Bez dobrého marketingu by se dnes na trhu nedokázala udržet žádná větší firma. Stejně jako technologie, i marketing jde rychlými kroky kupředu. Přilákání nových zákazníků již nejde pouze prostřednictvím billboardů nebo televizních a rozhlasových reklam. Stále větší roli zde hraje využití sociálních sítí v marketingu. Správa sociálních sítí je totiž tahem, který firmám může přinést větší množství zákazníků a tím i vyšší tržby.

Co je správa sociálních sítí

Sociální sítě jsou velmi populární. K propagaci je již automaticky využívají české i světové značky. I díky tomu se správa sociálních sítí stává samostatným podoborem marketingu. Nejde zde pouze o vytvoření gramaticky správných příspěvků, které sledující zaujmou. Tento marketingový nástroj je daleko propracovanější.

Aby byla firma na sociálních sítích úspěšná, je potřeba hloubková analýza podnikání. Stejně tak se nesmí zapomínat ani na správné načasování příspěvků. Jde tedy o to, jak co nejefektivněji sociální sítě v marketingu využít.

Správce sociálních sítí

Většina lidí si nedokáže představit, co dělá správce sociálních sítí. Velmi často je jím freelancer. Tedy člověk, který pracuje sám za sebe bez jakéhokoliv šéfa. Tím se pro něj, s nadsázkou řečeno, stává jeho klient.

Cílem správce sociálních sítí je vytvořit takový online marketing, který rozšíří povědomí o dané značce a přinese jí nové zákazníky. Správce musí umět analyzovat trh, rozpoznat konkurenci, vybrat tu nejlepší klientelu i správné sociální sítě. V průběhu práce by pak měl zvládat vše zhodnotit a zanalyzovat úspěšnost dané kampaně.

Strategie pro sociální sítě

Aby byl tento nástroj online marketingu úspěšný, nelze pouze bezmyšlenkovitě přidávat obsah na různé sociální sítě jako je Facebook nebo Instagram. Správa sociálních sítí je daleko promyšlenější strategií. Pokud tedy chcete zaujmout potenciální zákazníky, pak je potřeba se na začátku dobře připravit a tuto přípravu průběžně aktualizovat.

Volba cíle

Správná strategie by nemohla fungovat bez cíle. Je potřeba znát konkrétní a měřitelné cíle, které by měly být v souladu s dlouhodobými firemními plány. Podnik může chtít zvýšit své tržby, oslovit více zákazníků či představit produkt, který má expandovat na nový trh. Na výběr je mnoho variant. A právě proto je důležité, aby si sama firma uvědomila, co chce.

Výběr cílového publika

Vždy musíte vědět, na jaké zákazníky cílíte. Je potřeba poznat cílové publikum a pochopit jeho potřeby. Je důležité vytvořit si o svých potenciálních zákaznících přehled, který obsahuje věkové rozmezí, pohlaví, zaměstnání, geografickou polohu a mnohé další.

Nikdy nelze oslovit všechny uživatele sociálních sítí a už vůbec se nelze zavděčit každému. Právě proto je výběr cílové skupiny tak důležitý.

Sociální sítě

Už při definování cílového publika můžete začít přemýšlet o tom, kde vlastně chcete tento nástroj marketingu použít. Ne vždy je rozumné objevit se na velkém počtu platforem, neboť je to velmi náročné nejen na čas, ale také strategii. Zároveň platí, že reklama na sociálních sítích není vždy tak úplně jednoznačná.

V úvahu u nás přichází Facebook. Ten je v České republice stále velmi populární. Navíc oslovuje spíše uživatele starší 24 let. Nevýhodou však je, že pokud za propagaci nezaplatíte, pak se k vám moc nových zákazníků pravděpodobně nedostane.

Pro oslovení mladších uživatelů stojí za zvážení spíše Instagram. Opomenout byste neměli ani platformu YouTube. Ta je oblíbená napříč generacemi a reklamu na ní pozná snad každý. Velkou oblibu mezi generací X a Y zaujímá sociální síť TikTok.

Nástroje pro správu sociálních sítí

Správa sociálních sítí je čím dál více používaným marketingovým nástrojem. Firmám se tak o ni často stará specializované oddělení, agentura nebo specialista na sociální sítě. Pokud správu sítí nechcete delegovat na externího pracovníka, pak je možné využít různé nástroje. Vybírat můžete z velkého množství aplikací a softwarů, které vám usnadní správu od plánování až po průběžnou analýzu úspěšnosti. Některé se specializují pouze jako aplikace pro Instagram, jiné využijete pro další sociální sítě jako je Facebook, YouTube, Twitter a další.

Hootsuite

I když už existují novější nástroje, Hootsuite má stále co nabídnout. V omezené verzi jej můžete využívat zdarma. Zpravidla se ale vyplatí připlatit si za verzi rozšířenou. S Hootsuite můžete spravovat Twitter, Facebook, Instagram, YouTube i LinkedIn. Díky jasným analýzám můžete zjistit, jaký z vašich příspěvků byl úspěšný či jak svou kampaň vylepšit. Jednoduché je zde také odpovídání na komentáře napříč všemi sociálními sítěmi.

Social Bakers

Za zmínku stojí také původně česká společnost SocialBakers. Ta přináší především analýzy všech sociálních sítí, jejichž využití nabízí také HootSuite. Díky tomuto nástroji porozumíte svým zákazníkům i využívání sociálních sítí. Se službou jednoho synchronního kalendáře můžete bez starostí plánovat příspěvky na všechny sociální sítě.

Buffer

Tento nástroj jistě ocení ti, kteří za správu sociálních sítí nechtějí zaplatit ani korunu. Využívat jej můžete k plánování příspěvků i analýze. A to jak na mobilním telefonu, tak také na počítači.

Podívejte se na přehled všech užitečných aplikací na sociální sítě.

Kolik stojí správa sociálních sítí

Správa sociálních sítí nemusí být drahou záležitostí. Pokud se tedy spokojíte se základními nástroji, které vám ji usnadní.V takovém případě zaplatíte, dle vašeho výběru, přibližně asi 500 Kč za měsíc. Bude vás to ale stát hodně času.

Naopak varianta, kdy správu přenecháte někomu jinému, vám čas ušetří. Nicméně, pokud chcete mít kvalitně spravovanou síť, pravděpodobně budete platit za časovou aktivitu buď počtu odpracovaných hodin anebo měsíčním paušálem.