Smlouva o marketingové spolupráci pomáhá nastavit aktivity (práva a povinnosti) mezi firmou a online marketérem (příp. marketingovou společností). Pomáhá zefektivnit spolupráci, resp. nastavení reklamní kampaně, ujasnění si cílů, doručení výsledků, reporting, atp. Pomáhá také nastavit hranice, co je dovoleno a co je zakázáno. Chrání firmu (obchodní tajemství, zákaz konkurence, povinnost označování,…), ale také marketéra (získání odměny, limity sankce, vypsané povinnosti, určení cílů,…). Vyplatí se pro dlouhodobé spolupráce, ale i pro jednorázové aktivity, které mají větší charakter, tj. potenciál k větším objednávkám, soutěže s dosahem, možnost poškodit pověst, atp.

Marketingová spolupráce v online prostředí může být pro firmy a online podnikatele velmi výhodná. Správně nastavená kampaň zvýší prodeje, povědomí o značce, produktu a přivede další fanoušky. Na druhou stranu, pokud si firmy nepohlídají několik základních věcí, mohou skončit se zničenou pověstí nebo i pokutou. V lepším případě přeplatí marketingovou agenturu nebo najatého freelancera, protože nedoručí to, co si firma (online podnikatel) přála. Proto by nikdy neměla chybět uzavřená smlouva o marketingové spolupráci.

Co je marketingová spolupráce

Marketingová spolupráce je spolupráce dvou subjektů, kteří společně prezentují určitou hodnotu, produkt či značku určitému publiku.

Každý podnikatel by si měl v prvé řadě zajistit, aby mu dobře fungovala marketingová spolupráce v rámci firmy mezi jednotlivými odděleními (např. produktové a reklamní). Pokud se jedná o menšího podnikatele, pak v první řadě hodnotí, zda je marketing nad jeho síly musí se obrátit na externisty.

Externě lze delegovat jen část marketingu, např. PPC reklamu, SEO, sociální sítě kompletně, anebo např. pouze tvorbu Instagram obsahu, může jít o grafické bannery či jiný obsah, atp. Ať už budete spolupracovat s marketingovými agenturami anebo freelancery v rámci tvorbu obsahu či pouze v rámci konzultací, je potřeba mít ucelenou představu, co chcete „zařídit“ a co očekáváte za výsledek.

Už pro jednorázové zakázky většího charakteru se doporučuje uzavřít písemnou smlouvu o spolupráci. Nejen, že si v e-mailu nadefinujete úkoly a zadání pro zakázku. Písemná smlouva pomáhá doručit zakázku v termínu a podle zadání. Přestože daného specialistu znáte osobně, písemná smlouva se může zdát jako formalita, ale dle zkušeností je opak spíše pravdou. Nic tím nezkazíte a můžete mnoho získat.

VZOR SMLOUVY O SPOLUPRÁCI

Slevový kupon 20% na vzor smlouvy ve znění: SITEVHRSTI
Využijte slevy a uplatněte slevový kupon přímo v objednávce.

V tomto článku se budeme zabývat marketingovou spoluprací v online prostředí (na internetu). Ta může mít mnoho podob:

PPC reklama (Pay per Click)

PPC reklama marketing facebook ads

PPC reklama spočívá v přivádění návštěvníků na web podnikatele, který platí za každý proklik. Nejčastěji se PPC reklama používá na Googlu (Google Ads), Facebooku (Facebook Ads) a Instagramu (Instagram Ads). Velmi rozšířená je také v oblasti zbožových vyhledávačů, kde platíte za klik z portálů jako je Heureka.cz a Zbozi.cz – to je často používaná reklama pro e-shopy.

PPC reklamu lze využívat také u mnoho dalších portálů a na sociálních sítích. Na vzestupu je Tik Tok Ads, ve specifických případech lze využít také LinkedIn Ads anebo Twitter Ads.

Výhoda PPC reklamy je v možnosti zacílit konkrétní publikum, což je nejvíce efektivní právě na Facebooku a Instagramu.

Reklamu lze využít nejen pro přilákání nových zákazníků, ale také v rámci remarketingu, tedy oslovení těch, kteří už jednou navštívili váš e-shop (a opustili např. košík bez dokončení objednávky).

