Říká se, že není nic staršího než včerejší noviny. A co teprve novinky v oblasti sociálních médií! Každý den se na nás valí nové informace, nové nápady a myšlenky, nové technologie. Napadlo vás někdy, jak moc se v průběhu času změnil internet, nejoblíbenější webové stránky a sociální média? Které zažily raketový růst a které naopak propad? A proč?

Nejoblíbenější webové stránky

Podívejte se na zajímavé video v infografice, které ukazuje oblíbenost webových stránek v průběhu času let 1993 až 2020.

  • 1993 – 2000: AOL (nejvyšší měsíční návštěvnost: 405 000 000)
  • 2000 – 2006: Yahoo (nejvyšší měsíční návštěvnost: 5 500 000 000)
  • 2006 – 2008: Google (nejvyšší měsíční návštěvnost: 8 300 000 000)
  • 2008 – 2010: Yahoo (nejvyšší měsíční návštěvnost: 11 600 000 000)
  • 2010 – 2020: Google (nejvyšší měsíční návštěvnost: 81 000 000 000)

Oblíbené webové prohlížeče

Asi jen málokdo by si dnes dokázal představit internet bez webového prohlížeče. Jejich historie se váže v podstatě k roku 1992, kdy s nápadem na vytvoření prohlížeče s grafickým rozhraním přišli dva studenti. Od té doby ale webové prohlížeče prošly obrovským vývojem, mnoho nových jich vzniklo, některé se už prakticky nepoužívají.

Mosaic

Jak bylo zmíněno, Mosaic byl první celosvětově známý moderní webový prohlížeč. Byl zcela zdarma, což bylo jeho obrovskou výhodou. Umožnil zobrazení obrázků spolu s textem, byl jednoduchý, spolehlivý a přehledný. Nabízel možnost zobrazení historie prohlížených stránek a různá rozšíření prostřednictvím externích programů. Jeho zdrojový kód se stal stavebním kamenem pro pozdější Internet Explorer nebo Netscape. Mosaic už nikdy nebyl tak využívaný jako na svém počátku, dnes jej využívá pouze zhruba 0.3 % lidí.

Netscape

Netscape vznikl o pár let později než Mosaic a zanedlouho ho vystřídal na první příčce, co se týče jeho oblíbenosti. V roce 1995 jej využívalo přes 83 % uživatelů.  Netscape z trhu vytlačil Microsoft, když do svého počítačového systému Windows integroval Internet Explorer.

Internet Explorer

O tomto webovém prohlížeči neslyšel snad jen málokdo. Možná vás ale překvapí, že se pracovalo také na jeho vývoji pro Mac a UNIX. Od roku 2015 jej nahrazuje Microsoft Edge a Internet Explorer tak pomalu ztrácí svou funkčnost. Aplikace programového balíku Microsoft 365 přestanou Internet Explorer podporovat k 17. srpnu 2021.

Safari

Co do počtu uživatelů vzhledem k ostatním webovým prohlížečům, se Safari se aktuálně drží na 3. příčce. Používá jej kolem 6 %. O 2 % více uživatelů má Firefox a vyhrává nejrozšířenější Google Chrome. Safari je spojováno s operačním systémem iOS, byla ale představena i verze pro Windows. V roce 2007 byla však zrušena.

Firefox

Mozilla Firefox byla vydána v roce 2004 a tento prohlížeč se stal jedním z nejpoužívanějších programů s otevřeným kódem. Je podporován na platformách jako je Microsoft Windows, Android, Linux, iOS, ale i dalších.

Google Chrome

Absolutně nejpoužívanějším prohlížečem je nyní Google Chrome. Na jeho vývoji se začalo pracovat v roce 2006, o dva roky později byl poprvé vydán. K dubnu 2020 analytik webu StatCounter odhadoval, že Chrome má 68 % celosvětového podílu webových prohlížečů na tradičních stolních počítačích a 64 % napříč všemi platformami. To je zhruba třikrát více uživatelů, než je na YouTube.

Další prohlížeče

V současnosti se můžete setkat i s dalšími prohlížeči. Řeč je například o prohlížeči Samsung, UC Browser, Opera nebo Android. Z celkového počtu uživatelů webových prohlížečů se ti jejich počítají v řádu desetin nebo jednotek procent.

Sociální média

sociální média

Počátky sociálních médií jsou spojovány s rokem 2004, kdy vzniklo MySpace. Jednalo se o místo, kde se původně sdružovali hudebníci a jejich fanoušci, už o rok později však platforma zaznamenala obrovský úspěch a nárůst uživatelů. Velmi populární byla až do roku 2008, kdy se nejvyhledávanějším sociálním médiem stal Facebook.

Facebook původně vznikl pro potřeby studentů Harvardovy univerzity, později byl zpřístupněn i dalším univerzitám a konečně v roce 2006 i veřejnosti. Do roku 2008 měl 100 milionů uživatelů. Přestože Facebook v současnosti otevírá kontroverzní témata a složité společenské otázky (ochrana dat apod.), je s téměř 3 miliardami příznivců stále nejoblíbenější sociální sítí.

Oblíbená sociální média

Facebook však není jedinou sociální sítí, která by se těšila své oblibě. Velký úspěch má také Instagram nebo YouTube. I zde ale platí, že každým dnem může přijít nějaká novinka, jak jsme na začátku roku 2021 zaznamenali např. u nové sociální sítě Clubhouse.

Ve své době byl také velmi populární např. Snapchat. V současnosti má však už jenom kolem 400 000 uživatelů, to je zhruba třetina uživatelů Instagramu. Naopak se o slovo hlásí TikTok.

Pomáháme jednotlivcům i firmám lépe komunikovat, budovat značku i prodávat na sociálních sítích. Naším cílem je ukázat vám, co na socialu funguje a co naopak nefunguje.