Barterová spolupráce je směna zboží nebo služeb bez použití peněz. Na sociálních sítích barter funguje tak, že firma (značka) dodá influencerovi svoje produkty zdarma nebo mu poskytne služby zdarma a influencer se o tom následně zmíní na profilu své sociální sítě. Udělá vám tedy reklamu cílenou pro jeho sledující (followers).

Poskytnout influencerovi lze nejen klasické produkty z e-shopu ale i služby. Nejčastěji se jedná o pobyt v hotelu, využití kosmetických služeb či masáží, poskytnutí letenek, vstupenek do Aqua centra nebo online jazykové služby.

Co je barterová spolupráce

Barterová spolupráce je směnný obchod, ve kterém nevyužíváte peníze, ale naopak službu nebo zboží. Vaše zboží nebo služby poskytnete influencerovi výměnou za jeho recenzi nebo zmínku na sociálních sítích. Reklamu na váš produkt vám influencer může udělat na všech sociálních sítích, kde je aktivní, ať už jde o Facebook, Instagram, TikTok, YouTube nebo jiných sítích či dokonce blogu.

Tip: Jak založit blog a získat další relevantní publikum, čtenáře a fanoušky, díky kterým získáte lepší obchodní nabídky.

Barterový obchod by ze své podstaty měl být výhodný pro obě strany. Funguje pouze za předpokladu, že obě strany sdílejí podobné hodnoty a je s nimi v souladu výstup této spolupráce.

Barter na sociálních sítích

Rozvoj sociálních sítích vytvořil v oblasti marketingu novou oblast, které se říká influencer marketing. Reklama na doporučení je dle řady studií jednou z nejsilnějších a nejefektivnějších. Na sociálních sítích to v praxi znamená, že sledující si snadněji koupí něco na doporučení od svého oblíbeného influencera.

Barter je placená reklama

Barterová spolupráce je druh placené reklamy, přestože nejde o finanční odměnu. Z právního hlediska je bartr považovaný za placenou reklamu. Influcencer by tedy správně měl označovat příspěvky jako “Placená reklama”. Instagram na to má speciální checkbox (Paid partnership).

Jak funguje barterová spolupráce

Barterová spolupráce funguje v principu stejně jako placené partnerství. Rozdíl je v tom, že v případě barteru nedáváte influencerovi finanční odměnu, ale poskytnete mu váš produkt nebo službu.

V praxi to probíhá tak, že oslovíte vhodného influencera a nabídnete mu váš produkt nebo službu výměnou za to, že ho následně představí svým sledujícím.

Mohou to být legíny na jógu, kdy influencer poskytne svoji autentickou jogínskou fotku. Anebo to může být např. kosmetika, kdy influencer vyfotí flatlay fotku (foceno seshora). Dle dohody může být domluveno více příspěvků na sociálních sítích a fotky k tomu poskytnuty pro budoucí použití firmy.

Nejčastěji se pro barter spolupráce nabízí:

  • módní produkty
  • kosmetika
  • oblečení
  • cestovatelské vybavení

Než krok k barter spolupráci učiníte, ujistěte se, že váš produkt je dostatečně zajímavý a stojí opravdu za to, aby influencer na takovou spolupráci kývl. Ideální je, pokud je váš produkt kvalitní, prestižní, těžko dostupný a jeho cena přiměřená.

Cíl barterové spolupráce

Ujasněte si svůj cíl, co přesně chcete, aby vám barter přinesl. Jestli je účelem zvýšit povědomí o vaší značce, získat potenciální zákazníky, zvýšit prodeje či určitý experiment s cílovou skupinou influencera. Možností a cílů je skutečně hodně a je vhodné si před takovou spoluprací stanovit, co od ní potřebujete.

  • Rozšíření povědomí o produktu/službě
  • Spojení firmy/značky s konkrétním influencerem
  • Vstup na sociální sítě skrze influencery
  • Získání nových zákazníků z konkrétní cílové skupiny
  • Experiment, jak na produkt/službu zareaguje konkrétní cílová skupina
  • Vstup s produktem/službou do konkrétní oblasti trhu (např. mezinárodní působnost)
  • Zvýšení prodeje

Zvolení cíle při barterové spolupráci by mělo reagovat také na rozpočet vaší kampaně (hodnota služby nebo produktu). Určitě to ovlivní výběr influencera, ale také styl, jakým influencer bude váš produkt nebo službu promovat mezi svým publikem.

Je lepší obrázek ve feedu, Stories nebo hravé Reels? Některé odpovědi budete znát jako zadavatel, někdy se vyplatí vyslechnout influencera, na jaké typy příspěvků mu sledující reagují nejlépe.

Díky předem stanoveným cílům můžete následně zhodnotit, jestli byla kampaň úspěšná.

Důležitá je i vaše představa o četnosti a způsobu zveřejňování příspěvků s vaším produktem nebo službou.

Všechny tyto náležitosti vám pomůže nastavit barterová smlouva.

