Mnozí tradiční podnikatelé, živnostníci a začínající brand projekty se ptají, jak využít sociální sítě a konkrétně, jak prodávat na Instagramu. Když už tráví hodiny týdně, aby přidávali obsah, přitahovali pozornost a usilovali o více sledujících a srdíček, chtějí z toho také nějaké profit. Prodej na Instagramu se dostává do hlavního téma komunikace napříč efektivním online marketingem na sociálních sítích.

Instagram je platforma, která spojuje lidi z celého světa. Uživatelé na něm sdílí své zážitky a myšlenky. Umělci propagují svá díla. Podnikatelé nabízejí své produkty a služby. Firmy rozšiřují povědomí o své značce. Tato platforma je zkrátka ideálním místem, kde můžete ostatním ukázat a představit vše, co nabízíte a monetizovat to. Stačí, když se naučíte jak prodávat na Instagramu.

Proč prodávat na Instagramu

Instagram je v dnešní době velmi důležitou součástí marketingu firem i jednotlivců. Využijete ho nejen v případě, že vlastníte e-shop, máte kamennou prodejnu nebo si budujete vlastní brand.

Instagram vám pomůže rozšířit povědomí o vás a vaší značce i případě, že jste drobný živnostník nebo pracujete ve službách, kde se setkáváte s klienty tváří v tvář. Obchodování na Instagramu může pomoci skutečně mnohým podnikatelům a firmám.

Nejen módní značky anebo kadeřnice zde mohou snadno představit své služby. Sdílením např. posledního místa pro stříhání a barvení vlasů skrze Instagram Stories není pro kadeřnice neobvyklé. Na Instagramu si budují nejen brand ale i zvyšují prodej profese jako jsou realitní makléři. Přes Intagram se už prodala nejedna nemovitost. Ať už působíte v jakémkoli oboru, Instagram představuje potenciální pole, jak rozšířit své služby a začít více prodávat.

Efektivní marketing na Instagramu

Základním stavebním kamenem marketingu na Instagramu je budování si vztahu s vašimi zákazníky. Toho docílíte tak, že jim ukážete kdo jste, jaký příběh stojí za vaší značkou nebo jaká je filozofie vaší firmy.

Ústřední otázkou zůstává, co děláte a jak to děláte.

Díky tomu vás potenciální klienti lépe poznají, vzbudíte v nich důvěru a na vaši následnou nabídku produktů nebo služeb budou lépe reagovat.

V roce 2018 proběhl průzkum společnosti Facebook, Inc. během něhož uvedlo 81% respondentů, že díky Instagramu našli snadněji produkty nebo služby, které chtěli využít.

Jak prodávat na Instagramu

Obchod na Instagramu

Existuje několik možností prodeje na Instagramu, které je pro maximální účinek vhodné kombinovat. Na Instagramu můžete prodávat skrz sdílení odkazů na vaše produkty a služby, díky spolupráci s influencery, za pomoci placené reklamy nebo využít přímé označování vašich produktů v obchodu na Instagramu.

Sdílejte odkazy

Do Bio na Instagramu i do Insta Stories můžete vložit odkaz na vaše služby nebo produkty a motivovat zákazníky k nákupu tím, že se lehkým prokliknutím dostanou přímo na váš web. Můžete jim tímto způsobem upřesnit i polohu vašeho obchodu, poskytnout jim přímý odkaz do vašeho rezervačního systému k zamluvení schůzky nebo je poslat na prohlídku speciální nabídky jídelního lístku.

Bio, profilový popisek

Hlavní stránka vašeho Instagramovém profilu se nazývá Bio. Jeho důležitou součástí je přímý odkaz na vaše webové stránky. Kdykoliv někdo otevře váš profil, link se mu zobrazí, což z něj dělá jednu z nejdůležitějších položek vašeho profilu. Nevýhodou je, že do Bia můžete vložit pouze jeden odkaz.

Pokud chcete, aby se po rozkliknutí odkazu ve vašem Bio zákazníkům zobrazilo více produktů, můžete použít nástroje třetích stran, např. linktr.ee, Linkin.bio. Tyto nástroje fungují tak, že po otevření hlavního odkazu zobrazí několik vámi určených položek.

Na odkaz v Bio můžete pravidelně odkazovat z vašich příspěvků, Reels i Stories.

