Vytvořit příspěvek na sociální síť nemusí být až tak složité. Jeho samotným zveřejněním však ještě není vyhráno. Zpravidla se tvůrci snaží, aby měl co největší dosah a stal se virálním. V takovém případě osloví mnohem více lidí, a pokud se jedná například o propagační příspěvek, může přinést mnohem více zákazníků, a tím zvýšit společnosti zisk. Jak takový virální příspěvek vytvořit?

Jaké příspěvky lidé sdílí

Ne každý příspěvek je na Facebooku nebo Instagramu úspěšný a ne každý příspěvek se rozhodnou ostatní uživatelé sdílet. Když už ale ano, dá se říct, že to může být z několika důvodů.

Jedním z nich je, že se lidé jednoduše snaží navázat kontakt se svými přáteli nebo je zajímá jejich názor na věc. Také se mohou snažit být prvními, kdo je informuje o určitém produktu nebo akci.

Dalším důvodem může být touha být součástí nového nebo nově vznikajícího trendu.

Lidé ale sdílí příspěvky i ze subjektivních důvodů. Chtějí dát ostatním vědět, co si myslí, propagovat věc, se kterou jsou spokojeni, nebo se podělit se o své znalosti.

Jak udělat příspěvek virální

Virální příspěvek by měl vzbuzovat emoce. Dobře funguje vyjádření radosti, naděje, překvapení, zábavy, vzrušení nebo potěšení. Obecně se dá říct, že pozitivní emoce pomáhají příspěvku stát se virálním. Na druhou stranu, podobný efekt může mít i příspěvek, který ve vás vzbudí smutek nebo rozhořčení.

Z psychologického hlediska fungují ještě dvě věci.

Novinky

Lidé milují novinky, resp. náš mozek miluje přijímání nových informací. Reaguje na ně jinak než na ty, které mu jsou povědomé. Když se dozvíme něco nového, mozek naše tělo zaplaví dopaminem, hormonem, který způsobuje příjemný pocit.

Například článek o novém způsobu léčby Alzheimerovy choroby byl v roce 2016 nejvirálnějším příspěvkem. Sdílelo jej více než 5 milionů lidí.

Informace

Virální příspěvky jsou často i takové, které nás obohatí. Člověk nechce číst článek o tom, co už dávno zná, chce se dozvědět něco, co ještě neví. Pokud se zaměříte, na netradiční informace, můžete získat i několik milionů sdílení. Buzzfeed s jedním ze svých kvízů například uspěl natolik, že jej sdílelo přes 22 milonů lidí.

Dominik Feri, český politik, během 12 měsíců vyrostl na Instagramu a s více jak 1,1 miliony sledovatelů je největším influencerem v ČR. Podívejte se, co stojí za úspěchem Dominika Feriho na Instagramu.

Úspěšné virální kampaně

Pokud se při tvorbě virálních příspěvků chcete od někoho inspirovat, nemusíte zůstat pouze u zmiňovaného Buzzfeedu. Kampaň se podařila např společnosti Dove, která zdůrazňovala krásu všech žen, a během prvního měsíce získala přes 114 milionů. Virální příspěvky umí ale i GoPro, Google, Playbuzz nebo The New York Times.

virální příspěvek

zdroj infografiky: Visualcapitalist