli je pro vás tento influencer relevantní.

Toto je dobré si zapisovat do tabulky a následně porovnat, který ze všech oslovených influencerů vám vyhovuje nejvíce.

3. Jak kontaktovat influencera

Jakým způsobem zkontaktovat influencera, aby zatoužil s vámi spolupracovat:

  • Oslovení. Buďte osobní, ale ne dotěrní a pochlebovační.
  • Jasně, stručně a výstižně. Nezahlcujte, formátujte text a předejte pouze důležité informace. Zaujměte hned v úvodu nebo předmětu e-mailu.
  • Vaše značka. Krátce popište vaši značku, její esenci a vaši filozofii. Přidejte zajímavé fotky nebo odkazy na vaše produkty.
  • Proč on/ona. Napište influencerovi, proč jste si vybrali právě jeho, čím vás zaujal. Z jakého důvodu vaše spolupráce bude fungovat a co mu může přinést.
  • Co, kdy a jak. Popište, jaký typ spolupráce si představujete. Kdy chcete kampaň spustit. Množství a typy (příspěvek ve feedu, Stories, Reels, video…) jednotlivých příspěvků.

Typy spolupráce s influencerem

Důvodem, proč spolupracovat s influencery, je především možnost zviditelnit váš produkt nebo službu u jeho publika. Čím větší množství lidí se o vás dozví, tím vám vzroste pravděpodobnost zisku.

Spolupráce s influencery se může odehrávat v několika formách.

  • Placená spolupráce. Zaplatíte influencerovi za to, že vám zpropaguje váš produkt nebo službu.
  • Barterová spolupráce. Zašlete influencerovi hodnotné zboží zdarma či poskytnete službu zdarma a influencer na svém profilu udělá reklamu (recenzi).
  • Ambasador značky. Dlouhodobá spolupráce, kdy se influencer stává tváří značky a vyzdvihne tím celý její brand.
  • Účast na akcích. Influencer přijme nabídku účasti na akci, jejíž průběh reportuje svým sledujícím.
  • Vlastní produkt. Pokud influencer přijme od značky nabídku na vlastní produkt, spolupracuje tak na vlastní verzi výrobku, např. vůni parfému nebo příchuti čokolády. Tento limitovaný produkt následně propaguje a získává tak procento z prodeje.

Jak oslovit firmu na spolupráci (pro influencery)

Princip toho, jak oslovit firmu na spolupráci se v zásadě neliší od toho, jak oslovit influencera na spolupráci. Důležité je oslovovat firmy, které s vámi ladí a jejichž produkty nebo služby rádi využíváte. Určit si přes jaký kanál firmu oslovíte a jaký tone of voice zvolíte při komunikaci.

Je dobré firmám ukázat, co jim spolupráce s vámi přinese a jaký druh spolupráce si představujete. Nezapomeňte, že pro spokojenost obou stran je nejdůležitější ten pravý “match”. Pokud už máte nějaké zkušenosti, rozhodně je zašlete firmě jako své reference.

Kolik si účtuje influencer

Otázku, kolik si bere influencer, není lehké zodpovědět. Ačkoliv některé zdroje na internetu uvádí, že v průměru si influencer v roce 2022 účtuje za 1 000 sledujících kolem 220 Kč, do hry vstupují i další faktory. Takto jednoduchá kalkulačka na cenu influencer marketingu nefunguje. Je potřeba vzít v úvahu i engagement rate, počet zveřejněných reklamních příspěvků, důvěru jeho sledujících nebo způsob, jakým produkty propaguje.

Mikro influencer s 1000 sledujících na Instagramu může reálně spolupracovat se značkou za odměnu 5 tisíc korun za balíček, který obsahuje 5 placených příspěvků a 5 Stories.

Záleží. Trh je v této době velmi dynamický a influencer marketing má mnoho proměnných. Jde především o to, jak se firma a influencer domluví.

Odměnový systém influencerů

  • Barter je nejčastější u nano nebo mikro influencerů či u produktů s vysokou hodnotou.
  • Fixní platba je vhodná, pokud si vyberete kvalitní influencery a máte možnost dohlížet na to, zda influenceři dodržují dohodnuté postupy.
  • Provizní systém (affiliate marketing) je nejvýhodnější pro kvalitní influencery se silnou fanouškovskou základnou. U fyzických produktů mohou získat až 15% z prodeje a u online až 30%. Influencer si vydělá jen tolik, kolik se přes něj uskuteční prodejů.