V dnešní době mnoho lidí využívá možnost přivydělat si peníze z domova. Ať už se jedná o vyplnění dotazníků, affiliate marketing nebo copywriting. Prodej článků zažívá v posledních letech velký boom. Pokud chcete pracovat jako copywriter, měli byste vědět, jak text naformátovat tak, aby kupujícího zaujal na první pohled.

Proč je formátování důležité

Asi každému je jasné, že každý dobrý copywriter musí umět vytvořit čtivý, obsahově plný a gramaticky správný text. Je však důležité tento obsah i správně prezentovat. A zde přichází na řadu formátování. Pro čtenáře je totiž důležité, aby byl text přehledný, dobře čitelný a atraktivní. Nezapomínejte, že píšete úderný článek a ne knižní román.

I formátování navíc může pomoci tomu, že bude váš článek čtený, oblíbený a ve vyhledávání bude mít lepší pozice. Pokud chcete na článku zapracovat ještě víc, zaměřte se na SEO a zkuste zakomponovat do textu klíčová slova z oblasti, o které píšete. Pokud články nejen prodáváte, ale i vkládáte na web, můžete využít různé pomocníky. Např. na WordPressu využijte plugin SEO Yoast.

Tipy nejen pro copywritery

Ve formátování by měli mít jasno nejen copywriteři, ale i blogeři nebo třeba influenceři. I ti totiž často píší své články, kterými se prezentují. Mít vlastní web může být totiž velmi praktické.

Influenceři jej mohou použít jako místo, kde se o nich dozvíte základní informace, najdete si na ně nebo na jejich manažera kontakt, můžete jim odeslat nabídku ke spolupráci apod. Kompletní podmínky spolupráce se nehodí psát např. do příspěvku na Facebook nebo Instagram. Článek je ideálním řešením.

Pokud má také někdo více sociálních sítí, na webu nebo na blogu může odkazovat přehledně na všechny z nich. Na webu je dále možné prodávat vlastní merch, e-book, nebo jiné produkty. Při všem oceníte znalost formátování článku. Jak na to?

blog

Odstavce

Základní věcí je využití odstavců. Přece jen je text lépe čitelný po kusech, než v jednom dlouhém odstavci, ve kterém je mnohem snazší se ztratit. Samozřejmě záleží na tématu, ale nejlepší je mít odstavec o pěti až deseti větách. Také se vyhněte používání dlouhých souvětí.

Nadpisy

Důležitou součástí článků jsou nadpisy. A to nejen ten hlavní, u kterého je vhodné volit výstižný, ale zároveň atraktivní název. Není vůbec od věci mít nadpisy i nad odstavci. Článek pak vypadá přehledněji a čtenář mnohem snadněji najde části, které hledá, nebo ke kterým se v textu chce vrátit.

Každý program na úpravu textu nabízí různé možnosti nadpisů a je jen na vás, který si vyberete.

titulek

Písmo a řádkování

Další důležitou kategorií je výběr písma a velikost řádkování. Volte tak, aby se text četl co nejpohodlněji. Písmo by nemělo být extrémně malé ani velké. Prostor mezi řádky by neměl být ani úzký, ale ani příliš široký. Vyzkoušejte, co pro váš článek bude fungovat nejlépe.

Pokud píšete pro konkrétní web, nezapomeňte, že i barva písma může být důležitá. Za modrý text na zeleném pozadí vám čtenář opravdu nepoděkuje.

Pozor také na fonty, text by měl být perfektně čitelný a některé fonty mohou působit rušivě.

Číslování

Věc, která se zdá jako maličkost, ale ve skutečnosti může zvýšit prodejnost vaší práce. Články, ve kterých se využívá číslování, se prodávají jednodušeji a častěji.

Řeč je o formátech typu: „5 nejzajímavějších knih roku 2021“ nebo „10 zaručených typů pro zdravější vlasy“. Nejen, že název takových článků zaujme více lidí, ale zároveň se mnohem pohodlněji čte.

Úvod

První věty se často stávají rozhodujícím aspektem toho, zda váš článek inzerent koupí. Rozhodně není vhodné článek začínat jako školní esej: „Dnes bych vám rád napsal o tom…“. Volte lehká a přirozená slova, zároveň ale v rychlosti shrňte, co člověka v článku čeká.

Úvod má čtenáře přimět do článku se ponořit, ne naopak. Neprozrazujte ale vše hned v prvním odstavci. Čtenář by pak neměl důvod ve čtení pokračovat.

článek

Závěr

Nezapomínejte také na závěr článku. I kdyby to byla jen jedna věta na odlehčení nebo celkové shrnutí. Pár slov na závěr vše hezky uzavře a článek bude na lidi působit mnohem uceleněji.

Obrázek

A v neposlední řadě je tu ještě přidání obrázku. Na internetu existují databáze, na kterých si můžete obrázek zdarma stáhnout a používat ho bez jakékoliv licence a uvedení autora. Jsou články, ke kterým se žádná fotografie nehodí, a je to v pořádku. Některé ale dokáže vhodně vybraná fotografie obohatit a článek pak působí mnohem profesionálněji a na první pohled atraktivněji.

Formátování jako vaše vizitka

Každý copywriter po nějaké době zjistí, které finty fungují pro něj a jaké jeho články se prodávají nejlépe. Pro inspiraci můžete procházet různé internetové stránky a porovnat si sami, co se vám lépe čte a co vás zaujme. Formátování článku se pak může stát takovou osobní vizitkou autora a zároveň vypovědět hodně o jeho stylu a úsilí, které do své práce vkládá.

Pomáháme jednotlivcům i firmám lépe komunikovat, budovat značku i prodávat na sociálních sítích. Naším cílem je ukázat vám, co na socialu funguje a co naopak nefunguje.