Jak vybrat správného influencera se stává klíčovou otázkou v plánování kampaní mnohých značek. Influencer marketing získává čím dál větší popularitu. Je to forma propagace, při které využíváte vlivné osoby působící na sociálních sítích, neboli influencery. Značky s influencery navazují placené i barterové spolupráce a influenceři ve velké míře přispívají k rozšíření povědomí o jejich značce.

Influencery lze rozdělit do několika kategorií – dle velikosti jejich fanouškovské základny, dle jejich zaměření a dle stylu, kterým promlouvají ke svému publiku. Tyto kategorie je potřeba vzít v úvahu při plánování kampaně i v případě, že tápete, jak najít správného influencera.

Jak vybrat správného influencera

Pro určení influencera, který je vhodný pro propagaci vašeho produktu / služby je důležité si nejprve zvolit cíl vaší kampaně a rozpočet. Důležité také je, aby influencer měl stejný tone of voice jako vaše značka.

Vybírejte tedy influencery dle toho, jakým stylem mluví ke svému publiku, jaké je jejich zaměření, na jaké sociální síti působí a samozřejmě dle velikosti jejich publika.

Kdo je influencer

Influencer je člověk, který má na svých sociálních sítích dostatek sledujících, které může svými názory a příspěvky ovlivňovat. Zapojit influencera do vaší marketingové strategie je důležitý tah, jelikož se díky němu váš produkt / služba dostanou k většímu počtu lidí. Lidé navíc mnohem více uvěří vašemu produktu, pokud ho představí jeho oblíbený influencer, než když na něj uvidí běžnou reklamu.

Influencer marketing je založený na důvěře a taková reklama je mnohem efektivnější než běžné způsoby propagace (televize, google ads, facebook ads, atp.).

Kdo platí influencery

Influencery platí značky, které s nimi navazují spolupráci. Spolupráce s influencery může probíhat formou placené spolupráce nebo barterové spolupráce. Influencera můžete také pozvat na vámi pořádanou akci, ze které bude reportovat svým sledujícím (tj. také barter).

Při dlouhodobé spolupráce s influencerem se můžete i domluvit, aby se stal ambasadorem vaší značky nebo se podílel na vývoji limitované edice vašeho produktu.

Tip: Zajímá vás, jakými všemi způsoby se dá vydělat na sociálních sítí? Přečtěte si článek Jak vydělávat na Instagramu.

Jak vybrat správného influencera dle velikosti publika

Velikost publika byste měli zohlednit především dle cíle a rozpočtu vaší kampaně. Každý typ influencera se totiž hodí pro jiný typ kampaně i produktů / služeb.

Nano influencer

Nano influencer je člověk, který má do 1 000 sledujících a jeho hlavní výhodou je blízký vztah s publikem, které mu velmi důvěřuje. Nano influencera sociální sítě primárně neživí a proto přijímá nabídky na barterové spolupráce.

Mikro influencer

Mikro influencer je člověk s publikem do 10 000 fanoušků, který touží růst a pro vaše produkty často udělá i něco navíc. Sledující se s ním dokáží dobře ztotožnit a má jejich důvěru. Mikro influencer si pečlivě vybírá značky, se kterými spolupracuje a považuje se za přímou spojku mezi značkou a konečným zákazníkem.

Makro influencer

Makro influencer je většinou celebrita, jehož počet sledujících se pohybuje do 100 000. Tento typ influencera klade velký důraz na kvalitu a dobré jméno produktu, který podporuje.

Makro influencery si značky vybírají nejvíce, ale ti již nedokáží udržet tak blízké vztahy se svými fanoušky. Placená spolupráce s nimi bývá již dražší a aby se vám vyplatila, měl by dosah příspěvků a míra zapojení fanoušků těchto influencerů přesáhnout 4%.

Mega influencer

Mega influencer je ten, kdo přesáhl hranici 100 000 fanoušků. Vzhledem k tomu, že již není tak blízký svému publiku, je vhodné ho využít především pro masové kampaně nebo uvádění nového výrobku na trh.

