Email marketing je stále oblíbenější forma elektronické komunikace se svými sledujícími / klienty. Díky emailu je můžete informovat o novinkách, nechat je nahlédnout pod pokličku nebo jim předávat hodnotné informace. Výhodou pravidelného emailingu je budování a udržování vztahu s vašimi klienty, kterým můžete prodávat opakovaně vaše produkty / služby, což je mnohem jednodušší, než cílit stále na nové zákazníky.

K email marketingu potřebujete mít vhodný emailingový nástroj a databázi kontaktů, kterou tvoří vaši stávající zákazníci i potenciální zákazníci, kteří si z vašeho webu stáhli váš newsletter nebo produkt zdarma.

Co je email marketing

Email marketing je nástroj direct marketingu neboli přímého marketingu, při kterém oslovujete konkrétní klienty. Představte si, že píšete vašim klientům běžný e-mail. V email marketingu ho ale nerozesíláte jednotlivci, ale celé databázi kontaktů, klidně i tisícům lidí najednou.

Email marketing slouží k budování databáze klientů, se kterou můžete nadále účelně pracovat. Marketingová sdělení jim můžete odesílat pouze s jejich souhlasem, který získáte tím, že vám ho potvrdí na vašich webových stránkách.

Pravidelné posílání e-mailů patří mezi brand building, kdy neustále připomínáte svým klientů vaši značku, její hodnoty, vaše produkty atd. Tato komunikace je navíc mnohem více osobní, než je komunikace na sociálních sítích. A i přes rozšíření sociálních sítí, email je stále nejpoužívanějším prostředkem pro komunikaci.

Hlavním cílem emailingu je konverze, kdy vaše zákazníky směřujete na vámi vybranou akci – nákup, přečtení článku, vyplnění formuláře, recenze atd. Zkombinování například reklamy na Facebooku a email marketingu vaše podnikání pozvedne na novou úroveň.

Výhody email marketingu

E-mail marketing má nespornou řadu výhod, mezi které patří:

  • Budování vztahů s potenciálními nebo existujícími zákazníky.
  • Upevňování pozice vaší značky na trhu.
  • Doručování hodnotného a kvalitního obsahu.
  • Snadné testování, měřitelnost a vyhodnocování.
  • Prodej a péče o zákazníka.
  • Rychlé a levné doručení informací přímo k zákazníkovi.

Nevýhody email marketingu

Ač výhody e-mail marketingu převyšují nevýhody, je potřeba zmínit i ty.

  • Hromadně rozesílané emaily mohou snadno spadnout do „promo akcí“ na Googlu nebo „hromadných zpráv“ na Seznamu, což jsou složky, kterým ne všichni uživatelé věnují pozornost. Aby lidé nezmeškali zprávy od vás, upozorněte, ať si vaši adresu přidají do primárních kontaktů.
  • Pokud budete posílat nevhodné zprávy, je možné, že vás klienti začnou nahlašovat jako spam a hromadně se vám odhlašovat z databáze.
  • Emaily nemůžete posílat každému na potkání, ale musíte jednat v souladu s GDPR, tedy mít od vašich zákazníků souhlas se zasíláním obchodních sdělení. Stejně tak jim musíte dát v každém e-mailu možnost se z vašeho newsletteru odhlásit.
  • Většina e-mailových poskytovatelů je zpoplatněna, ačkoliv cena email marketingu není vysoká.
  • Pro dosažení dobrých výsledků je potřeba se emailingu pravidelně věnovat.

Jak funguje email marketing

Jakmile si někdo na vaší stránce stáhne magnet zdarma, nakoupí nebo se upíše k newsletteru, přidá se vám do vaší emailové databáze. Teď s tímto kontaktem můžete dále pracovat a posílat mu pravidelné e-maily.

Skrz emaily poskytujte vaší databázi další hodnotné informace, pomáhejte jim řešit problémy, sdílejte své myšlenky a tím si upevňujte vztah se svými zákazníky. Jakmile vám začnou věřit, budou od vás také mnohem více nakupovat.

Email marketing je vhodný pro všechny druhy podnikání. Ať už máte e-shop, působíte jako influencer na sociálních sítích nebo rozjíždíte svůj affiliate byznys. Díky e-mailingu se své cílovce přiblížíte ještě více.

