Affiliate marketing je provizní marketing, ve kterém partner propaguje zboží  či služby a za každý uskutečněný nákup získá od firmy provizi. Propagovat tímto způsobem lze fyzické produkty, služby ale také online programy, členské sekce, atp.

Affiliate marketing je část online marketingu, která je založená na provizní spolupráci. V dlouhodobém horizontu si lze pomocí affiliate marketingu vybudovat určitý polopasivní příjem.

Existuje mnoho mýtů okolo affiliate výdělku. V České republice existuje pouze několik jedinců, kteří se živý full-time affiliate marketingem. Na druhou stranu existuje mnoho freelancerů, podnikatelů i zaměstnanců, kteří zkouší affiliate marketing anebo si vydělávají stovky korun měsíčně.

Affiliate marketing nabízí velkou svobodu a možnosti, záleží na každém, jak moc vážně k němu přistoupí.

Rozhodně nestačí, když umístíte nějaký odkaz na svoji sociální síť a začnete propagovat nějaký produkt, který třeba používáte. Přestože můžete mít komunitu kolem sebe, pravidelný affiliate příjem vyžaduje mnohem více.

Co je affiliate marketing

Affiliate marketing je též nazýván jako provizní marketing. Je to druh reklamy a spolupráce dvou stran, kdy jedna strana propaguje produkty / služby druhé strany a za uskutečněný nákup získá provizi.

Affiliate inzerent a affiliate partner

Firma, která chce propagovat či prodat své produkty / služby se nazývá affiliate inzert. Osobě, která propaguje produkty / služby affiliate inzerenta se říká affiliate partner nebo také publisher.

Affiliate marketing lze využít nejen k prodeji produktů / služeb, ale i k propagaci soutěže, vyplnění formuláře nebo budování povědomí o značce.

Nejčastěji je affiliate marketing používán jako výkonnostní složka marketingu. V některých případech firmy uvažují i o brandovém marketingu, který affiliate v sobě rozhodně má a často se na něj zapomíná.

Čísla v marketingu jsou však často silnější, a proto se v affilu neustále mluví o tom, jak velkou provizi v procentech dostane partner, kolik dní vydrží aktivní cookies, zda se jedná o jednorázovou provizi, roční anebo celoživotní, atp. Je toho však mnohem více, nad čím je třeba u affiliate spoluprací uvažovat.

Jak funguje affiliate marketing

Jak affiliate marketing funguje? Affiliate funguje tak, že inzerent vytvoří a nastaví affiliate program, partner se do tohoto programu registruje a získá tak svůj unikátní affiliate odkaz.

Tento affiliate odkaz (často nazývaný také jako trackovací odkaz nebo partnerský odkaz) použije partner při propagaci ať už na blog, web, sociální sítě anebo v e-mail marketingu. Každý kliknutí čtenářů, potenciálních zákazníků je evidováno v affilliate programu a současně je automaticky viditelné, zda došlo (a kdy došlo) k uskutečnění objednávky (konverze).

V chvíli uskutečněné konverze získává affiliate partner smluvenou odměnu.

Konverze nemusí být jen uskutečněný nákup, může se jednat také např. o registraci, či registraci a ověření identity, vyplnění formuláře, atp.).

Cookies – sledování prokliků a konverzí

V automatickém procesu trackování (sledování a evidování) prokliků a objednávek hrají důležitou roli i cookies. Jedná se o soubory, které drží informace o zákazníkově návštěvě na webu.

Pokud se během určité doby zákazník na web vrátí a nakoupí, započítá se partnerovi provize.

Nákup tedy zákazník nemusí provést ihned po prokliknutí odkazu. To je velká výhoda pro affiliate parnetry.

Realita je však taková, že affiliate inzerenti si ve svém programu nastavují nejčastěji 30 denní platnost cookies. To je ještě dobrá varianta.

Některé affiliate programy si však nastavují jen několikadenní cookies. Příkladem je Booking.com, který zavedl 3denní cookies. To byl také důvod, proč mnoho affiliate partnerů odešlo z jeho programu a přestali Booking intenzivně propagovat.