Instagram Stories

Stories jsou krátká videa nebo fotky, která jsou na vašem profilu zobrazena jako příběhy. Jejich (ne)výhodou je, že jsou dostupná pouze 24 hodin a následně zmizí a nikdo kromě vás si je po uplynutí této doby nemůže zobrazit.

Skvělé na Stories je, že do každého příběhu můžete přidat jeden konkrétní hypertextový odkaz.

Kliknutí na tento odkaz vaše sledující přesměruje na vámi určené místo – na váš e-shop, web, rezervační kalendář, nabídku konzultací, LinkedIn profil, e-mail, Fler obchod nebo inzerát na Bazos.cz. Čím více Stories, tím více možností přidávat rozličné odkazy.

Spolupráce s influencery

jak oslovit influencera pro spolupráci
jak oslovit influencera pro spolupráci

Sociální sítě vládnou světem a proto je spolupráce s influencery velmi žádaná. Je to možnost, jak se dostat do povědomí co největšímu počtu lidí. V první řadě je dobré navázat spolupráci s těmi, jejichž publikum jsou lidé, které považujete za své ideální zákazníky, tedy je velká pravděpodobnost, že od vás nakoupí. Pokud prodáváte dětské oblečení je nasnadě navázat spolupráci s maminkou influencerkou, než s člověkem, který se zabývá primárně automobily.

Spoluprací je několik typů:

  • Barterová spolupráce – zboží poskytnuté za zmínku o vašem produktu.
  • Placená spolupráce – na základě předem dohodnuté finanční odměně.
  • Product placement – produkt je viditelně umístěn v příspěvku.

Přesné podmínky spolupráce je potřeba si domluvit s influencerem, kterého oslovíte. Můžete konkrétnímu influencerovi poskytnout i speciální slevový kód na váš produkt, díky kterému uvidíte, kolik nákupů přišlo díky této spolupráci a můžete snadno vyhodnotit její účinnost.

Skvělé jsou i dárkové poukazy, o které mohou soutěžit jeho sledující.

Placená reklama

Placená reklama je nejrychlejší způsob, jak v krátkém čase oslovit co největší publikum. K provozování reklam na Instagramu je potřeba mít firemní profil. Následně stačí nastavit všechny parametry reklamy ve Správci reklam, počkat na schválení a průběžně vyhodnocovat její výsledky.

Tímto způsobem můžete propagovat svoji firmu, produkt nebo službu. Reklama bude tím účinnější, čím lépe znáte svého klienta. Díky relevantním datům bude moct Instagram doručovat vaše reklamy co nejefektivněji.

Reklamní příspěvky můžete vytvářet pro Instagram feed, Instagram Reels i Instagram Stories. Sponzorované příspěvky poznáte tak, že mají pod uživatelským jménem napsáno “Sponzorováno”. Tyto příspěvky se podobají klasickým příspěvkům a to z toho důvodu, aby reklama zapadla do celkového kontextu Instagramu, nebyla rušivá pro uživatelé této sociální sítě a naopak je zaujala.

Pokud ovšem budete používat tuto formu propagace, je potřeba se stát identifikovanou osobou a z každé faktury, kterou vám vystaví společnost Meta také odvést DPH (i v případě, že primárně plátci DPH nejste).

Obchod na Instagramu

Jedna z možností, jak prodávat na Instagramu je i přes vytvoření Instagram obchodu neboli Instagram Shopping. Díky obchodu na Instagramu získáte možnost označovat své produkty i v klasických příspěvcích ve feedu, v Reels nebo živém vysílání.

Lidé, kterým se váš příspěvek zobrazí, se mohou přes “Zobrazit v obchodě” dostat přímo na konkrétní produkt na vašem webu.

Klepnutím na konkrétní produkt si lidé mohou rovnou v příspěvku zobrazit název produktu i jeho cenu. Díky označování produktů můžete ukazovat výsledky své práce a dále zvyšovat prodeje, protože vám to pomůže nasměrovat lidi z vašeho kanálu na Instagramu přímo na váš web, kde si mohou koupit přímo ty produkty, které viděli v příspěvku.

Jak vytvořit obchod na Instagramu?

  1. Změňte si účet z osobního na profesionální.
  2. Nahrajte vaše produkty do Facebook Commerce Manager.
  3. Na Instagramu si nakonfigurujte Nakupování na Instagramu.
  4. Počkejte na ověření vámi zadaných údajů Instagramem.
  5. Vytvářejte příspěvky a označujte v nich vaše produkty.

