YouTube byl založen v roce 2005 a je největším internetovým serverem pro sdílení videí. Kromě toho, že zde mnozí tráví hodiny denně ať už vzděláváním anebo zábavou, YouTube je také zdrojem příjmů pro stále více lidí. YouTube je novodobá televize, která nabízí, kde najdete zdarma téměř jakékoli informace z jakéhokoli oboru.

  • Jak funguje vydělávání na YouTube?
  • Jak založit úspěšný kanál?
  • Jak si získat sledující?

Článek jsme připravili jako návod pro ty z vás, kteří se chtějí dozvědět, jak vydělávat peníze na YouTube, jak tato sociální síť pro video obsah funguje a jaké nabízí možnosti pro kreativce, umělce a mladé podnikatele.

Co je YouTube

YouTube je sociální síť s video obsahem. Uživatelé mohou nahrávat videa, sledovat je, hodnotit, komentovat, sdílet a streamovat živě. Na výběr je z hudebních videoklipů, trailerů, TV klipů, vlogů, vzdělávacích videí, žertovných sketchů, gamingu a mnoha dalšího.

Jak funguje YouTube

YouTube je technicky vzato službou pro hostování a přehrávání videí na internetu. Majitelem je společnost Google a portál je přeložen do 77 jazyků.

YouTube má velmi příjemné uživatelské prostředí a nabízí spoustu užitečných funkcí.

Nahrávání videí

Registrovaní a ověření uživatelé mohou nahrávat videa dlouhá až 12 hodin. Ta lze nahrát jak z počítače, tak z mobilního telefonu a to v mnoha formátech.

Zajímavá je možnost nahrání 3D videa nebo 360° videa. Uživatel si tahem myši nebo přejížděním po displeji prohlédne video ze všech stran.  YouTube také nabízí možnost blokovat obsah, který není vhodný nebo porušuje autorská práva.

Seznam videí

Každý uživatel si může vytvořit kompilaci svých oblíbených snímků a seznam videí mít vždy po ruce. Vytvářet se tak dají osobní playlisty a seznam může být jak veřejný, tak soukromý.

Živé vysílání

Další funkcí je živé vysílání. Streamovat můžete jak z mobilu, tak z počítače. Pro živé vysílání je potřeba mít více jak 1000 odběratelů a ověření od YouTube. Lze upravit název a popis přenosu, omezit věk sledujících, upravit možnosti chatu nebo vysílání zpeněžit.

Jak získat zhlédnutí na YouTube?

Pokud vás vydělávání peněz na YouTube láká, mělo by být prvním krokem vytvoření zajímavého kanálu a získání co největšího počtu sledujících.

Oslovení publika a konkurenční výhoda

Mnoho začínajících tvůrců dělá tu chybu, že nemá přesně určená témata. Nedaří se jim pak vytvářet konzistentní obsah. Proto je důležité si hned na začátku najít směr, kterým chcete svůj kanál vést. Ideální je nalézt takové téma, které budou bavit vás, ale zároveň dokáže oslovit publikum.

Důležitým krokem je nalezení své konkurenční výhody. Na YouTube existuje nespočet úspěšných tvůrců a prosadit se na pole konkurence není vůbec jednoduché. Pokuste se nalézt něco, co vás bude od ostatních odlišovat.

  • Proč by lidé měli kliknout právě na vaše video?
  • Co jim dokážete předat jen vy?

Kvalita a kvantita

Pravidelná tvorba obsahu hraje na YouTube prim. Vytvoření většího množství videí otevírá možnost sehnat více nových sledujících. Zároveň se vám na kanál budou vracet za novými videi i lidé, kteří vás již znají.

Pozor ale, ať to není na úkor kvality. Raději odložte zveřejnění videa o den, než abyste do světa vypustili video, se kterým nejste spokojeni. Vydávejte obsahově zajímavá a kvalitně sestříhaná videa. S tím souvisí i vhodné vybavení a program. Trefné a poutavé názvy a popisy videí by měly být samozřejmostí.

Kvalita videí hraje dnes už značnou roli. Pokud chcete mít úspěšná videa, budete muset investovat do vybavení. Natáčet sice můžete na smartphone, ale mnoho YouTuberů využívá digitální zrcadlovku a rozdíl v kvalitě je znát. Externí mikrofon je nutností. A určitě pomohou externí světla (pořídíte i na Aliexpress).

youtuber vybavení

 

Vytvořte komunitu

Komunikace s publikem a vytvoření silné komunity je důležitou součástí úspěšného YouTuberingu. Mít svou vlastní fanouškovskou základnu přináší spoustu výhod. Čtěte reakce sledujících, odpovídejte na komentáře, sledujte recenze a reagujte na jejich přání.

Využijte také ostatní sociální sítě, propagujte na nich svá videa a spojte se s komunitou. Mnoho populárních YouTuberů využívá také TikTok, Instagram, Facebook, Twitch nebo třeba Twitter.