Barterová smlouva (smlouva o spolupráci)

barterová smlouva

Z praxe doporučujeme uzavřít smlouvu o spolupráci s influencerem nejen pro placená partnerství, ale i pro barterové partnerství. Zejména pokud se jedná o produkty či služby s vyšší finanční hodnotou anebo pokud jde o dlouhodobé spolupráce.

Z pozice dodavatele (e-shop, firma, značka) získáte jistotu, že influencer doručuje skutečně to, co jste si domluvili. Budete mít větší přehled o tom, jak spolupráce v průběhu měsíců funguje. Můžete stanovit i povinnost influencera označovat barterové příspěvky určeným hashtagem anebo označením vaší firmy. Influencer bude se smlouvou brát celou spolupráci poněkud vážněji.

Z pohledu influencera je smlouva důkazem, že druhá strana myslí spolupráci vážně, přestože se jedná o barterovou dohodu bez finančního plnění. Také influencer může do smouvy vložit např. ustanovení, že jeho příspěvky bude firma sdílet na Instagram Stories a influencer tak získá viditelnou referenci pro další spolupráce a možná také další sledující a dosahy jeho příspěvku.

VZOR SMLOUVY O SPOLUPRÁCI

Pro velké a důležité spolupráce doporučujeme konzultaci a zpracování smlouvy od advokáta na míru. Pro začínající podnikatele, firmy a značky, které si chtějí zkusit první spolupráce s influencery, jsme s partnerským portálem vytvořili vzor smlouvy o spolupráci, který můžete dobře využít také jako bartnerovou smlouvu.

Vzor je v souladu s aktuálními právními předpisy. Stáhnete si ho ve formátu .docx, který je snadný pro úpravu a tisk. Za pár stovek korun získáte jistotu a dobrý podklad pro vaši spolupráci.

Produkty a služby pro barter

Hodnota produktů a služeb, které firmy poskytují influencerům při barterovém obchodu je velmi individuální. Každá firma k tomu přistupuje trochu jinak.

Přestože obecná poučka hovoří o konkrétních číslech, v praxi toto není dodržováno a je to tak dobře. Počet sledujících ani míra zapojení (engagement rate) neodráží vždy marketingové cíle.

Pro vaši orientace můžete ale krátce propočítat, že nabízená hodnota produktu by měla být úměrná počtu sledujících infuencera. Zpravidla to bývá 15 – 30 % z celkového počtu jeho sledujících.

Do barterových spoluprací se ale zapojují také influenceři s 1000 sledujících a získávají produkty a služby v hodnotě např. 5 tisíc Kč. To není neobvyklé.

Důležité je pro firmu poznat influencera a navázat s ním osobnější vztah. Pokud bude spojení opravdové, pak fanoušci a sledující zareagují na spolupráci intenzivně.

Rizika pro influencery

Pokud se zaměřujete na influencer marketing, dejte si pozor, aby propagované produkty a služby byly opravdu kvalitní. V opačném případě se sníží vaše důvěryhodnost u vašich sledujících.

Prvně produkt / službu vyzkoušejte a pouze pokud na vás udělá dojem, tak doporučte dále. Nepřehlcujte své publikum reklamou a neberte spolupráce za každou cenu.

Nezapomeňte, že barterová spolupráce je placené partnerství. Přestože nezískáváte finanční odměnu, jedná se právně o placenou reklamu. Na sociálních sítích je morální povinnost označovat takové příspěvky hashtagy #placenaspoluprace #barterovaspoluprace. Na Instagramu byste navíc měli příspěvk označit zaškrtnutím checkboxu, že se jedná o placené partnerství (Paid partnership).

Kodex influencera od ferinfluencer.cz, který si dal za cíl zlepšit úroveň spoluprací na internetu právě na úrovni transparentnosti.

  1. Hned na začátku příspěvku je nutné jasně a viditelně uvést, že se jedná o #placenepartnerstvi.
  2. O svých zkušenostech s propagovanou službou nebo produktem nesmí influencer lhát nebo je zamlčovat.
  3. Influencer by měl mít přehled, kdo jej sleduje a jak velký podíl sledujících tvoří mladší osmnácti let.
  4. Když influencer obdrží od zadavatele namísto honoráře „pouze“ dárek, je to také odměna a jde tedy opět o reklamu, kterou je třeba řádně označit jako #placenepartnerstvi.

Výhody barterové spolupráce pro influencera

  • Uplatnění své kreativity.
  • Získání hodnotného produktu zdarma.
  • Možnost ověřit si, jak funguje publikum na reklamní sdělení.
  • Zjištění stavu na trhu, jakou hodnotu má influencer s daným počtem followers.
  • Možnost zahájit spolupráci i když máte méně jak 1000 sledujících na Instagramu.
  • Možnost bezproblémové spolupráce i pro mladší influencery pod 18 let, i pod 15 let

Nevýhody barterové spolupráce pro influencera

  • Produkty zdarma vám složenky nezaplatí. Barter vám nepřinese peníze.
  • Nutnost označovat spolupráci (pokud chcete dělat vše legálně a hlavně morálně).
  • V barterové spolupráci roste konkurence, mnozí jsou schopni udělat hodně obsahu i za levné produkty.