Nevýhoda pro affiliate parnery je fakt, že lidé používají jednou telefon a podruhé notebook. Proklik mohou udělat z telefonu a následně objednají na notebooku. Připíše se provize affiliate partnerovi? Zcela určitě partner doporučil zákazníka a přivedl ho do obchodu a díky němu byla vytvořena objednávka. Některé firmy však neumožňují takové dotrackování (technicky náročnější varianta) a tak nejsou schopni partnerovi provizi započíst. Pokud se registrujete do nějakého affiliate programu, určitě se zeptejte, jak dochází k takovému trackování.

– Martin Rosulek

Výhody affiliate marketingu pro firmu

Affiliate marketing má spoustu výhod pro firmu (inzerenta), jako je např. zvýšení tržeb, úsporu nákladů nebo posílení značky. Především jde o tzv. delegaci výkonnostního marketingu. Affiliate partneři jsou „moderní obchoďáci“, kteří přivádí nové klienty.

  • Je to skvělý způsob, jak dostat své produkty / služby k většímu množství potenciálních zákazníků.
  • Můžete oslovit specifickou skupinu díky affiliate partnerovi (např. influencer), který má za sebou specifickou komunitu.
  • Umožní vám zvýšit počet objednávek a tržby. Budete snáze plnit marketingové cíle.
  • Uspoří vám náklady. Nemusíte platit za reklamu a provizi vyplácíte jen na základě výsledků. Nulové výsledky znamenají nulovou provizi.
  • Posílíte si svůj brand a SEO, protože vám na web začne mířit velké množství odkazů z různých zdrojů, a tím pádem se zvýší i návštěvnost webu. Posilujete linkbuilding.
  • Můžete získat zpětnou vazbu (na produkty, design, e-shop,…) od affiliate partnerů anebo jejich přivedených klientů.

Nevýhody affiliate marketingu pro firmu

Pokud se jako firma rozhodnete pro affiliate spolupráci, ujasněte si, zda-li půjdete masovou cestou a dáte tak možnost komukoliv se zaregistrovat a propagovat vaše produkty / služby. Druhou možností je mít uzavřený affiliate systém a navázat spolupráci jen s několika vybranými silnými affiliate partnery.

Nevýhody affiliate marketingu pro firmou jsou:

  • Pro dosažení zisků je potřeba selektivně vybírat vhodné partnery a nastavit fungující affiliate proces.
  • Intenzivnější komunikace a příprava materiálů na míru (zvýší efektivitu).
  • Pokud vaše produkty / služby nebo výše provize nebudou zajímavé, málokdo se přidá do vašeho affiliate programu a bude se tak podílet na vaší propagaci.
  • Pokud to jako firma s affiliate marketingem myslíte vážně, budete potřebovat si najmout affiliate manažera anebo alokovat pár hodin týdně pro vaše affiláky a podporu/propagaci programu.

Výhody affiliate marketingu pro partnera

Affiliate marketing přináší affiliate partnerovi spoustu výhod:

  • Nejsou potřeba žádné velké vstupní náklady.
  • Je to možnost zajímavého „pasivního příjmu“.
  • Sami se můžete rozhodnout, jakou cestou budete zboží / služby propagovat. Jestli budete odkazovat na váš web nebo sdílet přes sociální sítě či používat placenou reklamu.
  • Naučíte se spoustu nových věcích. Komunikaci, psaní, marketing, grafiku, střih videí,…
  • Je to výborný startovací projekt, pokud si chcete vydělávat na internetu.

Nevýhody affiliate marketingu pro partnera

Hledáte-li „rychlé prachy“ a způsoby, jak rychle vydělat peníze online, affiliate marketing pro vás určitě nebude. V affiliate marketingu z pozice partnera platí, že po zasazení semínka musíte tu svoji rostlinku nějakou dobu opečovávat, než budete moci sklidit plody vaší práce.

  • Pokud chcete z této spolupráce získat co nejvíce, je potřeba se propagaci opravdu věnovat. Obětovat tomu čas i energii, i když výsledky nemusí být hned vidět.
  • Vybudovat si affiliate příjem, který bude přinášet tisícikoruny měsíčně nějakou dobu trvá. Je potřeba mít propracované SEO nebo hodně sledujících na sociálních sítích. Na cestě za zisky vám pomůže přesně poznat cílovou skupinu a být trpěliví.

Jak začít s affiliate marketingem

jak začít s affiliate marketingem

Pokud se chystáte s affiliate marketingem začít, můžete si vybrat ze široké affiliate sítí nebo affiliate programů. Důležitou esencí toho, jaké produkty propagovat, je propagace tématu, které vás baví, ke kterému máte blízko a bude se vám tak snadno sdílet.

