Existuje mnoho způsobů, jak vydělat peníze na internetu a s rozvojem sociálních sítí se tyto možnosti ještě rozšiřují. Práce na dálku se stává normální s tím, jak většina populace tráví desítky hodiny denně online. Sociální síť Instagram přitahuje velké množství kreativců, umělců, podnikatelů, freelancerů i studentů, kteří přemýšlí, jak vytvořit úspěšný profil, získat tísíce followers a přivydělat si. Jak vydělávat na Instagramu je jedna z nejčastějších otázek, která přichází na mysl každému, kdo na této sociální síti tráví více jak dvě hodiny denně.

  • Kolik si lze vydělat peněz?
  • Kolik musím mít sledujících?
  • Jak začít vydělávat na Instagramu?

Tento článek jsme připravili jako rozcestník a návod pro všechny miléniály, ale i starší uživatele, kteří chtějí zjistit, jaké možnosti výdělku a spolupráce nabízí sociální síť Instagram.

Co je Instagram

co je instagram

Instagram je jedna z nejrozšířenějších a nejoblíbenějích sociálních sítí na světě i v České republice. Je to aplikace zaměřená na sdílení fotek a videí. Spravujete zde svůj profil a tvoříte z fotek a videí vlastní feed, kterým se prezentujete.

Instagram nabízí hlavní zeď, což je prostor, kde můžete sledovat vámi vybrané uživatele – tedy ty, které se rozhodnete sledovat. Jejich příspěvky lze lajkovat, komentovat nebo sdílet, či s ostatními komunikovat skrze soukromé zprávy.

Jak funguje Instagram

Instagram nabízí registrovaným uživatelům celou řadu funkcí pro sdílení a komunikaci. Je to velmi intuitivní a celá aplikace je i v českém jazyce. Instagram je zcela zdarma a společnost funguje díky placeným reklamám. Vy jako uživatel či firma si můžete vytvořit profil na Instagramu zcela zdarma. Pokud budete chtít zvýšit své dosahy a oslovit více uživatelů, můžete si zaplatit reklamu na Instagramu.

V rámci své aktivity na Instagramu můžete kromě tradičního přidávání příspěvků na zeď využít dalších funkcí, které zvyšují atraktivitu vašeho IG profilu.

Insta Stories

Využít můžete Insta Stories – krátkých příběhů složených z videí nebo fotografií, které jsou dostupné pro vaše sledující na 24 hodin od zveřejnění. Díky Insta Stories můžete sdílet aktuální okamžiky ze svého života a vytvořit důvěrnější vztah mezi vámi a vašimi sledujícími.

Reels

Instagram představil funkci Reels teprve v roce 2020, kdy se nechal inspirovat úspěchem sociální sítě TikTok. Reels jsou krátká videa, která vytvoříte snadno přímo v aplikaci Instagram a využít můžete řadu předpřipravených filtrů a pomocných šablon.

IGTV

Funkce IGTV umožňuje sdílet krátká i douhá videa, jak na samotném profilu uživatele, tak ve speciální kategorii. Můžete tak vytvářet užitečný či zábavný videoobsah a pro vaše fanoušky bude snadno dohledatelný.

Instagram Live

Velmi oblíbená funkce Instagramu je živé vysílání, tzv. IG Live. Jedná se o možnost vysílat živě na svém Instagramovém profilu. Livestream je dostupný pro všechny vaše fanoušky a algoritmus Instagramu tyto živé vysílání preferuje a uživatele více zviditelňuje. Živé vysílání si můžete následně uložit do záznamu a publikovat v rámci IGTV.

Podívejte se, jak vysílat živě na internetu, nejen na Instagramu. Můžete využít i dalších sociálních sítí jako je Facebook či YouTube. Některé programy navíc umožňují simultánní živé vysílání na více platformách.

Jak získat sledující na Instagramu

jak získat sledující na instagramu

Pokud přemýšlíte o tom, jak zpeněžit Instagram, vaším prvním krokem by mělo být vytvoření zajímavého profilu a získání co největšího počtu sledujících. Důležité je zaměřit se na určitou oblast, vymezit téma, které budete sdílet. V případě firem to je poměrně jednoduché, avšak začínající influenceři s tímto mají obvykle problém. Snaží se sdílet vše a díky tomu publikum nezaujmou.

Při tvorbě Instagramového profilu je důležité zaměřit se zejména na několik bodů.

Cílová skupina fanoušků

Na vaší cílové skupině byste měli stavět nejen při tvorbě obsahu, ale také při výběru případné spolupráce nebo propagace. Roli zde může hrát například věk, pohlaví nebo životní styl. Když budete vědět, pro koho příspěvky děláte, bude se vám mnohem lépe tvořit zajímavý obsah.

