Obchod na Instagramu neboli Instagram Shop je jedna z možností, jak prodávat na Instagramu. Jeho účelem je umožnit firmám vytvářet digitální katalog svých produktů. Díky obchodu na Instagramu získáte možnost označovat přímo své produkty na fotkách ve feedu, ve Stories, Reels i v živých vysílání. Lidé, kterým se váš příspěvek zobrazí, se mohou přes „zobrazit v obchodě” dostat přímo na konkrétní produkt na vašem webu.

Jak vytvořit obchod na Instagramu

„Nákupy na Instagramu“ jsou skvělou možností, jak propagovat e-shop na Instagramu. Tvoří je řada funkcí, díky kterým mohou zákazníci snadno nakupovat vaše produkty z označených fotek a videí. Označení produktů vám umožňuje upozornit na položky na vašem e-shopu a přesměrovat je na stránku s podrobnostmi o produktu.

Firmy, které mají aktivovaný obchod na Instagramu, mohou být také zobrazeny na kartě Obchod na Instagramu, což je nákupní cíl přístupný z hlavní navigační nabídky Instagramu. Zde mohou nakupující procházet jednotlivé kategorie zboží nebo si vyhledat konkrétní obchod.

Instagram sleduje míru zaujetí jeho uživatelů, tedy to, jaké příspěvky a značky sledují a jaké interakce provádí. To mu pomáhá předpokládat nákupní chování jednotlivých uživatelů. Zobrazuje jim tedy produkty, které se jim budou pravděpodobně líbit a tím zvyšovat možnost jich koupě.

Jak funguje obchod na Instagramu

Abyste mohli vytvořit obchod na Instagramu je potřeba prodávat fyzické zboží a mít vlastní webovou stránku, na které se nachází produkty, které chcete prodávat. Další nutností je mít firemní účet na Instagramu a propojit svůj Instagramový účet se svou stránkou na Facebooku. Následně nahrát katalog produktů, dodržovat zásady prodeje na Instagramu a projít schvalovacím kolečkem.

Jak nastavit obchod na Instagramu

Nastavení obchodu na Instagramu je lehčí, než byste si mysleli. Stačí vám k tomu následující návod.

  1. Přepněte si váš profil na firemní účet a zadejte veškeré relevantní údaje o vaší firmě.
  2. Propojte se s vaší Facebookovou stránkou nebo si ji vytvořte, pokud ji nemáte. Toto nastavení si ověříte pod Upravit profil – Stránka.
  3. Jediná možnost jak na Instagram přidat produkt je skrz vytvoření svého katalogu produktů, což je seznam všech produktů a jejich popis. Do katalogu přidejte fotky produktů, jejich cenu, popis, odkaz na váš e-shop atd. Katalog produktů si můžete nahrát ručně přes Facebook Commerce Managera nebo synchronizovat se Shopify a BigCommerce, pokud tyto partnerské platformy používáte.
  4. Pošlete svůj účet na schválení. Přejděte na svůj Instagramový profil do Nastavení – Tvůrce – Konfigurovat Nakupování na Instagramu. Následujte uvedené pokyny a čekejte na schválení, která trvá obvykle pár dní. Je možné, že vás může Instagram kontaktovat s požadavkem na dodatečné informace.
  5. Aktivujte si nakupování na Instagramu. Jakmile je váš účet potvrzený, zapněte si nakupování v nastavení vašeho Instagramu (Nastavení – Firma – Nakupování). Následně vyberte existující produktový katalog, ke kterému chcete připojit váš účet a klikněte na hotovo. Poté se obchod na Instagramu automaticky objeví na vašem profilu.
  6. Vytvářejte příspěvky a označujte v nich vaše produkty.

Jak prodávat skrz obchod na Instagramu

Jakmile nastavíte Instagram obchod, zobrazí se vám nové tlačítko „přejít do obchodu“ na vaší profilové stránce. Díky tomu budete moct označovat vaše produkty v příspěvcích, Stories, Reels, v průvodcích a živých vysílání, což je skvělá obchodní příležitost.

Nastavením obchodu a označováním vašich produktů to ale nekončí. K úspěchu vám dopomůže konzistentní strategie a propojení s dalšími způsoby prodeje. Možností jak si vydělat peníze na Instagramu je více, patří mezi ně například placená reklama nebo spolupráce s influencery. Důležitou součástí je ale dobře znát svého zákazníka.

Nákupy na Instagramu vám pomohou nasměrovat lidi z vašeho Instagramu na váš e-shop, kde si mohou koupit přímo ty produkty, které viděli označené v příspěvku na Instagramu. Tato možnost zákazníkům usnadní nakupování vašich produktů. Lidé si kliknutím na váš příspěvek budou moct zobrazit název produktu i jeho cenu. Navíc v jednom příspěvku můžete označit několik produktů.

