Není v silách jednotlivců ani firem udržovat kontakt se zákazníky 24 hodin denně. Není to dokonce ani rentabilní. Naštěstí ale žijeme ve 21. století, tedy v době automatizace, delegace, strojového učení a umělé inteligence. Ke komunikaci se zákazníky můžeme využívat program, ke kterému nejsou potřeba žádní lidé. Pro jednotlivce i firmy existuje řešení zdarma či s velmi nízkými náklady – a nazývá se chatbot pro Facebook Messenger. Jak vytvořit chatbota na Messenger snadno bez znalosti programování?

Co je chatbot

Ke komunikaci již dávno nejsou potřeba lidé. Stejně jako spousta firem využívá pro svou propagaci influencer marketing, stává se také více populární chatbot. Díky chatbotu můžete dát komunikaci s klienty nový rozměr i rychlost. Propagovat vaši značku a produkty bez přítomnosti reálné osoby je přitom opravdu jednoduché.

Prostřednictvím chatabota můžete navázat konverzaci s lidmi, se kterými si reálně nebudete psát vy. Práci odvede právě chatbot.

Jak je to možné?

Chatbot využívá určitý typ umělé inteligence (spíše strojového učení) a díky tomu je schopen na základě klíčových slov poskytnout zákazníkovi odpověď na jeho dotaz. Podle reakcí je také schopen vést konverzaci určitým směrem.

Je ovšem nutné podotknout, že i když se jedná o skvělý marketingový nástroj, vždy zákazník ví, že mluví s robotem. Ten je sice propracovaný, nicméně člověka nahradit nedokáže.

Chatbot se dá využívat na různých sociálních sítích. Patří mezi ně Viber, WhatsApp nebo třeba čínský WeChat. Další hojně využívanou variantou je sociální síť Facebook, konkrétně chatbot na Messenger.

Jak vytvořit chatbota

S tím, jak vytvořit chatbota, vám krok za krokem můžou pomoct placené i neplacené platformy, kde jej jednoduše, bez jakýchkoliv odborných znalostí, můžete naklikat. Velmi oblíbená aplikace pro tvorbu chatbota na Facebook Messenger je např. ManyChat.

Aplikace ManyChat

manychat chatbot

Stručně řečeno jde o to, že aplikaci ManyChat, kterou můžete využívat jak na webu, tak v mobilu, propojíte s Facebook Messengerem. Vy tak můžete prostřednictvím chatbota komunikovat s klienty. Nabízeny jsou dvě varianty. Pokud je pro vás robot novinkou, pak vám bude stačit pouze základní verze, která je zadarmo, a dostatečně vám poradí s tím, jak naprogramovat chatbota.

Messenger chatbot

Abyste vytvořili tento manuální nástroj, neobejdete se bez aktivního facebookového účtu a přihlášení na ManyChat.com.

Po přihlášení vidíte základní přehledovou nástěnku se statistikami a menu. Vše je v angličtině, bohužel český překlad ještě neexistuje.

manychat chatbot nástěnka

Growth Tools – Komunikace chatbota

Ještě před uvedením chatbota do provozu, vás čeká velmi důležitý krok. Robot musí mít s kým komunikovat. Musí mít kontakty, kterým může zasílat zprávy i nabídky. V tu chvíli přichází na scénu nástroj „Growth Tools“.

Úvodní zpráva

Zde jako první využijete záložku „Initial State“ a její úvodní zprávu pro návštěvníky webu. Návštěvníkům vašich webových stránek se tak objeví vyjížděcí či vyskakovací okno (pop-up), proužek nebo třeba odkaz. To, po jak dlouhé době od otevření stránky a jak často, si můžete nastavit.

ManyChat automaticky nabízí spoustu možností pro vzhled úvodní zprávy. Upravovat  zde můžete nejen obsah textu, který by měl být krátký, výstižný a měl by upoutat pozornost, ale také je možnost změnit barvu či přidat obrázek.