Čím častější propagace na více místech, tím větší pravděpodobnost uskutečněné konverze a tudíž provize pro vás. Tato strategie neplatí vždy, tak pozor!

Buďte především přirození. Pokud píšete o psech, je přirozené propagovat psí granule, hračky nebo pelíšky. Pokud ale najednou začnete propagovat boty na jehlách bude to, mírně řečeno, zvláštní. Jinými slovy, pravděpodobně neuskutečníte žádné konverze.

Pokud chcete přilákat velkou návštěvnost na váš web nebo zobrazit váš příspěvek na síti většímu množství lidí, nebojte se na affiliate propagace využití placené reklamy. Pokud jde o PPC, jde o to dobře si spočítat, kolik nejvýše platit za propagaci (za klik), aby vám konverze dávaly finanční smysl. Řada affiláků skutečně propaguje své affil weby skrze placenou reklamu na Facebooku.

Obecně platí, že konverze e-shopu je 1%. Tedy ze 100 návštěv proběhne 1 objednávka.

  • Víte, kolik peněz získáte z jedné konverze?
  • Víte, kolik návštěv potřebujete, aby proběhla jedna konverze?

Váš příjem z affiliate marketingu nezávisí vždy na tom, aby co nejvíce lidí vidělo váš příspěvek nebo navštívilo váš web. V první fázi musíte experimentovat a dopracovat se k číslům, které vám napoví další směr.

 – Martin Rosulek

Propagujte téma, které je vám blízké

Jaké téma vám je nejvíce blízké? Co vás zajímá a v jakém oboru máte talenty a silné stránky? V čem můžete přidat nový úhel pohledu a být tak zajímavější, než konkurence? Jaký druh obsahu bude nejvíce prospěšný vašemu publiku, abyste v něm zároveň uplatnili vaše dovednosti?

Nikdy nepropagujte nic s čím jste v rozporu, protože to fungovat nebude, lidé poznají, že tomu sami nevěříte. Pro zvýšení věrohodnosti raději propagujte méně produktů / služeb, ale za to na ně odkazujte častěji.

Určete, jaké formy affiliate marketingu, použijete

Rozhodněte se, jak propagovat affiliate program, tedy kam budete vkládat váš affiliate odkaz.

Jakmile získáte svůj unikátní affiliate odkaz, můžete jeho hypertextový odkaz použít na:

  • Blogové články. Piště relevantní články, do kterých originálně zakomponujete affiliate odkazy. Může to být formou příběhu, recenzí, rozhovorů. Kreativitě se meze nekladou.
  • Sociální sítě. Propagujte zboží na všech sociálních sítí. Můžete využít Instagram, Facebook (Facebook skupiny), TikTok i YouTube. Affiliate odkaz vložte k příspěvkům, videům, Stories nebo Reels.
  • E-maily. Máte e-mailovou databázi? Paráda. Posílejte e-mailové zprávy, ve kterých bude váš jedinečný affiliate odkaz.
  • Grafický banner. Můžete ho vložit kamkoliv na váš web a po kliknutí na něj se otevře odkaz.
  • Recenzní web a cenový srovnávač. Zaměřte váš affiliate web na konkrétní téma, které oslovuje cílovou skupinu čtenářů.

Budujte své publikum

Vytvoření úspěšného podnikání skrz affiliate marketing stojí spoustu času a energie. Svoji šanci na úspěch vybudování stabilního affiliate příjmu posílíte tím, že budete kombinovat používání marketingu na sociálních sítích, SEO, obsahový marketing a e-mail marketing.

Přestože affiliate není pasivní příjem, vybudování svého věrného publika a fanouškovské základny, získáte dobrou startovací pozici ke stabilnímu polo-pasivnímu příjmu.

Zaregistrujte se do affiliate sítě

Jak se stát affiliate? Spíše myšleno, jak se stát affilákem anebo jak začít vydělávat jako affiliate partner.

Zargistrujte se do některé z affiliate sítí, které propojují partnery a inzerenty a nabízí velké množství affiliate programů. Affiliate programy si můžete vybrat dle značek a druhů produktů, které chcete propagovat. Způsobem, jak se vyplácejí provize se liší dle jednotlivého affiliate programu. Zaléží zde například na stanovené minimální výši provize, kterou vám affiliate inzerent vyplatí.