Jak vybrat správného influencera dle stylu mluvy

typy influencerů rozdělení

Jim Barry identifikoval na základě svého výzkumu 8 typů influencerů dle toho, jakým stylem promlouvají ke svému publiku a jaké emoce vzbuzují. Patří mezi ně:

  1. Visionary (vizionářský typ),
  2. Strategist (strategický typ),
  3. Teacher (učitelský styl),
  4. Tutor (průvodcovský a pomáhací typ),
  5. Educators (vzdělávací typ),
  6. Coaches (koučovací typ),
  7. Entertainers (zábavný typ),
  8. Charismatics (charismatický typ).

Často se stává, že působení influencerů se prolíná několika kategoriemi a někteří dokonce obsáhnou všechny. My se dále zaměříme právě na emoce, protože ty jsou v oblasti sociálních sítích velmi patrné a snadněji si představíte také příklady.

Educators

Mezi educators patří influenceři, kteří své publikum vzdělávají a předávají jim žhavé novinky ze svého oboru. Dávají si záležet, aby dané novinky představili jako první.

Coaches

Koučové své publikum také vzdělávají, ale zároveň reagují na požadavky a náměty svých sledujících a snaží se jim porozumět, být jim blíž a diskutovat s nimi.

Entertainers

Entertainers influenceři chtějí své fanoušky především bavit. Mají svůj osobitý styl, který je patrný z každého jejich příspěvku, videa nebo rozhovoru.

Charismatics

Charismatics influenceři chtějí druhé především inspirovat skrz sdílení osobních příběhů, ve kterých se jejich sledující uvidí a získají pocit, že jim influencer mluví přímo z duše.

Jak vybrat správného influencera dle zaměření

Pokud chcete do vaší kampaně zahrnout influencera, je důležité zohlednit i sociální sítě, na kterých působí. Jestli jde o Facebook, Instagram, YouTube, TikTok nebo blog.

Dále je důležité vzít v potaz zaměření influencera, které by mělo být v souladu s hodnotami vaší značky. Nejčastěji se influenceři dle zaměření dělí na:

  • Mama,
  • Beauty,
  • Fitness,
  • Jídlo,
  • Cestování,
  • Lifestyle,
  • Seberozvoj.

Tyto kategorie jsou však pouze orientační a každá sociální síť, agentura anebo služba spojená se sociálními sítěmi si může vytvořit trochu jiné rozdělení.

Má influencer už zkušenosti s propagací?

Dříve než oslovíte influencera, podívejte se do historie jeho příspěvků na sociální síti. Najdete tam nějaký příspěvek, který vypadá jako reklamní? Zapadá do kontextu? Má přiměřeně reakcí (srdíček a komentářů)? Používá influencer u reklamního příspěvku na Instagramu hashtagy #placenaspoluprace nebo #spoluprace?

Pokud používá influencer slevové kódy, které mohou využít jeho sledovatelé, jedná se o affiliate marketing a tzv. provizní spolupráci.

Čím lepší uděláte průzkum potenciálního influencera, kterého oslovujete pro spolupráci, tím efektivnější bude vaše společná kampaň.

Jak nejlépe spolupracovat s influencery

  • Ujistěte se, že víte, jak vybrat vhodného influencera pro spolupráci v online marketingu.
  • Ověřte si, že sledující vybraného influencera jsou stejná cílová skupina jako vaši ideální zákazníci.
  • Určete si cíl kampaně a její rozpočet.
  • Rozhodněte se, jaký typ spolupráce influencerovi nabídnete. Jestli se bude jednat o placenou spolupráci nebo barterovou spolupráci.
  • Namyslete si, jestli influencerovi dáte pevné zadání nebo bude mít v tvorbě volnou ruku. Také zhodnoťte kolik příspěvků a jakého typu (Feed, Stories, Reel) chcete zveřejnit.
  • Udělejte průzkum trhu a následně oslovte influencery správným tónem komunikace.
  • Komunikujte influencerovi představu o vaší spolupráci. Vyhnete se tak případným budoucím nedorozuměním.
  • Sepište písemnou smlouvu o spolupráci, kde stanovíte vhodně práva a povinnosti.

VZOR SMLOUVY O SPOLUPRÁCI

Slevový kupon 20% na vzor smlouvy ve znění: SITEVHRSTI
Využijte slevy a uplatněte slevový kupon přímo v objednávce.

Autorka tištěných i elektronických knih, kterou baví posouvat vlastní hranice. Zkoumá a testuje marketingové nástroje a na sociálních sítích se cítí jako ryba ve vodě. Píše pořád. Prsty jí běhají po klávesnici v pracovním i volném čase.