Rizika pro firmy (dodavatele)

Vyberte si influencera pečlivě. Prohlédněte si jeho profil a zaměření. Sledující influencera by měli být stejní jako vaši ideální zákazníci. Influencer by měl zároveň vyznávat životní styl, který je blízký i vám nebo vaší firmě.

Neposílejte kávovar a tisíc kapslí výběrové kávy influencerovi, který hlásá život bez kofeinu. Nevhodně zvolený influencer vám udělá medvědí službu.

Barter funguje na principu win-win-win. Vy dodáte influencerovi exkluzivní produkt nebo službu, on si ji zamiluje a udělá jí reklamu. Jeho sledující se dozvědí o vaší nabídce a zvýší vám tržby.

Výhody barterové spolupráce pro e-shop

  • Možnost navázat dlouhodobou spolupráci s řadou influencerů.
  • Produkty se dostanou do povědomí více lidí.
  • Levný způsob propagace.
  • Otestujete si produkt/službu u konkrétní cílové skupiny.

Nevýhody barterové spolupráce pro e-shop

  • Nižší míra kontroly nad výsledkem.
  • Obtížnější měření dosahu.
  • Slabší pozice při vyjednávání s influencerem pro podmínky propagace, označování, atp.
  • Časově náročnější komunikace s mnoho influencery, kteří se budou chtít zapojit do vaší kampaně.

Jak vybrat influencera pro spolupráci

jak vybrat influencera

Influencer by měl být „váš“ člověk. Rozhodně nenabízejte všechno všem. Váš produkt nebo služba by měl ladit s hodnotami a zaměřením daného influencera. Ujistěte se, že sledující vybraného influencera mohou být potenciální zákazníci vašeho produktu. Důležité je tedy znát svého ideálního zákazníka.

Ujasněte si také, pro jak velké publikum je váš produkt nebo služba určena a dle toho si vybírejte influencera.

Určitě si projděte profil influencera a podívejte se, jaké spolupráce už navázal. Vypadají jeho reklamní příspěvky přirozeně? Jak na ně reagovali sledující? Pokud nemůžete nic dohledat, zeptejte se influencera napřímo.  – Martin Rosulek, zakladatel portálu sitevhrsti.cz

Typy influencerů

V řadě případů je lepší domluvit spolupráci s menšími influencery a navázat spolupráci s několika nano a mikro influencery než se snažit o spolupráci s mega influencerem. Influenceři, kteří mají více jak 10 tisíc fanoušků často barterové spolupráce odmítají (vyjímky existují).

Nano influencer je člověk, který má do 1 000 sledujících a jeho hlavní výhodou  je blízký vztah s jeho publikem.

Mikro influencer je člověk s publikem do 10 000 fanoušků, který touží růst a pro vaše produkty často udělá i něco navíc.

Makro influencer je většinou celebrita, jejíchž počet sledujících se pohybuje do 100 000, kteří kladou velký důraz na kvalitu a dobré jméno produktu, který podporují.

Mega influencer je ten, kdo přesáhl hranici 100 000 fanoušků. Vzhledem k tomu, že již není tak blízký svému publiku, je vhodné ho využít především pro masové kampaně.

Jak oslovit influencera

První kontakt a oslovení influencera je velmi důležitý. Můžete vybranému člověku napsat e-mail nebo zprávu na sociálních sítích, kontaktovat jej napřímo. Obvykle se vyplatí kontaktovat influencera na sociální síti, kde je nejčastěji aktivní.

V případě, že má influencer už profilovém popisku e-mail pro spolupráci či jinou zmínku kontaktu pro spolupráce, určitě dodržujte jeho přání.

Existují už i agentury, které se zaměřují na propojování influencerů a značek (firem). Pokud máte dostatečný rozpočet a chcete udělat barterovou spolupráci strategicky, můžete oslovit české agentury a poptat cenové úrovně.

Základní pravidla ale platí u všech stejně:

  • Buďte struční, jasní a výstižní.
  • Uveďte, co získá spoluprací s vámi.
  • Sdělte mu, proč je pro vás ten pravý.
  • Poskytněte mu něco navíc.

Pokud influencer neodpoví do týdne, neváhejte mu poslat ještě jednu zprávu s přátelským připomenutím.

Má barterová spolupráce smysl?

Barterová spolupráce má určitě své místo na poli marketingu a influenceři dobře ví, co je výměnný obchod a co jím mohou získat. Především začínající influenceři rádi barterové spolupráce využívají.

Pokud se jako firma/značka rozhodnete pro barterovou spolupráci s influencerem, ujistěte se, že jeho styl rezonuje se stylem vaší značky a váš produkt/služba je mu opravdu blízký nebo spolupráci upřímně ocení. Jedině tak můžete získat dobré výsledky.