Jak se zaregistrovat do affiliate programu

Kde hledat affiliate programy? Existují v zásadě dva způsoby, jak najít a jak se registrovat do affiliate programu.

1. Affiliate program přímo v e-shopu

Pokud máte nějakou oblíbenou značku, kterou byste chtěli propagovat, podívejte se na jejich webové stránky, zdali na nich nemá uveden nějaký provizní systém (affiliate systém) či program pro spolupráci.

Některé e-shopy mají již uvedenou možnost spolupráce s influencery, který nabízí slevový kód pro jejich fanoušky. Obdobně můžete fungovat vy, pokud máte např. webové stránky. Získáte slevový kód, vaši čtenáři nakoupí se slevou a vy získáte odměnu na základě počtu provedených objednávek s vaším slevovým kódem.

Speciální affiliate síť má pro celý svůj sortiment má například Alza skrz Affiliate.alza.cz.

2. Affiliate program v affiliate síti

affiliate síť

Můžete se také zaregistrovat do affiliate sítě, kde najdete pohromadě různé affiliate programy. Toto je nejčastější a nejjednodušší řešení, zejména začínající affiláci ho ocení. Registrací do jedné platformy získáte přístup k desítkám produktů, které můžete propagovat. Provize se sčítají, takže minimální částky pro výplatu dosáhnete rychleji.

Mezi nejznámější affiliate sítě v ČR patří:

  • CJ.com (mnoho českých affiliate programů),
  • eHub.cz,
  • Dognet.cz,
  • Espoluprace.cz,
  • Affial.com.

Jsem firma a chci rozjet affiliate

Pokud máte e-shop anebo webovou stránku skrze kterou prodáváte zboží / služby a chcete se pustit do affiliate marketingu, máte v zásadě dvě možnosti:

  • naprogramovat si vlastní affiliate systém (vyšší desítky až stovky tisíc korun),
  • využít krabicové řešení (měsíční / roční platby).

Nejoblíbenější řešení, které české e-shopy a weby s prodejem online produktů využívají je AffilBox. Jedná se o je jednoduchý nástroj, který vám pomůže vytvořit affiliate síť partnerů. Ti budou propagovat a prodávat váš produkt a pomůžou vám s růstem podnikání.

  •  3 600+ obchodníků využívá Affilbox
  • 14 dní zdarma na otestování
  • Cena je 835 Kč/měs anebo 9990 Kč / rok (bez DPH)

ZKUSIT AFFILBOX NA 14 DNÍ ZDARMA

Obrovský mýtus: Affiliate je pasivní příjem

Myslíte si, že affiliate je cesta k pasivnímu příjmu? Že vytvoříte nějaký blog, nasadíte partnerské odkazy a čtenáři budou nakupovat? Zní to logicky, jednou vypublikovaný obsah uvidí čtenáři několikrát, protože budete mít návštěvnost z Google vyhledávače nebo sociálních sítích, ale dle zkušeností je opak pravdou.

Affiliate marketing z pohledu partnera ani inzerenta není pasivní příjem.

Affiliate z pohledu partnera je dlouhodobá práce v buď v rámci SEO, webu, sociálních sítích anebo placené PPC reklamy a landing stránkách. Mnohé lze delegovat a své podnikání na internetu můžete nastavit dle svých potřeb a přání, a to i v souladu s myšlenkami Čtyřhodinového pracovního týdne od Tima Ferrisse.

Po více než 10ti letech podnikání v online marketingu a affiliate marketingu mohu říci, že affiliate lze dotáhnout na úroveň polo-pasivního příjmu. Rozhodně to není, že jednou nasadíte odkazy a pak už jen nohy nahoře a vše funguje jako perpetum mobile. Musíte flexibilně upravovat, s časem aktualizovat, optimalizovat, analyzovat a zase upravovat a vylepšovat. Jinak provize klesají, konkurence vás předstihne.

– Martin Rosulek

Z pohledu inzerenta je affiliate marketing rozhodně činností, kterou bude muset pravidelně kontrolovat, reportovat a své affiláky podporovat. Vyhledávat nové affiliate partnery a přemýšlet nad možnostmi, jak je zapojit aktivněji do propagace. Některé firmy a kampaně vytváří např. speciální Facebook skupinu pro podporu a aktivnější komunikaci s affiliate partnery. V opačném režimu, kdy pouze založíte affiliate program a necháte ho otevřený pro vstup affilákům, nečekejte, že získáte aktivní marketéry, kteří by sdíleli affiliate odkazy.