Druhy emailů v email marketingu

Jak dělat emailing správně? Piště své databázi klientů emaily, které je bude bavit číst. Způsobů, jak napsat marketingový email, je vícero. Důležité je respektovat tone of voice vaší firmy a také rozlišovat dle typu emailu, který budete odesílat.

  • Uvítací email, ve kterém přivítáte ty, kteří si stáhli váš e-book nebo si koupili váš produkt. Správně zvolený emailový nástroj za vás tyto emaily bude posílat automaticky.
  • Pravidelný newsletter, ve kterém budete informovat o novinkách ve vaší firmě či produktech. Obsah e-mailů mohou tvořit případové studie z vašeho oboru, návody, tipy nebo zajímavé rozhovory.
  • Prodejní email, ve kterém představíte vaší databázi vaše produkty / služby a vyzvete je k nákupu.
  • Opuštěný košík. Pokud zákazníci nedokončili na vašem e-shopu objednávku, můžete je upozornit e-mailem a přilákat je k dokončení nákupu.

Proč je důležité budovat email list

Máte na sociálních sítích vybudovanou silnou komunitu, na své značce si zakládáte, stojí vás to spoustu úsilí a možná i peněz. A teď si představte, že vám někdo ukradne účet, což není třeba na Facebooku nic neobvyklého nebo vás někdo bezdůvodně nahlásí za prodej na Instagramu a celý vám ho zablokují.

A vy najednou ze dne na den přijdete o vše, co jste roky tak usilovně budovali. Především přijdete o své publikum, které vás rádo sledovalo a nebudete mít žádný jiný kanál a možnost, jak je oslovit. To se vám s e-mailovou databází nestane.

E-maily, které v ní máte, jsou jen vaše a nikdo vám je nevezme. Je proto dobré mít více kanálů, na které budete svým fanouškům či klientům předávat hodnotné informace a bavit je. Nikdy nevsázejte nic jen na jednu kartu a v případě sociálních sítích, které mohou měnit podmínky fungování, jak se jim zachce, to platí dvojnásob.

Důvodem proč dělat email marketing je ale i fakt, že emailová komunikace je mnohem osobnější, než sdílení na sociálních sítích.

Právní regulace a email marketing

K tomu, abyste mohli odesílat emaily vaší databázi, potřebujete od nich mít souhlas. To řeší Obecné nařízení o ochraně osobních údajů neboli GDPR, kdy je e-mailová adresa považována za osobní údaj a musíte s ní dle toho nakládat.

E-mail marketing řeší Zákon 480/2004 Sb., tzv. antispamový zákon, který definuje obchodní sdělení jako jakoukoliv formu sdělení určeného k přímé či nepřímé podpoře zboží či služeb nebo image podniku fyzické i právnické osoby.

To znamená, že jakýkoliv, i neprodejní email, který zašlete vaší databázi, je obchodní sdělením. Určuje také, že zasílání obchodních sdělení elektronickou poštou lze pouze tomu, kdo s tím prokazatelně souhlasil a může mít kdykoliv možnost zrušit odběr těchto sdělení.

Jak získat kontakty pro email marketing

Do vaší databáze kontaktů patří již vaši stávající zákazníci, kteří vám nemusí navíc potvrzovat souhlas s posíláním obchodních sdělení. Jejich předchozí nákup dokazuje, že mají o vaše produkty / služby oprávněný zájem.

Nové kontakty do databáze můžete získat tím, že pozvete vaše fanoušky na sociálních sítích k odběru newsletteru. Mnohem více ale funguje forma, kdy vašim sledujícím nabídnete nějaký hodnotný info produkt zdarma výměnou za jejich email.

Nabídněte jim tedy možnost stáhnout si váš e-book, video, šablonu či mini online kurz. Tento obsah jim zašlete právě na jejich email, což se podmíní jejich souhlasem se zasíláním obchodních sdělení.

Pokud někdo projeví zájem o váš magnet, je vhodné použít i tzv. double opt-in přístup, kdy mu po registraci pošlete e-mail na uvedenou e-mailovou adresu a vyzvete ho pomocí kliknutí na speciální odkaz k odsouhlasení se zařazením do vaší databáze. Až po tomto potvrzení získá požadovaný magnet.

Tento mezikrok pomáhá předejít situaci, kdy do registračního formuláře někdo zadá špatný nebo cizí email. Toto nastavení vám pomůže automaticky vyřešit mailingový systém.