Specialisti na PPC reklamu pracují buď v rámci správy reklamního nastavení, úplného vytvoření nové cílené reklamy, optimalizace, reportingu či lze je najmout pro samostatnou konzultaci. Spolupráce jsou však většinou dlouhodobé a reklamy se v průběhu měsíců mění, optimalizují, upravují se klíčová slova pro reklamu, texty, atp. Smlouva o spolupráci by tak měla jednat vypisovat činnosti a jednak doporučujeme stanovit i nějakou povinnost PPC specialistovi reportovat své činnosti, např. měsíčně či na vyžádání.

SEO – optimalizace pro klíčová slova

SEO optimalizace

Cílem každého podnikatele je, aby byl v online prostředí vidět, tedy aby se jeho webové stránky nebo e-shop umisťoval na předních místech na vyhledavačích. K tomu je potřeba, aby jeho web měl dobré SEO (search engine optimalization), tedy SEO optimalizaci pro vyhledávače.

SEO negarantuje konkrétní pozici ve vyhledávači, umisťujete se v pořadí dle silné konkurence a samozřejmě dle algoritmu daného vyhledávače (Google, Seznam, atp.).

Obor SEO optimalizace se stal v dnešní době tak komplexním, že je často potřeba externí spolupráce se SEO specialistou. Tyto spolupráce mohou být jednorázové v rámci konzultace, analýzy, zhodnocení aktuálního stavu. Mnohem častěji se však jedná o dlouhodobé spolupráce, protože optimalizace a jejich výsledky jsou patrné v delší časovém horizontu.

Smlouva o spolupráci se SEO specialistou tak může mít mnoho podob. Lze stanovit nejen obecné záležitosti jako je analýza SEO, ale můžete konkrétně vymezit aktivity jako je:

  • Úprava SEO (titulek, popisek, klíčová slova) pro stránky X, Y, Z,…nebo pro minimálně 20 stránek na webové adrese www…

Smlouva může samozřejmě zahrnovat i počet odpracovaných hodin. Lze si stanovit, že SEO specialista bude mít za povinnost vždy na konci měsíce poslat report činností. Dle toho můžete také zhodnocovat efektivitu jeho práce.

Při dlouhodobé spolupráce je však dobré si určit konkrétnější cíle. Zjistěte si aktuální ranky domény (Domain authority, tj. DA a Page Authority, tj. PA), např. na portálu moz.com. Po několikaměsíční práci SEO specialisty (a linkbuildera) by vaše ranky měly růst (čím vyšší číslo, tím lépe).

Tip: Podívejte se na ranky (DA, PA) své konkurence a jejich čísla mohou být vaším cílem. Určitě si se SEO specialistou období, do kdy by bylo možné to zvládnout a co pro to všechno musíte udělat.

Linkbuilding

SEO do určité míry souvisí s linkbuildingem (dobrý linkbuilding pomáhá lepšímu hodnocení SEO). Linkbuilding je zjednodušeně tvorba odkazů, které směřují zpět na váš web nebo e-shop, může se jednat např. o publikování PR článků či Guest postů. Jedná se o další obor, který je specifický – existuje řada freelancerů, kteří se specializují pouze na linkbuilding služby.

Do smlouvy o spolupráci můžete stanovit nejen počet hodin stanovených pro práci, ale také např. počet odkazů přidaných měsíčně, počet publikovaných článků s odkazy, počet komentářů v diskuzích nebo na FB skupinách. Součástí reportingu může být také GoogleSheet tabulka, ve které bude linkbuilder zapisovat jeho přidané odkazy a aktivity. To vše si můžete sepsat do smlouvy. Jedině tak budete mít lepší přehled o tom, co se děje a zda odváděná práce má nějaký efekt.

E-mail marketing

email marketing

Informovat stávající zákazníky, přihlášené k newsletteru či fanoušky o dění ve firmě, nových produktech či speciálních akcích pomocí newsletterů pomáhá podnikatelům nejen udržet si komunikaci, ale také zvyšovat prodeje a aktivovat spící zákazníky/fanoušky.

Aby newsletterové e-maily měly požadovaný dopad a nekončily pouze ve spamu, podnikatelé využívají k jejich tvoření specialisty na e-mail marketing. Můžete si e-mail marketing samozřejmě tvořit inhouse, v rámci své firmy. Alternativou je delegovat celou rozesílku anebo jen část.

Smlouvu o spolupráci s e-mail marketing specialistou využijete tak při konzultacích, jaký e-mailingový nástroj využít, jak ho nastavit, jak vytvořit účinné pop-up okno pro sběr nových kontaktů anebo jak vytvořit automatickou sekvenci e-mailů, která rozesílá e-maily po přihlášení. Záleží, co přesně potřebujete a můžete samozřejmě uzavřít obecnější smlouvu o spolupráci a následně v rámci dodatků si v průběhu definovat nové povinnosti, resp. jednotlivé zakázky.

