Sociální sítě se stávají nepostradatelnou součástí fungování jednotlivce, firem i moderní společnosti. Dnes používá sociální sítě celkem 3,4 miliard uživatelů, což je téměř polovina celosvětové populace.

Sociální sítě existují již mnoho let, avšak prvním velkým mezníkem je založení Facebooku v roce 2004.

Sociální sítě prošly za těch 16 let obrovským vývojem. Vznikly stovky projektů, které se snažily ukrojit si podíl na trhu a přinést inovaci v oblasti digitální komunikace a sdílení mezi uživateli.

Od roku 2010 se počet uživatelů na Internetu zdvojnásobil a do dalších let se očekává, že přibude další jedna miliarda nových uživatelů online. A většina z nich se připojí na sociální sítě.

Rozvoj v oblasti sociálních sítí je tedy do dalších let téměř zaručený.

Největší sociální sítě v roce 2020

Níže uvedená tabulka znázorňuje žebříček sociálních sítích seřazených od těch s největším počtem měsíčně aktivních uživatelů.

 

Podívat se můžete na nejznámější a nejoblíbenější sociální sítě v České republice.

Zajímavosti

Přestože si uvědomujeme negativa sociálních sítí, statistiky ukazují, že uživatelů nejen přibývá, ale na sítích trávíme více času než kdykoli v historii. Sociální sítě jsou součástí našich chytrých telefonů, a to nejen z osobních důvodů, ale stále častěji z těch pracovních. To je obrovský posun a mezník v celé oblasti sociálních médií.

Facebook

Facebook brzy dosáhne 3 miliard uživatelů, což se ještě žádné firmě v historii nepodařilo sdružit takový počet jednotlivců pod jednu společnost, využívání jednoho produktu či služby. Facebook vlastní Messenger, Instagram a WhatsApp.

Kromě kritiky ochrany osobních údajů uživatelů se začínají ozývat hlasy upozorňující na monopolní postavení Facebooku nejen na sociálních sítí, ale obecně v rámci digitální komunikace s přesahem do manipulace jednotlivců, společnosti, vlastní regulace svobody slova a záměrného uvolňování fake news (falešných nepravdivých zpráv).

Snapchat

Snapchat od roku 2017, kdy byl zapsán na burzu v rámci IPO, prožívá obtížné časy. Zejména poté, co Instagram okopíroval jeho inovaci mizejících příspěvků a spustil Instagram Stories. Snapchat prozatím nedokázal nastavit funkční monetizační model a jeho uživatelé se spíše přesouvají na jiné platformy.

YouTube

YouTube je konkurentem tradičních TV a přináší nekonečnou online knihovnu s možností streamování. V roce 2019 se příjem YouTube zvojnásobil oproti roku 2017, což jsou velmi dobrá čísla pro majitele, kterým je Google (tedy společnost Alphabet).

Přestože existují další služby, které začínají konkurovat v dílčích oblastech – příkladem je Netflix (streamování filmů) anebo Twitch (streamování gamingu), YouTube prozatím dokázal inovovat, přinášet uživatelům hodnotu a navíc obsah dostatečně monetizovat.

TikTok

Sociální síť TikTok získala v roce 2020 největší pozornost mezi mladou generací a dokázala zaujmout i světová média. Využívá trendu krátkých zábavných videí a přilákala své uživatele díky množství filtrů, variací a hudby, kterou lze videa doplnit.

Kritizována je za nedostatečnou ochranu osobních údajů a sepjetí s Čínskou komunistickou stranou, která si může data uživatelů kdykoli vyžádat. V rámci působení na trhu USA se uvažovalo o spolupráci mezi TikTok a společností Microsoft, Oracle, Wallmart a Twitter.

Instagram

Instagram patří mezi nejoblíbenější sociální sítě v České republice, zejména mezi mladou generací je to platforma, kde jedinec tráví více jak jednu hodinu denně. Instagram je považován za nastupující vyhledávač, protože zde lidé hledají inspiraci k nákupům online. Mnozí přemýšlí, jak vydělávat na Instagramu a chtějí využít trendu práce na dálku a své aktivity na sociálních sítí. Influencer marketing je příležitost 21. století a právě Instagram je platformou, kde je vhodné budovat svůj brand a získávat důvěru i nové sledující.

Infografika: Sociální média 2020

Zdroj: Visual Capitalist