Než začnete prodávat na Instagramu

Před tím, než začnete prodávat na Instagramu je potřeba věnovat pozornost i několika následujícím věcem, díky kterým bude samotný prodej na Instagramu mnohem efektivnější.

Vylaďte si svůj Instagram profil

Dokud si svůj profil řádně nevyplníte, na Instagramu toho moc nezmůžete. Vyplnění firemního Bio na Instagramu je prvním krokem k budování vaší značky na této platformě.

Co na vašem Instagram profilu nesmí chybět:

  • Profilová fotografie
  • Uživatelské jméno
  • Odkaz na vaše webové stránky
  • Bio aneb pár slov o vás a o tom, co děláte

Zároveň si svůj profil na Instagramu můžete optimalizovat pro SEO a lidé vás snadněji dohledají přes klíčová slova.

Ujasněte si svůj cíl

Specifikujte si, co je vaším cílem na Instagramu.

  • Je to zvýšení povědomí o vaší značce?
  • Chcete získat více klientů?
  • Chtěli byste představit veřejnosti váš podnik?
  • Přejete si vyprodat vaše zboží na skladě?

Vaše odpověď přímo ovlivňuje celou vaši obsahovou strategii, tedy co, kdy a jak budete se svými sledujícími sdílet.

Poznejte svého klienta

instagram komunikace

Promlouvejte ke svým klientům “jazykem jejich kmene”. Mluvte stejnou řečí. Ukažte jim, že jim rozumíte, máte odpověď na jejich otázky. Zajímejte se, co je trápí, co řeší nebo co teď potřebují ve spojitosti s vaším produktem nebo službou. Odpovídejte jim na jejich otázky a komentáře.

Navažte s nimi vztah. Čím více je poznáte, tím lehčeji se vám s nimi bude komunikovat a tvořit jim na míru. Proto se jich ptejte, klidně i jen ve Stories pomocí jednoduché ankety. Lidé rádi komunikují a chtějí vědět, že vás jejich názor zajímá.

Ukažte vašim zákazníkům, kdo jste a co děláte

Lidé se na sociální sítě chodí především bavit, nikoliv nakupovat. Možná ani netuší, že vaše produkty potřebují. Ukažte jim, že bez nich nemohou být. Vzdělávejte je. Bavte je. Inspirujte je. Předveďte jim, jak jim vaše nabídka změní život.

Sdílejte s nimi reference od vašich nadšených klientů. Nechte je občas nahlédnout pod pokličku a prozraďte jim “behind the scene”. Ukažte jim, jak to vypadá u vás ve výrobě nebo v kanceláři, jak se tvoří vaše dílo nebo jak se připravujete na schůzku.

Vyprávějte příběh své značky a promlouvejte skrze něj k zájmům a touhám svého publika. Vytvořte kolem vás a vaší značky silnou komunitu. Důležitou součástí je, že by vás to mělo především bavit. Vaše podnikání i komunikace s lidmi, kteří vás sledují. Milujte to, co děláte, sdílejte to a úspěch vás dřív nebo později nemine.

Vytvářejte pravidelně pro své produkty Reels, kde ve zkratce představíte produkt, povídejte si s potencionálními klienty ve Stories, vytvořte si vlastní hashtagy, díky kterým vás zákazníci rychleji najdou a nezapomínejte ani na označování vašich produktů. To stejné platí, pokud nabízíte služby – odpovídejte ve svých příspěvcích na nejčastější dotazy, představte své služby, ukažte, co vše umíte.

Jak podpořit prodej na Instagramu

Pokud chcete maximalizovat váš prodej na Instagramu, měli byste věnovat pozornost i celkovému designu vašeho Instagramu. Důležité je i psaní skvělých příspěvků na jejichž konci stojí silná výzva akci. Ideální je, pokud tyto příspěvky můžete dále recyklovat a usnadnit si jejich postování díky plánování příspěvků. Váš prodej na Instagramu podpoří i vlastní hashtag.

Výzva k akci neboli call to action

Je jedno, jestli prodáváte přes Bio, Stories nebo v živém vysílání. Člověk na druhé straně obrazovky by měl vždy přesně vědět, jaký krok má následně udělat, i když vám samotným to může být naprosto jasné. Vždy mu řekněte, co má následovat.

