Influencer je člověk, který na svých sociálních sítí může svými příspěvky, názory a výroky ovlivňovat své sledující. Lidé ke svým oblíbeným influencerům vzhlíží, a proto doporučení influencera funguje mnohem lépe, než placená reklama.

Dle počtu sledujících rozlišujeme influencery na nano, mikro, marko, mid a mega. Spolupráce s influencery probíhá formou barterové nebo placené spolupráce. Cenu influencerů ovlivňuje jejich specializace, engagement rate, počet sledujících, počet zveřejněných příspěvků a jejich typ, důvěra jeho sledujících, kreativní způsob propagace, časová náročnost spolupráce či případný poplatek zprostředkovatelské agentuře.

V poslední době získávají na oblibě i menší influenceři, kteří se věnují konkrétnímu tématu. Díky spolupráci s nimi mohou brandy lépe zacílit na svou cílovou skupinu.

Jak udává Pavlina_speaks: „Místo supervlivné Kim Kardashian, která si od vás vyslouží jeden like za týden, se teď hřeje na výsluní (a ve vašem feedu) přesně targetované niche téma, kterému dáte srdíčko a komentář vždycky. A slovo vždycky je v téhle větě to nejdůležitější. Protože jak ukazuje rovnice (instagramového) algoritmu: čím víc lásky, tím víc času stráveného na platformě. A tím pádem času, který lze proložit reklamou.“

Nano influencer

Nano influencer je člověk, který na sociálních sítích působí především pro zábavu a nikoliv pro výdělek. Má do 1 000 sledujících, kterými jsou ve velké míře jeho příbuzní a známí. Blízký vztah s publikem, které mu důvěřuje je jeho výhodou, jelikož se jeho sledující nechají velmi rádi ovlivnit jeho doporučeními.

Spolupráce a ceny

Nano influenceři se sociálními sítěmi neživí a vzhledem k nízkému počtu followers jsou rádi za každý produkt, který získají zdarma v rámci barterové spolupráce. Jedná se především o kosmetiku nebo oblečení. Tento produkt poté budou upřímně doporučovat dál.

Výhody a nevýhody spolupráce s nano influencerem

Oslovení nano influencerů je vhodné pro firmy s levnými produkty, které mohou tyto produkty v rámci barterové spolupráce těmto influencerům poskytnout. Firmy díky tomu zvýší povědomí o své značce a mohou tímto způsobem oslovit desítky nebo stovky nano influencerů.

Výhody spolupráce s nano influencerem

  • Cenová dostupnost. Můžete jich zapojit stovky za stejný rozpočet, jaký byste použili na zapojení větších influencerů.
  • Autentičnost. Nano influencer sdílí jen opravdové nadšení.
  • Efektivita. Jeho sdílení má velký dopad na jeho sledující.

Nevýhody spolupráce s nano influencerem

  • Zasáhne pouze malé publikum v rámci stovek lidí.
  • Výsledný příspěvek nemusí mít vypovídající estetickou hodnotu, na které si zakládáte.
  • Nevyplatí se pro produkty ve vyšší cenové kategorii, jelikož náklady na distribuci těchto produktů mohou výrazně převýšit následný vliv nano influencerů.

Mikro influencer

Mikro influencer je člověk s publikem do 10 000 fanoušků, který touží růst a pro vaše produkty často udělá i něco navíc. Sledující se s ním dokáží dobře ztotožnit a má jejich důvěru. Mikro influencer si pečlivě vybírá značky, se kterými spolupracuje a považuje se za přímou spojku mezi značkou a konečným zákazníkem.

Mikro influenceři se většinou zaměřují na jedno specifické téma, ať už jde o módu, kosmetiku, knihy, cestování nebo technologie. Jelikož tyto lidé s influencer marketingem teprve začínají, zaměřují se více na růst své komunity než monetizaci svého Instagramu. Pokud spolupracují s nějakou značkou, chtějí hlouběji porozumět její firemní strategii i produktům, proto jsou jejich doporučení důvěryhodná.

