Generace Z je internetová generace, jsou to děti nového tisíciletí. Používání internetu, mobilní telefonu a sociálních sítích je pro ně přirozené a nutné. Jejich pracovní činnost musí dávat smysl, nejen přinášet peníze. Vytvářejí si často vlastní pracovní pozice, nechtějí pracovat v kanceláři na jednom místě, chtějí pracovat na dálku. Přinášejí témata ekologie, udržitelnosti a sociální rovnosti do celé společnosti. Jedná se o 30% populace, která bude za nedlouho silně ekonomicky aktivní, a proto firmy i velké společnosti usilují o jejich pozornost a oblíbenost.
Všechny generace jsou určovány sociálními, kulturními, politickými či ekonomickými faktory. Je tedy normální, že každá generace trvá jinak dlouhou dobu. A odborníci se dokonce někdy ani nemohou shodnout, kdy přesně jedna generace začíná a jiná končí, a proto se stává, že hledáte-li vymezení jedné generace, najdete některé roky i u generace jiné. Není tomu jinak ani u generace Z.
Generace Z, lidé, kteří učí starší generaci používat internet, umí využívat naplno sociálních sítí a prorazili ve způsobu práce na dálku. To všechno a mnohem víc znamená generace Z.
Generace Z v porovnání
Abychom lépe pochopili, co to je generace Z a kdo je tak označován, je nutné si také blíže poznat generaci X neboli generaci mileniálů.
Generace X = Mileniálové
Generace X jsou lidé, kteří se narodili v letech 1981 až 1994. Maturovali a dospívali však až kolem roku 2000 a proto mají označení Mileniálové. Narodili se do doby, kdy přišel na svět internet, stavěly se první počítače, lidé přestávali číst a naopak začali hrát videohry.
Jsou první generací, kde je osobní život důležitější než práce.
Lidé generace X chtějí od života víc. V rovině pracovní chtějí příjemné vztahy na pracovišti, dobré benefity, delší volno, možnost dalšího vzdělávání. V rovině osobní chtějí cestovat, mít vyšší životní standard a zakládat rodinu později.
Tip: Přečtěte si více o srovnání různých generací: Kdo je Generace X, Y (miléniálové), tichá generace Z a Baby boomers?
Kdo je generace Z
Generace Z je označení skupiny lidí, kteří se narodili po Mileniálech. Věk generace Z je období od druhé poloviny 90. let 20. století do přibližně roku 2010.
Někdy se Generaci Z také říká Generace M, internetová generace nebo děti nového tisíciletí.
Je to generace lidí, kteří vyrostli online na sociálních sítích a internet považují za nezbytnou součást svého života již od dětství. Také je to generace, která se v hojném počtu rodila za finanční krize a zaznamenala přitom baby-boom.
Generace Z samozřejmě staví svoje hodnoty na předešlé generaci. Ale opět posouvá hranice dál.
Charakteristika generace Z
Lidé z generace Z jsou sebe-uvědomělí, vytrvalí, spoléhají se pouze na svůj úsudek, přicházejí s novými neotřelými nápady a žijí realitou. Žijí ve světě, který se mění neuvěřitelnou rychlostí. Jsou to lidé, kteří přijali sociální sítě za své a neumí bez nich žít. Nebo alespoň celý svět předpokládá, že to tak je.
Pro všechny z generace Z je naprosto běžný multitasking, tedy dělání více věcí najednou.
Generace Z na trhu práce
Generace Z je opravdu uvědomělá generace, pro kterou je důležitý smysl práce, nejen peníze. Daleko více času stráví nad tím, jakou práci si vyberou.
Lidé této generace chtějí, aby jim práce dávala smysl a naplňovala je. Zároveň v ní hledají přidanou hodnotu. Jsou často schopni jít do kratších projektů, o kterých jsou přesvědčení, že v nich využijí svoje dovednosti. Zároveň jim ale nevadí určitá finanční nejistota. A jsou ochotni opustit dosavadní práci, aby se zdokonalili v něčem novém.
O generaci Z se tak dá říci, že vyměnila sedavé zaměstnání za nové příležitosti. Je také schopna se velmi dobře orientovat v nových trendech. A velmi často je využívat ve svůj prospěch.