Má si objednat váš produkt? Řekněte mu to. Má si u vás zarezervovat masáž? Řekněte mu to. Má navštívit váš podnik nebo prodejnu? Ano, tipujete správně, řekněte mu to! Přesně a konkrétně.

Jak na to prakticky? Použijte některou z níže uvedených výzev a akcí:

  • Chcete se také naučit péct třípatrové dorty? Přihlaste se na kurz, který pořádám (odkaz).
  • Toto je úspěch mé klientky, chcete ho také dosáhnout? Domluvte si se mnou schůzku (odkaz)
  • Dlouho očekávaný produkt v e-shopu je právě naskladněn. Kupte si ho tady (odkaz).
  • Tento týden mám ještě dva volné termíny na masáž. Rezervujte si je tu (odkaz).

Skvělé příspěvky

Pravidelné, promyšlené a přesně cílené příspěvky vám pomůžou zvednout prodeje. Co ale v případě, že vás nenapadá nic nového ke sdílení? Pokud vás děsí představa, že budete muset každý den vymýšlet nový obsah na váš Instagram, následující rada se vám bude zamlouvat.

Recyklujte svůj obsah. Díky snižujícím se dosahům nikdo nikdy neuvidí veškerý váš obsah. Některé příspěvky proto můžete použít po pár měsících znova. Ideální by ale bylo je nekopírovat celé, ale inspirovat se jimi. Podívejte se na metriky, co vaši fanoušci nejvíce sdíleli a lajkovali. Jaký typ příspěvku má největší ohlasy? Takové sdílejte. Vyberte si z nich nějakou zajímavou část a tu rozveďte. Buďte sami sobě inspirací.

Design

Instagram je vizuální platforma, je to vizitka vás i vaší firmy, dejte si proto záležet na vzhledu příspěvků, které tvoříte. Využijte stylové flatlay fotky. Laďte je do firemních barev, používejte stejný font a pamatujte, že v jednoduchosti je krása.

Plánování příspěvků

Vaše příspěvky by měly být promyšlené a následovat vaši celkovou strategii. Momentky ve Stories jsou skvělé, ale Feed by měl mít určitou formu. Plánujte si vaše příspěvky předem, ušetří vám to spoustu času nad vymýšlením a následným zveřejňováním. Pokud použijete některou z plánovacích aplikací (Later, Planoly, Buffer atd.), tak uvidíte, jak vaše příspěvky vypadají seřazené vedle sebe, což vám pomůže držet linii vašeho designu.

Vlastní hashtag #

Pokud chcete zvýšit povědomí o svém účtu, vymyslete si vlastní hashtag. A jak na to? Je to vlastně jednoduché.

Představme si, že jste fotograf a jmenujete se Jaroslav Dufek. Vaše přezdívka na Instagramu je @jaroslavdufekphotography. Váš hashtag se může nést v podobném duchu. Tedy #jaroslavdufekphotography nebo #jaroslavdufekfoceni atd. Když máte takto vymyšlený hashtag, vepište ho do vyhledávání, abyste se ujistili, že stejný hashtag nikdy jiný nepoužívá.

Následně vyzvěte sledující, aby tento hashtag použili pokaždé, když využijí vaši službu nebo si zakoupí váš produkt. Například pokud budou sdílet fotografii, kterou jste jim vyfotili. Obsah s tímto hashtagem můžete také následně sdílet na svém účtu a budovat si tak u svého publika důvěru. Toto je strategie uživatelsky generovaného obsahu. Je velmi účinná.

Jak na úspěšný prodej na Instagramu?

  1. Poznejte svého klienta a komunikujte s ním.
  2. Sdílejte hodnotný a konzistentní obsah v souladu s vaší strategií a vizí.
  3. Najděte si způsob prodeje, který je vám nejbližší. Ať je to sdílení odkazů na vaše produkty a služby, spolupráce s influencery, placená reklamy nebo využití přímého označování vašich produktů v obchodu na Instagramu.
  4. Řekněte klientovi, že má od vás nakoupit.
Zakladatel portálu, podnikatel a digitální nomád. Specialista na SEO optimalizaci, který experimentuje se sociálními sítěmi. Baví ho internetové trendy, budoucnost technologií a start-upový svět.