Konkurenční výhoda

Protože je Instagram jedna z nejrozšířenějších sociálních sítí, není jednoduché se jako influencer na poli konkurence prosadit. Proto se pokuste najít nějakou svoji konkurenční výhodu.

Co vás odlišuje od ostatních a proč by vás lidé měli sledovat?

Obdobně se ptejte, pokud tvoříte Instagram pro firmu či brand. Dejte lidem přesvědčivé důvody, aby sledovali na Instagramu právě vás.

  • V čem jste jiní?
  • V čem jste výjimeční?
  • Co vás odlišuje od konkurence?

Optimalizace profilu

Marketing na Instagramu se neobejde bez SEO. O optimalizaci SEO se v předchozích letech mluvilo především v rámci webových stránek a vyhledávačů jako je Seznam nebo Google.

SEO v rámci Instagramu je soubor různých metod, které pomáhají profilu zobrazovat se na předních příčkách ve vyhledávání. Instagram není jen sociální síť, je nově pojímán jako vyhledávač. Lidé chodí na Instagram pro inspiraci.

Zaměřit byste se měli především na vhodně zvolené hashtagy u příspěvků, klíčová slova a originalitu popisku profilu, dobře nafocené fotografie, které zaujmou a celkový grafický vizuál profilu.

Pokud chcete přitáhnout české publikum, využívejte především české hashtagy, nikoli anglické.

Atraktivita profilu je velmi důležitá a je to první krok k vytvoření lovebrandu.

Aktivita, sdílení a komentování

Dalším důležitým krokem, jak získat followers na Instagramu, je být co nejvíce aktivní. Sledujte ostatní influencery, dávejte jim lajky a komentujte příspěvky. Zaměřit se můžete na profily, které se zabývají podobnou tématikou. Neváhejte také sdílet relevantní tvorbu ostatních ve svých Insta Stories.

Potřebujete o sobě dát vědět, nejen vlastní tvorbou, ale i reakcí na tvorbu ostatních. Zapojte se do diskuzí. Instagram je sociální síť a jako taková slouží k dialogu a komunikaci. Nemělo by se jednat o jednostrannou a jednosměrnou komunikaci.

Kupování sledujících na Instagramu

Existuje možnost si sledující na Instagramu koupit. Je to velmi kontroverzní téma. Existují nabídky, které prezentují získání tisíce sledujících za pár dolarů. Spíše se však ukazuje, že se to v dlouhodobějším měřítku nevyplatí.

Nutno zmínit, že nákupem followerů porušujete pravidla Instagramu, který vám může účet okamžitě zrušit, pokud to zjistí.

Současně s nákupem followers se většinou snižuje míra zapojení, tzv. engagement rate. Jedná se o důležitou metriku pro uzavírání spoluprací a de facto vydělávání peněz na Instagramu. Každý, kdo domlouvá spolupráci s influencerem, by měl znát jeho engagement rate profilu.

Pro koupené sledující nemusí být váš obsah nijak relevantní. Často se totiž jedná o zahraniční nebo falešné účty.

1. Spolupráce se značkami

instagram spolupráce

Díky neustále stoupající popularitě sociálních sítí, kde většina populace tráví hodiny denně, vzniká velká příležitost pro placené spolupráce. Zejména influenceři a mikro influenceři tak mohou využít svého dosahu na Instagramu.

Spousta zadavatelů se obrací raději na menší influencery, tzv. mikroinfluencery, než aby oslovovali velké celebrity. Mikroinfluencer má více jak 1000 sledujících a reklama od něj tak působí na lidi mnohem důvěryhodněji. Obvykle ho sleduje úzce vybraná skupina, která se zaměřuje na určitou oblast či životní styl. Výhoda je samozřejmě v ceně, protože mnoho společností nemá peníze na to, aby si mohli dovolit zaplatit velké celebrity a influencery s dosahem stovek tisíc nebo milionu sledovatelů.

Influencer marketing je téma, které se dostává více dopopředí online marketingu a mnohé společnosti zde nachází úspěch namísto inzerce v tradičnějších formách jako je např. placená reklama Google Adwords.

Při spolupráci je vhodné uzavřít smlouvu o spolupráci, ať už jste v pozici zadavatele anebo dodavatele (tedy freelancer anebo influencer). Ve smlouvě si upravíte vzájemná práva a povinnosti stran, včetně smluvené ceny za sadu příspěvků či měsíční anebo hodinovou aktivitu. Využít můžete např. tento vzor smlouvy o spolupráci.

Jak označovat spolupráce?

V České republice se vedou diskuze o tom, jak transparentně označovat spolupráce. Nejvhodnější je označení příspěvku hashtagem #placenaspoluprace či #spoluprace anebo #barterspoluprace.