Práce generace Z mění budoucnost
Generace Z na trhu práce už teď mění zaběhnutý systém. Podle průzkumu 59% osob z generace Z nevěří, že současná zaměstnání budou za dvacet let existovat ve stejné podobě. Možná to také souvisí s tím, že 53% lidí z generace Z nemá v plánu pracovat na jednom místě déle než 3 roky.
Práce na dálku a digitální nomádství
Právě generace Z rozšířila pojem digitální nomádství. Smyslem je pracovat na dálku a zároveň nebýt připoután v jedné kanceláři, naopak mít možnost cestovat a být na jakémkoli místě.
Člověk v režimu digitálního nomádství může být kdekoli na světě a přitom pracovat a vydělávat si pěníze. Cestování se u generace Z dá skloubit s prací velmi jednoduše. Programátoři, vývojáři, marketingoví specialisté, spisovatelé, designéři to všechno jsou profese, které jsou pro generaci z typické.
Zájmy generace Z
Generace Z momentálně tvoří aktuálně asi 30% světové populace. Bez jejich zájmů by neexistoval Netflix, HBO, kanál Disney Channel. Bez jejich zájmu by nedospěly počítačové hry až k virtuální realitě.
A bez jejich zájmu by nikdo neřešil, zda existuje slovo jako udržitelnost, ekologie nebo klimatické změny.
Jejich zájmy se dostávají do popředí, protože si firmy uvědomují, že se generace Z stane brzy hlavní skupinou obyvatel, která je ekonomicky aktivní a zároveň nejsilněji utrácí vydělané peníze.
Co zajímá generaci Z
Podle metodického portálu k podpoře učitelů a zavedení rámcových vzdělávacích programů ve školách vypadají statistiky pro Generaci Z následovně:
- 95% používá YouTube, 67% TikTok a 62% Instagram
- 90% generace Z používá Snapchat jako komunikační platformu
- 83% lidí nakupuje prostřednictvím sociálních sítí
- 70% sleduje alespoň jednoho influencera
Chování generace Z na sociálních sítích
Generace Z zkrátka sociálními sítěmi žije. Řeší na nich úplně všechno a někdy je možná až na hraně, co všechno jsou lidé schopni o sobě prozradit. Soukromí jde často stranou (také proto je OnlyFans tak úspěšné) a důležitá je pro ně otevřenost, transparentnost a veřejnost. Zajímavé je, že zároveň podle průzkumů je Generace Z jedna z nejméně náchylných generací na podvody a dezinformace. S internetem to vážně umí.
Generace Z dala vývojářům do ruky zlatý grál. Díky ní mohly vzniknout nejrůznější sociální sítě.
Ačkoli generace Z vyrostla na Facebooku, který vznikl v roce 2004 a na Youtube, který ho následoval o dva roky později, dnes jsou preferovanější jiné sociální sítě.
Zatímco většina starší používá Facebook skupiny pro skupinovou komunikaci, Generace Z frčí na Discordu.
Mezi nejoblíbenější aplikace Generace Z patří: TikTok, Discord, SnapChat, Instagram, Cash App, Spotify, Shein, Trolli, Twitch, Apple Pay
Snapchat
Ještě pár let zpátky mladí lidé využívali SMS zprávy jako formu konverzace na dálku. Pak je předběhla první chatovací média a i ta už jsou zastaralá. Jednou z nejinovativnějších forem komunikace, tedy posílání videí s různými efekty a filtry je dnes Snapchat.
Generace Z je na Snapchatu schopná strávit i 2,5 hodiny za den.
Snapchat je nejvíce rozšířený v USA. V České republice není Snapchat příliš rozšířený ani mezi Generací Z (přestože ho část teenagerů samozřejmě používá).
TikTok
Býval to Instagram, který byl cool mezi teenagery, ale tato doba už také utekla. Instagram je pro starší. Generace Z oslavuje TikTok a tráví na něm hodiny denně (dle průzkumu konkrétně 85 minut denně). V České republice se stává TikTok velmi populární a uvědomují si to i firmy a internetové brandy. Začínají se seznamovat s TikTokem a publikovat organický i placený obsah.
Na TikToku vyrostli noví influenceři a tato síť láká už nejen mladé teenagery, ale i starší jedince. Jedná se o sociální síť, která má velkou budoucnost.
Kurz pro všechny, kteří chtějí začít používat TikTok pro své podnikání anebo osobní branding. Naučte se TikTok rychle a efektivně!