Zajímá vás, jak se stát influencerem a začít si vydělávat tím, co vás baví? Influencer marketing je populární obor, který vypadá na první pohled nenáročně. Nenechte se ale mýlit. Influencerství je práce na plný úvazek. Pokud se chcete stát úspěšným influencerem, najděte si své téma, vytvořte strategii, budujte komunitu, pravidelně tvořte autentické příspěvky a nebojte se oslovit firmy, se kterými chcete spolupracovat.

Kdo je influencer

Influencer je člověk, který za pomoci svého obsahu na sociálních sítích ovlivňuje ostatní uživatele těchto sítí. Lidé sdílením oblíbeného influencera věří více než klasickým reklamám, proto je firmy hojně vyhledávání k představování svých produktů / služeb.

influenceři sociální sítě kamera

Poslední dobou vzrůstá u firem obliba nano či mikro influencerů, jelikož jejich příspěvky vypadají jako uživatelsky generovaný obsah.

Práce influencera obsahuje znalost tématu i marketingových strategií. Další náplní, co dělá influencer, je vymýšlení publikačního plánu, tvorba psaných i video příspěvků, komunikace s fanoušky atd.

Úspěšní influenceři se cítí dobře před kamerou. Je to dovednost, kterou dokážete vytrénovat. Většina influencerů dříve či později skončí nejen u fotek, ale u videí. Natáčení sama sebe je důležitou činností pro práci influencera. Nepotřebujete však většinou žádnou zrcadlovku, vystačíte si s mobilním telefonem, případně externím světlem.

Úspěšným influencerem se stává ten, který má specifické téma, do kterého je zapálený, žije ho každý den a umí ho poutavě přednést i svým sledujícím.

Upřímnost a transparentnost influencera

S růstem popularity influencerů se s tímto přístupem roztrhl pytel a mnoho sledujících sociálních sítí si vytvořilo negativní názor na přehnané influencery, které se v jednu chvíli změní a zaplaví své publikum reklamním či nevhodným obsahem.

Influencer by měl být upřímný a transparentní ke svému publiku a všem sledujícím.

Typy influencerů

Dle velikosti fanouškovské základny se influenceři dělí na:

  • Nano influencery (do 1 000 sledujících)
  • Mikro influencery (do 10 000 sledujících)
  • Mid influencery (do 50 000 sledujících)
  • Macro influencery (do 100 000 sledujících)
  • Mega influencery (nad 100 000 sledujících)

Odvětví influencer marketingu

Odvětví influencer marketingu jsou nekonečná, nejčastěji se však dělí na:

  • Mama,
  • Beauty,
  • Fitness,
  • Jídlo,
  • Cestování,
  • Lifestyle,
  • Seberozvoj.

Výhody a nevýhody influencer marketingu

jak se stát influencerem

Jako každé povolání, být influencerem má dvě strany mince, tedy několik výhod i nevýhod. Je důležité si uvědomit, že influencerem se postupně stáváte. Přestože na číslech sledujících ne vždy záleží, při dosažení určitého počtu (např. 1000 sledujících anebo 10 tisíc sledujících), získáváte nálepku a jste škatulkováni jako influencer.

Ve skutečnosti influencerem se stáváte ve chvíli, kdy máte sílu ovlivňovat chování a názory ostatních tím, co děláte a co prezentujete na internetu (často na sociálních sítích).

Někdy krok k práci influencerům může člověka nahnout k ne-dobrým činnostem anebo propadnutí reklamním spolupracím. Jako každá jiný práce, má i influencer marketing své temné stránky. Má samozřejmě i mnoho výhod a pozitiv.

Výhody influencer marketingu

  • Budujete si své jméno v oboru.
  • Flexibilní pracovní doba.
  • Získáte možnost vyzkoušet si zdarma produkty firem.
  • Monetizace sdílení tématu, které vám dává smysl.

Nevýhody influencer marketingu

  • Cesta na vrchol je dlouhá a trnitá.
  • Je potřeba znát marketingové strategie a rychle reagovat na trendy a změny.
  • Malý dosah příspěvků vás může znepokojovat.
  • Jste vidět a musíte se umět popasovat i s hejtry.

Spolupráce s influencery

Jak vydělává influencer? Influenceři jsou za své spolupráce s firmami finančně nebo hmotně ohodnoceni. To je základní princip toho, jak funguje influencer marketing.

Začínající influenceři, především nano a mikro influenceři, mohou navázat s firmami barterovou spolupráci. Jestliže je vaše fanouškovská základna v rámci tisíců, můžete počítat již s placenou spoluprací. Cena placené spolupráce se určuje na základě předem stanoveného množství zveřejněných příspěvků.

Další možností, jak si vydělat peníze na Instagramu, je affiliate marketing, kdy influencer propaguje konkrétní slevový kód a plat influencerů tak závisí na procentech z prodeje.

influencer marketing

Kolik si vydělá influencer

Upřímné video od Evy, která sdílí kolik si vydělává influencer. Dá vám také tipy, jak k influencer marketingu přistupuje jako jednotlivec a jak vybírá spolupráce. Přestože je video už starčí, dá vám pohled na částky a strategii, se kterou můžete jako začínající influencer pracovat.

Na jaké sociální síti působit jako influencer

K dispozici je několik sociálních sítích, na kterých lze působit. Vybírejte si takovou, která je vám nebližší, je na ní vaše cílová skupina nebo dle obsahu, který chcete publikovat. Nedoporučuje se být na mnoha sociálních sítích na jednou a vymýšlet pro každou speciální obsah, to by vás mohlo zbytečně zahltit. Raději se intenzivně soustřeďte na 1 – 2 platformy. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Discord, dle vašeho uvážení.