V případě placené spolupráce navíc Instagram nabízí speciální funkci, kde influencer označí danou společnost a uvede, že se jedná o reklamu.

Placená spolupráce

Tento typ spolupráce může být jednorázový nebo dlouhodobý. Influencer je placen za to, že realizuje a propaguje reklamu na svém profilu.

Instagram nabízí možnost přímo v aplikaci označení obchodního partnera a povolení k propagaci. Zadavatel zakázky pak může sledovat relevantní příspěvky a jejich dosah. Zároveň má přístup ke statistikám a může tak snadno vyhodnotit, jak úspěšná pro něj daná reklamní kampaň a spolupráce byla.

Placené partnerství je další funkcí, kterou Instagram nabízí. Sledující musí být ze zákona vždy informován, že se jedná o reklamní kampaň. Proto se Instagram rozhodl usnadnit práci tvůrcům a zároveň udělat reklamu více transparentní. Influencerovi stačí funkci použít a nemusí vypisovat hashtagy #reklama, #ad, #spoluprace, #placenaspoluprace či jiné. Použití této funkce zíroveň nahrává vyhledávacímu algoritmu a je tak možné získat lepší dosah.

Určitou alternativou je affiliate spolupráce, kdy influencer získává domluvenou provizi za doporučení zboží či služby, kterou si fanoušek zakoupil.

Barter spolupráce

Barterová spolupráce neboli směnný obchod má také na Instagramu velké zastoupení. V praxi to funguje tak, že firma zašle influencerovi výrobky zdarma a ten je následně prezentuje na svém profilu. Může to být formou unboxing, recenze anebo jen ukázka použití.

Obdobně to funguje i v barter spolupráci u služeb, kdy může firma a brand nabídnout výměnou za mediální prostor nějakou formu zážitku (např. ubytování, let balonem, jízdu ve sportovním autě, atp.).

Soutěže

Další výhodnou spoluprací je možnost pořádat soutěže. Soutěže jsou velmi oblíbené na sociálních sítích a zejména na Facebooku a Instagramu.

Jak probíhá taková spolupráce mezi influencerem a firmou?

Společnosti zašle influencerovi zdarma výrobky a ten o ně následně vyhlásí na svém profilu soutěž. Na základě splnění podmínek, jako například přihlášením k odběru, či sdílením příspěvku, se pak follower dostává do losování o výherce. Značka se díky tomu dostává do širšího povědomí a influencer má možnost přilákat nové sledující.

2. Správa sociálních sítí pro firmy

správa sociálních sítí

Rozšířeným způsobem výdělku na Instagramu je také správa sociálních sítí pro firmy. Pokud máte juniorní či seniorní zanlosti v oblasti online marketingu, sociálních médií a zejména Instagramu, můžete využít své znalosti a pomoci společnostem s jejich Instagram strategií a aktivitou.

Společnosti řeší často Instagram na úrovni svého marketingového týmu, případně týmu sociálních sítí. Málokdy mají jednoho jediného člověka na správu Instagramu, obvykle je třeba mít i znalosti pro správu Facebooku.

Nabídka práce pouze správy Instagramu není příliš častá, spíše budete nacházet inzeráty, kde hledají marketingového specialistu, juniora či seniora sociálních médií, Facebook a Instagram reklamy.

Avšak není výjimkou, kdy firma či brand chce zkusit externistu právě na vytvoření, budování a dlouhodobou správu Instagram profilu. To je vaše příležitost.

Inhouse

Společnost v rámci svých zaměstnanců či týmu vybere osobu, která se bude starat o Instagram profil. Jedná se o aktuálně nejčastější formu pro malé a střední společnosti. Výhodou je bezpochyby přehled o dění ve firmě a aktuálnost informací.

Freelancer

Tato možnost je ideální pro firmy a projekty, kde není dostatečný rozpočet na zaplacení agentury, ale zároveň firma ví, že Instagram nedokáže nastavit a vést optimálně. Proto hledá pomoc u specialistů na online marketing a sociální sítě.

Důležitá je zde komunikace a sdílení informací. Pokud jste freelancer a hledáte práci v oboru, rozšiřujte si neustále obzory a vzdělávejte se. Není od věci si vybrat určitou specializaci, např. oborovou v rámci správy Instagramu anebo grafické zpracování příspěvků a Stories. Další možností je, že se zaměříte na tvorbu a nastavování reklam, tzv. Instagram Ads, které jsou velmi provázané s Facebook Ads.

Agentura

Agenturní řešení přináší především zkušenosti s vedením sociálních sítí a nabízí celý mix marketingových aktivit. Pokud budete hledat práci v agentuře, připravte se na to, že budete pracovat v týmu. Agentury mají připravený strategický koncept a zastřešují celou škálu činností. Specializovat se tak můžete na focení, grafickou část, obsah nebo třeba reklamní propagaci.

