Se stoupající úspěšností sociálních sítí roste i počet úspěšných influencerů, což je jednoznačné plus pro některé firmy, které se rozhodly ke spolupráci. Využití influencerů má totiž několik výhod – vytváří kolem sebe určitou komunitu, a proto jim lidé věří a nechávají se jejich názory ovlivnit. Taková propagace produktů a služeb je tak pro potenciální zákazníky mnohem příjemnější, než klasická reklama. Zároveň se nemusíte sami učit, jak se stát influencerem. Jak s influencery spolupracovat?

Jakou zvolit sociální síť

Pro výběr ideálního influencera je potřeba si ujasnit několik věcí. Rozhodování by se pak mělo odvíjet především od vaší cílové skupiny. Podle toho, jaký okruh lidí chcete oslovit, můžete vybrat vhodnou sociální síť.

Podle posledních průzkumů používají firmy nejčastěji Instagram (30,1 %), Youtube (25,7 %) a Facebook (25,1 %). TikTok je sociální sítí, kde bude v dalších letech zřejmě nejvyšší růst uvolňování budgetu pro splacené spolupráce s influencery.

Formy spolupráce

Druh spolupráce vybírejte podle toho, na jakou marketingovou kampaň se zrovna soustředíte. Zvažte, kolik chcete do spolupráce investovat, koho by měla oslovit a jak by podle vás měla probíhat. Ujasněte si, co očekáváte a čemu se chcete naopak vyhnout. Spolupráci si můžete nastavit podle sebe, nejčastěji se ale setkáte s několika formami.

Placená spolupráce

Tou nejčastější je placená spolupráce. Ta může být buď jednorázová nebo dlouhodobá. Influencer je placen za to, že realizuje a propaguje reklamní dílo na svém profilu.

V tomto případě musí být podle zákona sledující vždy upozorněn na to, že se jedná o reklamní kampaň. Instagram pak například nabízí možnost označení obchodního partnera a povolení k propagaci. Zadavatel pak může sledovat příspěvky týkající se jeho reklamy, interakci a jejich dosah.

Barter spolupráce

Barterové obchody zná většina z nás především pod pojmem směnný obchod. Na sociálních sítích funguje tato forma spolupráce tak, že firma zašle influencerovi zboží zdarma, a ten ho následně na svém profilu propaguje. Nemusí se to však týkat jen zboží. Při barterové spolupráci některé hotely poskytují influencerům pobyty zdarma nebo za sníženou cenu výměnou za příspěvek na sociálních sítích.

Ambasador značky

Pokud se známý influencer netají láskou k určité značce, doporučuje jí svým sledujícím a ztotožňuje se s její politikou, může z něj tato firma udělat svého ambasadora. Tento způsob spolupráce se pak řadí k těm dlouhodobějším. Influencer se stává tváří značky, sdílí její hodnoty mezi sledující, může se objevovat na oficiálních akcích a většinou jí věnuje více mediálního prostoru, než ostatním případným spolupracím.

Soutěže

Využití soutěží na sociálních sítích je výhodné pro všechny účastněné strany. Značka se dostává do podvědomí širšího okruhu, influencer si může přijít na nové followery a sledující má možnost vyzkoušet si výrobky zdarma nebo levněji.

Spolupráce funguje ve většině případů tak, že zadavatel zašle influencerovi své výrobky do soutěže, a ten je pak rozdá vybraným sledujícím na základě splnění podmínek, jako například přihlášením k odběru, sdílením, či označením další osoby.

Eventy a speciální zážitky

Často používanou spoluprací je účast na akcích. Influencer se podívá na různé eventy nebo prožije speciální zážitky a svou aktivitu sdílí se svými fanoušky. Tím nechává firma nahlédnout blíže do fungování značky a prohlubuje tak vztah se zákazníky.

Vlastní produkt

Jako účinná propagace funguje přímé spojení influencera s výrobkem. Výrobní oddělení připraví ve spolupráci s ním jeho vlastní verzi výrobku, která může nést jeho jméno a tvář, a tím podpoří prodej. Influencer pak dostává určitý podíl z prodeje a u výrobků se většinou jedná o limitované edice. Hovoříme o finančně nejnáročnější formě spolupráce.

Affiliate marketing

Co se blogerů týče, je jednou z nejběžnějších druhů spolupráce affiliate marketing. Influencer umístí na svůj blog banner, odkaz nebo jinou z forem online reklamy a značku propaguje. Z každého nákupu, který pak zákazník na eshopu firmy provede po přesměrování z blogu, dostává influencer určitý podíl.

spolupráce

Jak najít influencera

Jakmile máte vybranou sociální síť a formu spolupráce, můžete se vhrnout na hledání toho pravého influencera pro vaší značku. Zde hraje opět roli vaše cílová skupina. Zamyslete se nad tím, jaký typ profilů vaši zákazníci nejčastěji sledují.

Po nalezení si profil důkladně „proklepněte“.

  • Je důležité, aby vám sedělo, jak se influencer prezentuje. Sledujte, zda jsou jeho příspěvky atraktivní a autentické.
  • Stejně tak je ale důležitý počet followerů.
  • Zjistěte si také, že se jedná opravdu o reálné potenciální zákazníky a ne o neznámé bezejmenné profily.
  • V neposlední řadě si prověřte, zda už influencer nespolupracuje s konkurenčními značkami.

Podívejte se na největší české influencery na Instagramu. Pravděpodobně se budgetem na tyto velká jména nedostanete, ale můžete se inspirovat obsahem a vytvořit ideální zadání. Následně dohledejte více mikroinfluencera manuálně skrze Instagram hledání, využijte například hashtagy.

Cena spolupráce

Další otázkou je samozřejmě cena takové spolupráce. Někteří influenceři mají ceník zveřejněný na internetu. Většinou však dochází k domluvení se na ceně až při bližší soukromé komunikaci. Nezapomeňte, aby smlouva s influencerem obsahovala veškeré náležitosti.

Smlouva o spolupráci

Využít můžete tento vzor smlouvy o spolupráci, který je vhodný také pro influencery, freelancery i agentury, kteří chtějí spolupracovat s externími jednotlivci.

VZOR SMLOUVY O SPOLUPRÁCI

Slevový kupon 20% na vzor smlouvy ve znění: SITEVHRSTI
Využijte slevy a uplatněte slevový kupon přímo v objednávce.

Zpravidla je buď stanovená pevná cena za jeden příspěvek, provize z prodejů a nebo již zmíněná barterová spolupráce. Na internetu si také můžete najít, kolik by si mohl případný influencer za spolupráci rámcově říct.

Na co si dát pozor

Ačkoliv přináší spolupráce s influencery spoustu výhod, stále jsou tu některá rizika. Na co se zaměřit? Věnujte pozornost výběru správného člověka. Ten by měl mít povědomí o tom, co značka představuje a identifikovat se s její politikou. Jeho obsah by měl být relevantní k vašemu brandu.

Také dbejte na to, aby byla připravená marketingová kampaň. Influencer by měl mít dostatečné informace, aby věděl, za jakým cílem a jakým způsobem vaše výrobky prezentovat. Zároveň ale nezapomínejte, že jednáte s člověkem a dejte i jemu možnost navrhnout své nápady. Přece jen zná své sledující a ví, jak je zaujmout.

Pomáháme jednotlivcům i firmám lépe komunikovat, budovat značku i prodávat na sociálních sítích. Naším cílem je ukázat vám, co na socialu funguje a co naopak nefunguje.