Děkovací zpráva

Pokud návštěvníka webové stránky vaše úvodní zpráva zaujme a přihlásí se k jejímu odběru, pak je na místě mu poděkovat. K tomu využijete záložku „Submitted State“.

Tím nejen probudíte u zákazníka sympatie, ale především jej můžete vyzvat k otevření Messengeru. Klient si tak může otevřít první komunikaci s chatbotem. Děkovací zprávu můžete různě upravovat. Je možné přidávat fotografie, změnit barvy či velikost.

Prostřednictvím děkovací zprávy se klient může prokliknout do svého Messengeru, kde začíná komunikace s chatbotem.

V této zprávě by se mělo objevit nejen oslovení, ale také základní informace a nalákání na budoucí obsah a komunikaci. Zapomínat by se nemělo ani na udání hesla, díky kterému se uživatel může odhlásit od zasílání chatbotových zpráv. Opět zde platí možnost přidávání fotografií, audio nahrávek, videí i editování textu. Po vytvoření zprávy je nutné kliknout na tlačítko Publish.

Broadcasting = Chatbot newslettery na Messenger

Máte pocit, že zasílání newsletterů na email již není příliš efektivní? Pak vyzkoušejte další z nabízených nástrojů Broadcast neboli zasílání newsletterů prostřednictvím chatbota. Patří mezi stále více oblíbené marketingové nástroje, které zvýší efektivnost zasílaných newsletterů.

Pro Broadcasting platí určitá pravidla. Jmenujme například, že zpráva s reklamním sdělením může být zaslána pouze uživateli, který byl aktivní v posledních 24 hodinách. V opačném případě máte pouze jeden pokus o obnovení komunikace. Upraveny jsou také sponzorované zprávy, které vždy musí být označeny tak, aby bylo prokazatelné, že se jedná o reklamu.

Instalace chatbota

Samotná instalace chatbota není nic složitého, nepotřebujete nic instalovat do vašeho počítače. Stačí, abyste na registrovali a přihlásili na stránky ManyChat.com a v sekci „Install Javascript Snippet“ vložili doménu svých webových stránek.

Poté se vám, po stisknutí „Install Many Chatt Snippet“ vygeneruje HTML kód, který stačí přidat na každou z hlavčky vašeho webu. S tím vám poradí váš programátor anebo v případě že používáte WordPress, zvládnete to během pár chvil i prostřednictvím pluginu „Head, Footer and Post Injections“.

Další nástroje komunikace chatbota

Aby byla komunikace se zákazníky úspěšná, pak je jejím základem především pravidelnost. Díky sekvencím (sequence) je možné klientům ve vámi nastavených intervalech posílat různé zprávy a nabídky. Tím se budete zákazníkovi neustále připomínat.

Skvělé je, že sekvece můžete nastavit dopředu a budou se spouštět automaticky. Jedná se o skvělý automatizační nástroj, který vám ušetří čas a zároveň buduje vztah se zákazníky a fanoušky.

Vytváření konverzace je možné ve „Flow Editoru“. Pomocníkem jsou také klíčová slova definující nejčastější otázky. Na základě toho se vytváří plynulá konverzace se zákazníky.

V základním nastavení se pak setkáte se všemi potřebnými statistikami pro zjištění, zda je váš chatbot úspěšný či nikoliv.

Šablony chatbotů

Další výbornou funkcí ManyChatu jsou předpřipravené šablony, některé jsou dostupné zdarma, ty pokročilejší za poplatek.

Můžete si je prohlédnout nejen na obrázku, ale spustit si i Live Demo, které vás přesune na Messenger, kde si zkusíte konverzaci podle předvolené šablony.

Pomáháme jednotlivcům i firmám lépe komunikovat, budovat značku i prodávat na sociálních sítích. Naším cílem je ukázat vám, co na socialu funguje a co naopak nefunguje.