Spolupráce a ceny

Pokud máte zajímavý produkt, který koresponduje s tématem mikroinfluencera, můžete s ním počítat na barterovou spolupráci. Cena za příspěvek se u mikro influencera pohybuje zhruba v rozmezí 600 – 1 500 Kč.

Výhody a nevýhody spolupráce s mikro influencerem

Pokud zaměření mikro influencera koresponduje s vaší značkou, máte vyhráno. Právě kvůli jeho specifickému zaměření ho sledují tisíce lidí a pokud vám společná spolupráce sedne, tento influencer vám udělá skvělou službu.

Výhody spolupráce s mikro influencerem 

  • Mají blízký vztah se svými sledujícími.
  • Díky specifickému zaměření hned víte, jestli sedí k vašemu brandu.
  • Jsou cenově dostupní.
  • Jejich zveřejněné příspěvky jsou uživateli stále spíše vnímány jako uživatelsky generovaný obsah, než placená spolupráce.
  • Mají vysokou míru zapojení fanoušků.
  • Produkují autentický obsah.
  • Obvykle udělají něco navíc, aby vytvořili kvalitní obsah a ohromili tak firmy, se kterými navázali spolupráci.

Nevýhody spolupráce s mikro influencerem

  • Nezasáhnou velké množství lidí, pro velké kampaně je vhodné spolupracovat s více mikro influencery a to může být časově i organizačně náročné.
  • Nejsou vhodní pro masové kampaně.
  • Vzhledem k tomu, že s influencer marketingem začínají, tak jejich příspěvky nemusí být v požadované kvalitě.

Mid influencer

Mid influencer je člověk s fanouškovskou základnou od 10 000 do 50 000 sledujících. Tyto účty mají schopnost zasáhnout velké množství lidí, dosáhnout vysoké míry zapojení a stále zde funguje nějaký druh tzv. osobního vztahu se sledujícími. Věnují velký čas tvorbě obsahu na sítě, proto vám spolupráce s nimi přinese kvalitní obsah. Jsou cenově dostupní a dosahují dobrých prodejních výsledků

Spolupráce a ceny

Mid influencery najdete ve všech odvětvích. Můžete s nimi počítat i na výhodné barterové spolupráce. Jejich cena za zveřejněný příspěvek obvykle začíná na 2 000 Kč.

Výhody a nevýhody spolupráce s mid influencerem

Mid influenceři mají velký potenciál růstu. Již mají za sebou nějaké spolupráce a proto jsou profesionální a veškerý obsah na sítě si pečlivě připravují.

Výhody spolupráce s mid influencerem

  • Věnuje velký čas tvorbě obsahu.
  • Vysoká pravděpodobnost návratu investice.
  • Slibná míra růstu.
  • Dobré prodejní výsledky.
  • Velký potenciál.
  • Jsou stále cenově dostupní.

Nevýhody spolupráce s mid influencerem

  • Pro masové kampaně je potřeba navázat spolupráci s vícero mid influencery.
  • Klesající engagement rate.

Macro influencer

Makro influencer je většinou celebrita, jejíž počet sledujících se pohybuje do 100 000. Tento typ influencera klade velký důraz na kvalitu a dobré jméno produktu, který podporuje.

Makro influencery si značky vybírají nejvíce, ale ti již nedokáží udržet tak blízké vztahy se svými fanoušky. Placená spolupráce s nimi bývá již dražší a aby se vám vyplatila, měl by dosah příspěvků a míra zapojení fanoušků těchto influencerů přesáhnout 4 %.

Spolupráce a ceny

Makro influenceři jsou většinou osobnosti, které znáte ze showbyznysu – herci, modelky, zpěváci nebo moderátoři. Bývají vůdčí osobností ve svém zaměření a díky velikosti svého publika jsou na spolupráce většinou už zvyklí. Mají velký dosah, ale zároveň ještě pořád i větší míru zapojení. Například influencer s 50 000 sledujících a 4% engagement rate si může za 5 Stories a 2 příspěvky ve Feedu říct o 10 000 Kč.

