Film The Social Dilemma z produkce Netflix varuje před nebezpečím nadměrného používání sociálních sítí, které v nás probouzí novou závislost. Pravda je, že si mnozí z nás uvědomují negativní stránky sociálních sítí, film na pomezí dokumentu a dramatu tak nepřináší žádné objevné novinky. Nutno však přiznat, že sociálním sítím dokážeme snadno propadnout a strhávají naší pozornost každý den. Je proto další iniciativou, abychom se stali lepším člověkem, nikoli lepším konzumentem obsahu.
Film zkoumá vzestup sociálních sítí, především Facebooku, Instagramu a Twitteru a zaměřuje se na naprogramované algoritmy, které doslova vykořisťují uživatele. Aplikace sociálních sítích jsou sice nabízené zdarma, ale kdykoli člověk používá něco zdarma, produktem se stává on sám. Sociální sítě sbírají data o uživatelích a pomocí nadstaveb jako je správa sociálních sítí, ale i influencer marketing, budují své podnikatelské impérium.
Ukázka z filmu The Social Dilemma
Film, na kterém spolupracovali mnozí bývalý vývojáři sociálních sítí či přímo lidé v managmentu, ukazuje, jak samotný design aplikací sociálních sítí je tvořen tak, aby podněcoval závislost.
Dokument dále ukazuje, jak se sociální sítě používají v politice, k ovlivňování masových názorů před volbami a jaký dopad mají na duševní zdraví generace miléniálů a Generace Z.