3. Aplikace na přivýdělek

aplikace na přivýdělek instagram

Další možností, jak si přivydělat, jsou aplikace na vydělávání peněz na Instagramu. Výhoda? Nemusíte být influencer s tisíce followers.

Výraznou nevýhodou je však to, že čas, který tím strávíte, není rozhodně úměrný penězům, na které si přijdete. Mnohem lepším způsobem výdělku je právě pracovat na tom, abyste se stali známým influencerem nebo se naučili spravovat sociální sítě pro firmy.

Reward

Jednou ze známých aplikací je Reward. Ta propojuje firmy s influencery a nabízí seznam menších i větších kampaní a značek. Na vás je pak jen ze seznamu si vybrat a pomocí příspěvků brand propagovat.

Likegram

Další aplikací je Likegram. Zde je možné si vydělat peníze za sledování jiných influencerů. Stačí se v aplikaci zdarma registrovat a začít sledovat lidi, které vám aplikace nabídne.

Lajkomat

Lajkomat nabízí po registraci komentování, sdílení a lajkování za peníze. Za každou akci dostanete určitý kredit, který je pak směnitelný buďto za zboží nebo za peníze.

Kolik si můžete vydělat peněz

Častá otázka, kolik si můžu vydělat peněz na Instagramu, není jednoduchá k odpovědi, ale přesto vám dáme několik konkrétních příkladů.

Začínající influencer, který má přibližně 500 followers, může zkusit oslovovat české společnosti pro barterovou spolupráci (recenze, unboxing, soutěže, atp.).

Mikroinfluencer, který má nad 1000 followers, může zkoušet oslovovat společnosti pro placené a finanční spolupráce. Odměny v České republice budou spíše v rámci stovek korun či nízkých tisíců kroun za domluvené spolupráce (balíčkově anebo na měsíční bázi). Součástí může být barterová spolupráce. Časté jsou nefinanční odměny, např. zboží zdarma.

Influencer s více jak 10 tisíc followers, může v České republice přistupovat k výhradně finančním spolupracím na Instagramu. Mnoho firem takovou spolupráci odmítne či nevyužije. Po 50 oslovených firmách by však takový influencer zřejmě najde společnost k dlouhodobé spolupráci. Finanční odměna bude řádově v rámci nižších tisíců korun (baličkově či měsíčně).

Influencer s více jak 100 tisíc followers na Instagramu, může v České republice usilovat o placené spolupráce, které budou na úrovni desetitisíců korun měsíčně.

Freelancer za správu sociální sítě Instagram může vydělávat dle rozsahu činnosti od tisíce korun měsíčně až po pěti místná čísla.

Firma, která využívá Instagram k prodeji svých služeb či výrobků může díky Instagramu vydělat od nízkých částek až po skutečně vysoké desetitisíce a statisíce korun. Potenciál v rámci prodejů má Instagram skutečně obrovský.

Vydělávání peněz na Instagramu je běh na dlouhou trať. Peníze nevyděláte ihned. Budete potřebovat množství strategie, úsilí, času, energie, práce a možná i peněz pro vybudování úspěšného profilu a zaujmutí dostatečného množství fanoušků. Instagram je aktuálně nejpříznivější sociální síť pro placené spolupráce.

Ti, kteří chtějí zkusit nově rostoucí sociální síť a zkusit si vybudovat rychle velké množství sledujících a fanoušků, lze doporučit TikTok. Už i na TikToku si můžete vydělat peníze, pokud máte dostatečně velký dosah a zapojení fanoušků.

Úspěch na Instagramu

Na naší internetové scéně figurují především dvě postavy, o kterých bychom se zde měli zmínit. Dobře promyšlená správa sociálních sítí jim vynáší nejen velké sumy peněz, ale také obecnou popularitu.

Leoš Mareš

Leoš Mareš je jedním z největších Instagramových influencerů v České republice. Jeho příspěvky mají i 44 milionů zhlédnutí za jediný týden a díky spolupráci se značkami jako MasterCard nebo Mall.cz tvoří výdělky z Instagramu celých 50% jeho příjmů.

Dominik Feri

Recept na to, jak si rychle přijít na velký počet sledujících na Instagramu, objevil český politik Dominik Feri. Jeho krátké, výstižné a informativní příspěvky prezentované formou jednoduché, ale poutavé infografiky, mu vysloužily přes milion sledujících.

Našel totiž již zmiňovanou konkurenční výhodu a zaměřil se na politická témata, o kterých mnoho jiných influencerů nemluví. Jeho žluté příspěvky s černým vykřičníkem se dokonce dostali do povědomí lidí, kteří nejsou na Instagramu aktivní.