Výhody a nevýhody spolupráce s makro influencerem

Pokud vaši značku spojíte s makro influencerem, je velice pravděpodobné, že lidé ji budou mít s nim již spojenou, i když váš brand zrovna propagovat nebude.

Výhody spolupráce s makro influencerem

  • Má zkušenost s kampaněmi.
  • Osloví velké množství lidé v krátkém čase.
  • Kvalitní příspěvky.
  • Potenciál dlouhodobé spolupráce.
  • Spolupráce si pečlivě vybírá.
  • Ke spolupráci vám stačí jeden makro influencer namísto několika mikro influencerů.
  • Kampaně s nimi většinou řeší PR agentury, takže to pro vás nebude časově náročné.

Nevýhody spolupráce s makro influencerem

  • Spolupráce je finančně náročná.
  • Vybírá si pouze kvalitní spolupráce, takže pokud nemáte dostatečně lákavou nabídku, nemusí přijmout společnou spolupráci.

Mega influencer

Mega influencerům se také říká Celebrities nebo Cewebrities. Jsou to účty, které přesáhly hranici 100 000 fanoušků. Mají vlastní pořady, značky a stojí za nimi tým lidí. Vzhledem k tomu, že již není tak blízký svému publiku, je vhodné je využívat především pro masové kampaně nebo uvádění nového výrobku na trh.

U této skupiny influencerů se očekává příval nových zákazníků. Je vhodné jim vytvořit speciální slevový kód, abyste mohli snadno dle počtu objednávek spočítat návratnost této investice. Stává se totiž, že po změření výsledků kampaně zjistíte, že nebyla zisková. S tím je třeba počítat. Ovšem rozšířené povědomí o vaší značce nebo produktu vám může přinést díky této kampani zákazníky i v budoucnu.

Spolupráce a ceny

Mega influenceři jsou většinou mediálně známé osobnosti nebo osoby, jejichž sledující obdivují jejich lifestyle. Spolupráci s nimi řeší již většinou jejich manažeři. Spolupráce je na velmi profesionální úrovni a to stejné i její výstup. V zahraničí není výjimečné, že si mega influencer za jeden příspěvek řekne i milion dolarů. V takovýchto částkách se v našich končinách zatím nepohybujeme, ale statisíce korun za spolupráci jsou u velkých účtů běžné.

Výhody a nevýhody spolupráce s mega influencerem

Spolupráce s mega influencery je vhodná pro firmy, které mají na svou kampaň velký rozpočet. Pokud firmy chtějí oslovit co nejširší masu lidí, měly by být připraveny i na variantu, že se jim investice nevrátí v krátkodobém časovém měřítku. Rozšíření povědomí o značce jde ale mega influencerům skvěle.

Výhody spolupráce s mega influencerem

  • Mají obrovský dosah a proto jsou vhodné pro masové kampaně.
  • Spolupráce na profesionální úrovni.

Nevýhody spolupráce s mega influencerem

  • Nízká engagement rate.
  • Nemá pevné pouto se svými sledujícími.
  • Velká investice do spolupráce.

Příklady českých influencerů

Mezi nejvlivnější české influencery patří Petr Čech, Leoš Mareš, Jirka Král nebo Kovy. Jací influenceři ale zastupují na Instagramu kategorie, o kterých je tento článek?

  • Mikro influencery zastupuje fitness influencerka Fit Veronika s 9 500 fanoušky.
  • Mezi mid influencery patří amatérský kuchař Kluk v Zástěře, který má na Instagramu téměř 13 tisíc sledujících.
  • Makro influencerkou je například lifestyle influencerka Katus Tomičková se 68 tisíci followers.
  • Mezi mega influencery se řadí moderátor Patrik Hezucký s 220 000 sledujícími.
Autorka tištěných i elektronických knih, kterou baví posouvat vlastní hranice. Zkoumá a testuje marketingové nástroje a na sociálních sítích se cítí jako ryba ve vodě. Píše pořád. Prsty jí běhají po klávesnici v pracovním i volném čase.