Instameet, konference o sociálních sítí a především Instagramu, v letošním roce připravil již čtvrtou konferenci. Ta se kvůli opatření v souvislosti s koronavirem Covid-19 musela přesunout z původně plánovaného data v červnu. Při dodržení všech vládních opatření proběhla, k radosti všech instagramerů, 17. září. Tentokrát byla plná nových informací o byznysu na Instagramu a o autenticitě obsahu. Lidé nejen z instagramového světa se tak mohli po roce opět sejít a předat si své zkušenosti a poznatky. My vám nyní přinášíme alespoň část toho, co se na Istameetu 2020 odehrálo.
Co je Instameet
Instameet je odborná konference, která propojuje širokou veřejnost s těmi nejlepšími instagramery a influencery nejenom z České republiky, ale i ze Slovenska. Ti představují horké instagramové novinky, nešetří svými typy a zkušenostmi a seznamují s blízkou instagramovou budoucností.
Zúčastnit se desítek přednášek zkušených, úspěšných a populárních instagramerů může prakticky kdokoliv. Stačí si na daný termín zakoupit vstupenku a svět československého Instagramu vám bude otevřen. Celá konference je doplněna o tematické workshopy.
Reklamy na Instagramu
Velmi často diskutovaným tématem obecně v souvislosti s Instagramem je umisťování reklam na tuto sociální síť. Ani na Instameetu tomu nebylo jinak.
Tomáš Pflanzer z Kantaru odprezentoval, že 60 % uživatelů někdy kliklo na reklamu na Instagramu. V roce 2020 pak již minimálně 19 % uživatelů něco na Instagramu koupilo. Pravdou ale je, že spousta uživatelů, především těch starších, reklamu často ani nepozná.
Stejně jako v loňském roce, i letos není na Instragramu preferována žádná reklama. Až daleko za tímto názorem se objevuje reklama prostřednictvím příspěvků na zdi. Reklama sdílená ve Stories se pak řadí až téměř na poslední místo. I přesto jsou ale Insta Stories budoucností reklamy. Předpokládá se, že právě zde se budou v budoucnu objevovat nejčastěji.
Ryšánek z WMC/Grey také připomněl, že nemá smysl vytvářet obsah na Instagramu jen tak. Vždy je nutné sledujícím jasně ukázat, kam je chceme dovést a co pro ně máme přichystáno. Zároveň by mělo docházet k označování reklam, což potvrzují především uživatelé do 24 let, kteří jsou silně proti neoznačované reklamě.
Své zkušenosti sdělil také Jan Kočenda. Ten považuje Instagram za jakousi výlohu, kde se dá zboží představit za relativně málo peněz. Nicméně i z jeho zkušeností jasně vyplývá, že je možné ovlivnit pouze určitou věkovou skupinu. Zpravidla lidi ve věku od 18 do 24 let. Na starší generaci platí stále spíše Facebook či jiné reklamní prostředky.
Facebook versus Instagram
Pavel Němejc ze Socialbakers prezentoval, že oblíbenost Instagramu stoupá s nižším věkem uživatelů. Instagram má oproti Facebooku pouze o 11 % méně uživatelů ve věku 16 – 24 let. Celkově se tato sociální síť řadí na druhou příčku nejhodnotnějších značek světa.
Instagram v Česku působí na téměř 50 % e-commerce. Zároveň ale platí, že i Facebook, byť ne v takové míře, má v tomto směru stále co říct, neboť působení na služby a obchod tvoří více než 14 %.
Statistiky na Instagramu
Instameet je konference nejen o současných trendech a předpovídaném vývoji v oblasti Instagramu. Jsou to také čísla, grafy a statistiky nejenom z České republiky, ale z celého světa. Fakta představil Tomáš Pflanzer:
- 25 % uživatelů dopředu plánuje své posty, což je o 6 % více než v loňském roce,
- 50 % nepřidává do Instagram Stories žádný obsah,
- k jednomu příspěvku je většinou přidáno méně než 10 hashtagů,
- hashtagy proklikává více než 55 % uživatelů,
- 51 % využívá Instagram k vyhledávání obchodů, kaváren či dovolené,
- 19% někdy koupí něco pomocí Instagramu.
Influencer marketing
Ne že by se bez influencerů nedal dělat byznys, rozhodně mu ale dokáže významně pomoci. Více o tom pověděla Sandra Richterová z Elite Bloggers. To, že základem marketingu mohou být právě influenceři, dokazuje i fakt, že více než 88 % zákazníků věří influencerům více, než klasickým reklamám.
Influenceři na Instagramu by mohli denně předat svůj obsah až 2,2 milionu Čechů. Realita je samozřejmě v úplně jiných číslech. Nicméně stále platí, že se jedná o 3. nejpoužívanější síť v České republice, která je trendem doby a na které, kdyby člověk nebyl, jako by neexistoval.
Využívat služeb influencerů je opradu efektivní. Stačí si uvědomit, že lidem, kteří prezentují váš brand, stačí denně pouze 28 minut, aby předali vše podstatné budoucím zákazníkům.
Podcasty
Podcast je poměrně nový nástroj influencer marketingu, který dokáže zvýšit vaši oblíbenost na Instagramu. To dokazují i následující data o posluchačích:
- ti stráví poslechem více než 6 hodin týdně,
- každý týden poslouchají zhruba 7 podcastů,
- 59 % dotázaných dává přednost podcastům před sociálními sítěmi.
Nejen do influencerů, ale dnes již také do jejich podcastů se vyplatí investovat. Více jak polovina dotazovaných posluchačů totiž využívá reklamy, které v podcastech zazní, a koupí si v nich nabízené produkty.