Nejčastější chyby v affiliate marketingu

Pokud vás provizní marketing láká, vyvarujte se všech možných přešlapů. Otázka, jak vydělávat na affiliate marketingu, vám půjde zodpovědět lépe, pokud odstraníte nejčastější začátečnické chyby jsou:

  • Nabízíte všechno všem. Nesnažte se propagovat spoustu značek. Raději se soustřeďte na malé množství kvalitních značek, které budete propagovat častěji.
  • Nepředáváte hodnotný obsah. Nikdo nebude brát vaše doporučení na daný produkt / službu vážně, pokud mu budete ze všech stran podstrkávat jen to, aby si ho koupil. Ukažte raději, jak vám produkt pomohl, jak ho používáte nebo v čem je jeho hodnota.
  • Očekáváte rychlý výdělek. Vložíte jeden odkaz na váš web a čekáte, že už nic dalšího není třeba? Úspěšný affiliate partner pracuje na propagaci vytrvale a neustále.
  • V případě prvních neúspěchů to vzdáte. Vybudování affiliate příjmu je běh na dlouho trať. Experimentujte s druhy obsahu na sítích i webu, zapojte svou kreativitu a hledejte jiné cesty, kterými byste mohli uspět.
  • Nevěříte tomu, co propagujete. Pokud nabízeným produktům / službám nevěříte nebo je nemáte ozkoušené a jen vaříte z vody, lidé to poznají.
  • Nemáte vybudované vztahy se svým publikem. Pokud budete svému publiku přinášet pravidelně zajímavé informace, budou vás znát a mít k vám důvěru, je také více pravděpodobné, že si vámi propagované produkty zakoupí.
  • Nepracujete konzistentně. Jestli nemáte žádný plán zveřejňování příspěvků na sítě nebo na webu a jen sem tam někam vložíte váš affiliate odkaz, fungovat to nebude.

Budoucnost affiliate marketingu

Mnoho affiliate partnerů, kteří začínali s affiliate marketingem se za několik let spolupráce posunuli a nyní již mají vlastní produkty a služby či zboží, které prodávají. Je pravda, že affiliate v rámci online marketingu (z pohledu partnerů) je často přestupní stanicí. Je skvělý, protože umožňuje se naučit mnoho věcí v online světě a marketingu, jak co funguje. Můžete si prakticky otestovat spoustu nástrojů, forem propagace, cílových skupin, mnoho oborů.

Poté, co si ověříte, že vám affiliate marketing funguje, můžete zkusit připravit svému publiku a fanouškům vlastní produkt. U něho totiž lépe kontrolujete kvalitu, doručování a především máte také mnohem větší marži.

Pokud někdo píše o vaření a receptech, snadno vytvoříte vlastní produktu, např. kuchařku. Anebo členskou sekci s recepty anebo videokurz o vaření stylu XY. Vytvoření takového produktu / služby může být ale náročnější (časově a finančně), a proto můžete začít nejprve s affiliate. Doporučíte nějakou kuchařku (z prodeje získáte 10%), doporučíte nějaký kurz na vaření (z prodeje získáte 15%). Vysledujete a otestujete si vlastní cílovou skupinu a budete mít výborná data pro vaše další prodeje – ať už v rámci affiliate anebo už své vlastní produkty a služby.

– Martin Rosulek

Láká vás affiliate marketing, rádi byste ho zkusili, ale ještě nevíte, jak přesně? Možná máte nějaký nápad a přemýšlíte, jak ho zmonetizovat a provizní spolupráce s nějakým e-shopem by mohla přinést první peníze. Jak to celé rozhýbat a zrealizovat? Podívejte se na členskou sekci Jak vydělávat online, kde najdete řadu návodů.

ZJISTIT VÍCE, JAK VYDĚLÁVAT ONLINE

Autorka tištěných i elektronických knih, kterou baví posouvat vlastní hranice. Zkoumá a testuje marketingové nástroje a na sociálních sítích se cítí jako ryba ve vodě. Píše pořád. Prsty jí běhají po klávesnici v pracovním i volném čase.