Jak na označení produktů na Instagramu

označování produktů na Instagram obchodu

Zdroj: https://business.instagram.com/shopping

Označení produktů vám umožňuje přímo ve videích a příspěvcích upozorňovat na položky z katalogu produktů. Když na označení někdo klepne, hned se o produktu dozví víc. Označené produkty se budou moct také zobrazovat na kartě Obchod na Instagramu.

Při samotném přidávání příspěvků s produkty si fotografii nebo video upravíte dle potřeby a až poté označíte produkty.

To, že jsou v příspěvku označené produkty pozná uživatel tak, že se mu zobrazí v levém dolním rohu ikonka obchodu. Po kliknutí na příspěvek se uživatelům objeví veškeré označené produkty.

Označení produktů ve feedu

V každém foto příspěvku můžete označit až 5 produktů. Při tvoření příspěvku věnujte pozornost kolonce „označení produktů“. Po kliknutí na konkrétní místo na fotce se vám zobrazí katalog produktů, z něj vyberete konkrétní produkt a máte hotovo.

Tip: Vyprávějte příběhy, kde hlavní rolí budou hrát vaše příběhy nebo značka.

Označení produktů ve Stories

Ve Stories použijte samolepky nakupování, klikněte na nálepku – produkty a vyberte konkrétní produkt z katalogu. Můžete označit až 30 produktů.

Tip: Odhalte něco ze zákulisí vašich produktů nebo zajímavé novinky.

Označení produktů v Reels

Přes „označit produkty“ můžete označit až 30 produktů.

Tip: Tvořte zábavnější krátká videa s vašimi produkty. Sekvence (Reels) mají stále nejlepší dosahy, proto jsou ideálním způsobem, jak oslovit nové zákazníky.

Daně a prodej na Instagramu

Daně za prodej na Instagramu odvádět nemusíte, pokud prodáváte nahodile a jedná se o jednorázový příležitostný prodej, jehož výše nepřekročí za rok 30 000 Kč. Pokud se například jedná o jednorázový prodej oblečení na Instagramu, které vám již nesedí, nic řešit nemusíte.

Pokud se však jedná o soustavnou činnost, kterou provozujete za účelem zisku (např. i začínající projekt s prodejem náramků), musíte se nahlásit na Živnostenský úřad, založit živnostenský list (často stačí živnost volná) a následně podávat daňová přiznání. Tato povinnost platí, ať už překročíte hranici ročních příjmů 30 000 Kč nebo ne. V opačném případě se jedná o přestupek anebo neoprávněné podnikání. Problém budete mít spíše z Finančního úřadu při případné kontrole, protože jste neevidovali ani neodvedli daně.

Tip: Přečtěte si, jak začít legálně podnikat.

Tipy na zvýšení prodeje

  1. Pokud přes Business Managera spustíte reklamu na příspěvky s označenými produkty, zvýšíte tak jejich dosahy a možnost vyššího zisku.
  2. Pokud budete pravidelně používat obchod na Instagramu, máte tak větší šanci, že vás Instagram bude doporučovat organicky potenciálním zákazníkům.
  3. Experimentujte s různými formáty příspěvku. Zjistíte tak, jestli vaši zákazníci lépe reagují na flatlay fotky, videa nebo rotující formát s několika obrázky.
  4. Označení umísťujte pouze na odpovídající produkty. Díky tomu bude označení pro kupující přehledné a lépe se tak zorientují v tom, na jaký produkt dané označení odkazuje.
  5. Vyhrajte si s popisky vašich produktů. Dejte kupujícím k dispozici všechny potřebné údaje – fotky, cenu, popis i informace o vlastnostech zboží a dopravě. Tyto informace jim ulehčí rozhodování a spíše si vaše produkty koupí, než kdyby si museli vše složitě dohledávat.

Jak Instagram plánuje vylepšit obchod na Instagramu

Momentálně Instagram testuje tzv. pokladnu na Instagramu, kde se dá nakupovat přímo v aplikaci bez nutnosti z ní odcházet, takže zákazníky nemusíte směřovat na stránky s podrobnostmi o produktu na webu. Uživatelé by jednou zadali údaje o platební kartě a poté mohli jen nakupovat.

Tyto údaje by zůstaly uložené i pro další nákupy, což by výrazně zefektivnilo nákupní proces, takže by to prodejcům přineslo i vyšší prodeje a zisky. Prodejci by měli tuto službu zpoplatněnou poplatkem, jehož výše zatím není známá. Máme se tedy na co těšit.

Autorka tištěných i elektronických knih, kterou baví posouvat vlastní hranice. Zkoumá a testuje marketingové nástroje a na sociálních sítích se cítí jako ryba ve vodě. Píše pořád. Prsty jí běhají po klávesnici v pracovním i volném čase.