Dílčí zakázka může být na vytvoření e-mailového sběrače. Může se jednat o přesun kontaktů a nastavení do nového e-mailového rozesílače. Pokud chcete více delegovat, můžete prostě sepsat text do GoogleDoc a o vše ostatní (rozesílku, vyhodnocení, atp.) se postará e-mail marketing specialista.

Influencer marketing

soutěže na sociálních sítích

Marketingová spolupráce s influencery v rámci sociálních sítí či na blogu nebo vlogu se v posledních letech stala jednou z nejefektivnějších forem online marketingu.

Mnoho dohod s influencery se dojednává skrze jednoduchý e-mail anebo dokonce jen skrze messengery na sociálních sítích. To v zásadě pokud se jedná o úplný start a jde o malinkaté zakázky není problém.

Ve chvíli, kdy chcete influencer marketing dostat na vyšší úroveň, anebo pokud jen chcete nějaké trackování toho, co se děje a jak se odráží investovaný čas do výsledků, je potřeba tomu dát organizovanost.

Smlouva o spolupráci s influencerem anebo s blogerem či youtuberem má za cíl stanovit si podmínky jedné i druhé strany o aktivitách a povinnostech. Přestože lze využít pro jednorázové zakázky (např. soutěž o 100 produktů, atp.), častější je forma dlouhodobé spolupráce. Když už totiž schopného influencera najdete, který má rozumnou cenu, pak situaci win-win chcete udržet co nejdéle.

Kdy je třeba smlouva o marketingové spolupráci

barterová smlouva

Některé typy marketingové spolupráce může řešit smlouva o dílo. Např. pokud si podnikatel objedná vytvoření určité reklamy u zhotovitele anebo pokud má marketér na starosti vytvoření soutěže anebo nějaký jednorázový SEO balíček od specialisty analýza a vyhodnocení stavu webu. Smlouva o dílo se však nehodí tam, kde má k spolupráci docházet dlouhodobě (a na pravidelnější bázi).

Pokud hledáte v právních předpisech, jak vypadá dohoda o spolupráci, nic v nich nenajdete. To ovšem neznamená, že byste žádnou takovou smlouvu nemohli uzavřít. Podle § 1746 odst. 2 občanského zákoníku mohou strany uzavřít i takovou smlouvu, která není zvláštně upravena.

Jak bude taková smlouva o spolupráci vypadat, je zcela v režii jejích stran. Zejména při spolupráci s influencery se často stává, že není uzavřena písemná dohoda o marketingové spolupráci. Influenceři jsou většinou mladí lidé, kteří se nechtějí zdržovat formalitami a společnosti jsou někdy líné připravovat nějaké právní dokumenty.

Jenže když vznikne nějaký problém, mohou se pak strany donekonečna dohadovat, co měl kdo udělat a neudělal, anebo udělal, když neměl. Jak měl influencer označit příspěvek, v který konkrétní čas ho publikovat, jak reagovat na komentáře? Může spolupracovat s konkurencí? Může za hodinu od vašeho reklamního Stories přidat jiné Stories, které nebude tématické? Příkladů by se dalo vymyslet spoustu, smlouva je důležitá ve chvíli, kdy vám na marketingu, brandu, cílení a reklamě záleží a nechcete zbytečné chyby.

Nezapomeňte také, že právo upravuje pravidla pro reklamu. Písemná dohoda o spolupráci je tak vhodná také proto, abyste neporušili zákon k regulaci reklamy. Nekalé obchodní praktiky ve formě skryté reklamy, nedodržení pravidel pro srovnávací reklamu, porušování dobrých mravů atd., za to vše ponese odpovědnost jak podnikatel, jakožto zadavatel, tak i zpracovatel reklamy, ať už jde o odborníka na marketing nebo o influencera.

Porušení práva je jedna věc, ale zničení pověsti druhá. Zatímco pokutu za přestupek zaplatíte, své klienty či followery jen tak zpět nenalákáte. Proto doporučujeme uzavřít písemnou smlouvu o spolupráci v každém případě. Obecný vzor smlouvy o spolupráci, který si můžete individuálně vyplnit najdete na partnerském portálu zde.