Žádná sociální síť není správná a jiná špatná. Záleží na tom, jak ji budete používat.

Náš tip: Pokud budete cílit na mladší publikum (do 40 let) zvažte působení na TikToku, což je momentálně nejvíce rozvíjející se sociální síť se stále silnými organickými dosahy a levnou reklamou. Nevíte jak na TikTok? Vše podstatné vás naučíme v našem online kurzu Jak na TikTok.

KURZ JAK NA TIKTOK

Aplikace pro influencery

Fotky a videa prodávají, proto je pro influencery důležité, aby jejich příspěvky byly vymazlené. Jaké aplikace vám rozhodně nesmí chybět?

  • Úprava fotek – Adobe Lightroom, VSCO, Snapseed
  • Úprava videí – YouCut, Filmora, Premier Rush
  • Plánování příspěvků – Later, Planoly, Preview

Jak se stát influencerem

proč být influencerem

Neexistuje jednoduchý návod na to, jak se stát influencerem na Instagramu, díky kterému začnete vydělávat od prvního zveřejněného příspěvku. Ač se to na první pohled nezdá, opravdové influencerství je práce na plný úvazek.

Influencer je často jako Ferda mravenec, práce všeho druhu. Ve svém působení totiž musí ovládat komunikaci, úpravy příspěvků, natáčení videí i marketingovou strategii. Existuje ale několik principů, jak se stát úspěšným influencerem, které budete-li dodržovat, tak vám na vaší cestě pomohou.

1. Zvolte si své téma

Určete si, jakému tématu se chcete věnovat, co vás baví a můžete tím inspirovat řadu dalších lidí. Čím bude vaše téma specifičtější a originálnější, tím lépe. Můžete si budovat komunitu v oblasti módy, hraní počítačových her, ale i houbaření. Zaměřte se na svoji jedinečnost a to, co vás odliší od ostatních influencerů.

Vyberte si téma nebo prolínající se témata, která milujete, jsou vám blízké a máte k nim co říct. Díky tomu nebudete muset zbytečně přemýšlet nad obsahem vašich příspěvků, budete s uživateli sdílet v zápalu a nadšení a budete tak autentičtí, což vaši sledující ocení.

2. Určete, pro koho budete tvořit

Ujasněte si, kdo jsou vaši sledující, co od vás očekávají, jaký obsah je bude bavit (toto vše můžete postupně ladit, dle dotazů v anketách či analyzování vašich úspěšných příspěvků). Může vám pomoct i zjištění toho, kdo sleduje influencery, kteří mají podobné téma jako vy.

Nezveřejňujte bezmyšlenkovitě fotky vašeho oběda, ale u každého příspěvku si promyslete, co jím chcete říct a jak to řeknete. Jinou mluvu použijete, pokud cílíte na teenagery, jinou pokud jsou vaše poublikum maminky na mateřské a jinou, pokud vás zajímá, jak se stát fitness influencerem.

3. Vytvořte si strategii

Pravidelně přispívat relevantním obsahem vám pomůže strategie na několik měsíců dopředu, kdy si určíte jaké typy příspěvků a na jaké téma budete publikovat. Konzistentnost je důležitá. Pokud jeden týden budete postovat příspěvky dvakrát denně a další týden nic, vaši sledující z toho budou zmatení.

Vytvořte si raději publikační plán na 3 – 5 dní v týdnu a dodržujte ho. Nebojte se ani zapojení reklamy na oslovení nových sledujících. Měňte také typy příspěvků. Sdílejte osobní zkušenosti, zajímavosti, rady, kvízy atd. Střídejte i formáty obsahu – fotky, videa, živá vysílání, Reels. Vaše příspěvky by měly být kvalitní a dodržovat jednotný koncept.

4. Budujte komunitu

Tvořte kolem sebe pevnou základnu svých oddaných sledujících, kteří budou cítit, že u vás vždy najdou to, co právě teď řeší nebo potřebují. Vytvořte si se svými followers pevný vztah.

Reagujte na jejich komentáře, ptejte se jich na názor, odpovídejte na otázky a ukažte jim, že vám na nich záleží. Jakmile se vaši sledující ztotožní s vámi a budou vám věřit, pak také snáze uvěří produktům, které budete propagovat.

5. Oslovte firmy pro spolupráce

Jakmile nadejde ten správný čas, vytipujte si firmy, se kterými byste chtěli spolupracovat. Ideálně takové, jejichž produkty sami dlouhodobě používáte nebo ty, s kterými jste v souladu. Rozhodně nejděte do spolupráce za každou cenu. Bylo by kontraproduktivní pokud jako odborník na zdravou stravu budete propagovat přeslazenou limonádu.

Na spolupráci si najděte jen několik stálých značek, nepropagujte vše a všechny. Vaši sledující jinak vycítí, že to děláte čistě pro peníze a můžou od vás začít odcházet. Nezapomeňte ale na to, že každá spolupráce, ať již barterová nebo placená by měla být jako spolupráce také označena.

Pokud nechcete firmy oslovovat sami, můžete se připojit k některé z influencerských agentur, jejichž práce je propojovat influencery a značky.

Autorka tištěných i elektronických knih, kterou baví posouvat vlastní hranice. Zkoumá a testuje marketingové nástroje a na sociálních sítích se cítí jako ryba ve vodě. Píše pořád. Prsty jí běhají po klávesnici v pracovním i volném čase.