Jak začít s email marketingem

Email marketing je rychlý způsob, jak oslovit najednou desítky, stovky i tisíce lidí, které máte ve své databázi. Databázi kontaktů si proto začněte budovat co nejdříve. Přidejte si do databáze kontakty všech vašich zákazníků z fakturačního systému a z magnetu nebo newsletteru.

Vytvořte si na vašem webu jednoduchý formulář na stáhnutí newsletteru nebo magnetu zdarma a odkazujte na něj pravidelně z vašich článků i sociálních sítích. Můžete na témata z vašeho magnetu točit Reels, psát příspěvky do Feedu nebo ho zmiňovat ve Stories.

Po stáhnutí magnetu se kontakt automaticky přiřadí do databáze a můžete s ním nadále komunikovat. Tato automatická funkce se nazývá autoresponder neboli automatické rozesílání emailů na základě provedení předem určené akce – např. objednávka produktu, registrace newsletteru či přání k svátku.

Pokud si nejste jisti, jak toto ve vašem mailingovém nástroji nastavit, nepomůže vám návod ani podpora, poradit vám může email marketing specialista.

Co potřebuji k email marketingu

Jaké nástroje na e-mail marketing potřebujete? K email marketingu potřebujete mít databázi kontaktů, tedy seznam e-mailových adres lidí, které zajímají vaše produkty / služby. Samozřejmě potřebujete mít i vymyšlené, co vše budete s vaší databází sdílet. V neposlední řadě potřebujete mít emailingový systém.

Najděte si takový online nástroj na rozesílání e-mailů, který vám nejvíce sedne. Mezi nejpopulárnější u nás patří:

Tyto nástroje mají většinou zkušební období zdarma nebo jsou zdarma do určitého počtu kontaktů v databázi. Většina emailových nástrojů dokáže změřit otevíratelnost emailů či četnost kliknutí na odkazy, umožní A/B testování a podporuje segmentaci a triggery.

Nejčastější chyby v email marketingu

Pokud chcete vědět, jak správně na email marketing, aby byl co nejefektivnější, vyvarujte se následujících chyb:

  • Chybějící výzva k akci. Každý email by měl směřovat k jednomu konkrétnímu cíli. Navést lidi k tomu, aby provedli nějakou akci. Pokud po nich chcete, aby si přečetli článek, stáhli brožuru nebo si koupili váš produkt, řekněte jim to.
  • Nevyužíváte celý potenciál mailingu. Emailingové nástroje nabízí celou řadu vychytávek – personalizaci, segmentaci či triggery. Neposílejte všechny emaily všem, ale zasáhněte tu část vaší databáze, která je v určité fázi nákupního procesu. Buďte více osobní a používejte oslovení podle jména či nastavte odesílání přání v den svátku.
  • Jen prodáváte a nepřinášíte žádnou hodnotu. Pokud každý váš email bude prodejní, odběratelé se vám začnou z databáze odhlašovat nebo nebudou vaše emaily číst. Dodejte odběratelům vašich newsletterů nějakou přidanou hodnotu, aby se na každý váš email těšili a s radostí ho otevírali.
  • Píšete moc anebo málo. Pokud posíláte emaily moc často, lidé se budou cítit přehlcení. Pokud je naopak píšete zřídka, mohou snadno zapomenout, kdo jste a že si od vás něco koupili nebo stáhli. Určete si pravidelnou frekvenci emailingu. Udává se, že emaily byste neměli posílat častěji než jedenkrát týdně a ne méně než jednou měsíčně. Záleží ale na stylu vaší komunikace a charakteristice vašeho brandu.
  • Nerozšiřujete databázi. Někteří podnikatelé schválně udržují svou databázi nízkou, aby nemuseli platit vyšší částku za mejlingové nástroje. To ale není dobrý způsob uvažování, jak vytvořit newsletter zdarma. Mnohem lepší je nechat vaši databázi růst. Díky tomu vyrostou i vaše příjmy z podnikání a vyšší tarif emailingového nástroje si budete moct bez obav dovolit.
Autorka tištěných i elektronických knih, kterou baví posouvat vlastní hranice. Zkoumá a testuje marketingové nástroje a na sociálních sítích se cítí jako ryba ve vodě. Píše pořád. Prsty jí běhají po klávesnici v pracovním i volném čase.