VZOR SMLOUVY O SPOLUPRÁCI

Součástí jsou také pomocné komentáře, které vám pomohou s vyplněním. Získáte také soubor Nejčastějších otázek a odpovědí a soubor Jak si vylepšit smlouvu, kde najdete další chytrá ustanovení pro větší ochranu či specifikaci práv a povinností.

Co má smlouva o marketingové spolupráci obsahovat

co má obsahovat smlouva o marketingové spolupráci

Z každé smlouvy musí jít vyčíst, kdo ji uzavírá. I v dohodě o spolupráci byste měli přesně určit, kdo jsou smluvní strany (zadavatel či objednatel služeb na jedné straně a poskytovatel služeb na straně druhé). Ze smlouvy musí být jasné, zda jde o fyzickou nebo právnickou osobu.

Nejdůležitějším bodem smlouvy je vymezení předmětu marketingové spolupráce. Má-li být spolupráce dlouhodobého charakteru, můžete uzavřít rámcovou smlouvu a pouze stanovit, že předmětem smlouvy je poskytování marketingových služeb, které jsou dále konkretizovány v jednotlivých objednávkách. Zkuste však alespoň vymezit, o jakou spolupráci půjde (např. vytvoření kampaně na produkty zadavatele, psaní newsletterů, vytvoření příspěvků a recenzí).

Jak vymezit předmět spolupráce

Pokud má zadavatel konkrétní představu o spolupráci, měl by ji do smlouvy nebo pak do samostatné objednávky vtělit. Stranám by mělo být jasné:

  • Co se bude propagovat (přímo podnikatel, jeho logo, konkrétní produkt, služby),
  • Na jakých kanálech (Instagram, Twitter, Facebook, Tik Tok, blog zpracovatele, e-maily),
  • Jakým způsobem (např. příspěvky, video, fotografie, recenze, newslettery), případně jak konkrétně (má být produkt zmíněn, používán, nebo recenzován).
  • V jakém množství (počet příspěvků, stories),
  • Jak dlouho bude kampaň trvat, jak dlouho od sebe mají jednotlivé příspěvky vycházet atd.

Na co ve smlouvě nezapomenout

Zpracovatelé většinou požadují za své služby odměnu. Smlouva o marketingové spolupráci by měla stanovit, jak se odměna určí. Může jít o fixní částku, ale může se odvíjet i úspěšnosti kampaně. V takovém případě byste si měli dohodnout, jak změřit úspěšnost kampaně. U influencer marketingu je běžná i odměna pomocí slev či produktů firmy.

Sjednejte si také, jak dlouho bude vaše spolupráce trvat (doba určitá či doba neurčitá) a vyřešte, zda může zpracovatel služeb spolupracovat i s jinými subjekty. Vhodné je předejít jeho působení u konkurence. Ve smlouvě proto stanovte, zda a jak dlouho se musí vyhnout spolupráci s firmami v určitém oboru.

Se zákazem práce u konkurence se také pojí povinnost zachovávat mlčenlivost o důvěrných informacích, které se strany při své spolupráci navzájem dozvěděli.

Při marketingové spolupráci dochází často k vytváření autorského obsahu. Zpracovatelé mají k příspěvkům, článkům či audiovizuálním záznamům autorská práva. Ve smlouvě by proto měla být řešena licence k obsahu, kterou by měl zpracovatel právo na užití a zveřejnění díla převést na objednatele.

V neposlední řadě by ve smlouvě neměly chybět sankce za její porušení, např. ve formě smluvní pokuty či odpovědnosti za škodu.

Vzor smlouvy o spolupráci

vzor smlouvy o marketingové spolupráci

Vzor smlouvy o spolupráci vhodný pro marketingové služby, přímou reklamu, konzultace, specifické činnosti, které se opakují anebo jsou dlouhodobé. Využívá se často také pro spolupráci s influencery či freelancery, kteří se specializují na online marketing.

Vzor smlouvy získáte ve formátu .docx, který můžete jednoduše editovat v MS Word. Vzorový dokument obsahuje pomocné komentáře, které vám budou pomáhat při vyplňování.

VZOR SMLOUVY O SPOLUPRÁCI

Slevový kupon 20% na vzor smlouvy ve znění: SITEVHRSTI
Využijte slevy a uplatněte slevový kupon přímo v objednávce.

Zakladatel portálu, podnikatel a digitální nomád. Specialista na SEO optimalizaci, který experimentuje se sociálními sítěmi. Baví ho internetové trendy, budoucnost technologií a start-upový svět.