Jak zpeněžit YouTube?

YouTube nabízí více možností, jak přijít k penězům. Důležité je však pamatovat si, že ze začátku jde hlavně o trpělivost. Nečekejte tak desetitisícový plat po tom, co se vám povede vydat jedno virální video.

1. Reklamy Google Adsense

Asi nejznámějším způsobem výdělku na YouTube jsou reklamy. Služba Google Adsense přiřadí k vašemu obsahu relevantní reklamu, kterou si vytváří a platí inzerent. Služba je zdarma a výše výdělku se odvíjí především od toho, kolik lidí na reklamu klikne.

Při tomto způsobu výdělku je potřeba mít živnostenský list a stát se osobou identifikovatelnou k DPH. Také je nutné, aby měl váš kanál více jak 10 000 sledujících. Nečekejte však od reklam zázraky. Mnoho lidí má Adblock nebo je jednoduše nevnímá, a tak se musíte sami rozhodnout, zda vám tento způsob výdělku stojí za to.

YouTube kalkulačka

Na internetu je volně dostupná kalkulačka, která dokáže odhadnout budoucí příjem vašeho kanálu nebo videa. Nástroj je zdarma a tvůrce ho může použít ke zjištění potenciálních zisků. Kalkulačka však zahrnuje jen příjmy z Adsense a zároveň neodečítá povinné daně, pojištění nebo třeba platbu agentuře.

2. Placená spolupráce

Výhodnějším způsobem výdělku je sponzorovaná spolupráce. Influencer se domluví s inzerentem na tom, že bude propagovat ve svých videích jeho výrobky, či služby.

V tomto případě se může jednat o barterové obchody. Ty fungují na tom principu, že vám brandy zasílají výrobky zdarma výměnou za reklamní prostor. Stejně to funguje i se službami.

Do budoucna je však lepší stanovit si minimální cenu. Může se stát, že vás firmy osloví sami a nebo je můžete oslovit vy. Možností je i domluva přes agenturu. Zde ale myslete na to, že je důležité si pořádně přečíst smlouvu.

Alternativou je affiliate marketing, což je forma provizní spolupráce. Obvykle se používají specifické hypertextové odkazy, v případě YouTuberů jsou časté speciální slevové kódy. Díky nim získají fanoušci slevu a YouTuber snadno dohledatelnou finanční provizi.

3. Prodej merchandise

Další možností výdělku je prodej svých vlastních reklamních předmětů. Jedná se především o trička, mikiny, čepice, kšiltovky, brýle nebo náramky. Merch nese ve většině případů potisk názvu kanálu nebo jména tvůrce.

YouTuber pak může merch prodávat přes web agentury nebo se domluvit na přímo s eshopem. Zde si může předměty i rovnou nechat vyrobit na zakázku. Existuje také možnost prodávat přes vlastní webové stránky.

Při prodeji merchandise je důležité myslet na propagaci. Nestačí jen přidat odkaz do popisku. Promujte svůj merch tak, že ho budete ve svých videích nosit a zveřejňovat ho i na ostatních sociálních sítích.

Video marketing

YouTube SEO
YouTube SEO

Kvůli příjmu z YouTube ale nemusíte mít nutně svůj vlastní kanál. Pokud umíte natáčet videa, stříhat je, vkládat titulky, tvořit grafický design, nastavovat reklamu YouTube Ads nebo Youtube SEO, můžete si přivydělat jako freelancer. Zkuste nabídnout své služby již zavedeným kanálům a youtuberům.

YouTube je skutečná práce

YouTubeři se často musí potýkat s názorem, že YouTube není skutečná práce. Je pravda, že o vydělávání peněz na Instagramu jsou představy o penězích a skutečné práci ještě více zkreslené.

Když však zahrnete vznik nápadu, natáčení, stříhání a editaci videí, komunikaci s fanoušky a promo, zjistíte, že je to práce na plný úvazek.

Pokud tak přemýšlíte nad výdělkem na YouTube, pořádně si to rozmyslete. V případě, že budete chtít pravidelně vydělávat, je potřeba tomu věnovat spoustu času a trpělivosti. YouTube je sociální síť pro video obsah. Pokud chcete experimentovat s videem, zjistěte, jak funguje Twitch, kde můžete také vydělávat peníze tvorbou videa.

Jak vydělávat peníze na internetu

Chcete prozkoumat možnosti, jak pracovat na dálku, a vydělávat peníze online? Nemusíte se nutně stát velkým influencerem či influencerkou anebo spravovat sociální sítě. Existuje mnoho možností. Možná už teď máte nějaké nápady a přemýšlíte, jak je realizovat. Podívejte se na členskou sekci zaměřenou, jak vydělávát peníze online.

Zakladatel portálu, podnikatel a digitální nomád. Specialista na SEO optimalizaci, který experimentuje se sociálními sítěmi. Baví ho internetové trendy, budoucnost technologií a start-upový svět.