NFT stoupají na popularitě a to se snaží odrážet i největší sociální sítě, které již začaly s testováním využití pro jejich uživatele. Implementace NFT na sociálních sítích masivně rozšíří uživatelské povědomí o digitálním umění (umění?) a posune ho na úroveň, která dříve ani uměním nebyla. Bohužel, bohudík.

Rozporuplné názory na trend NFT budeme sledovat i v roce 2023 a zřejmě jen čas ukáže, jak moc změní náš svět.

NFT je jakási forma digitálního certifikátu a může mít podobu digitálního uměleckého díla, videa, hudby, textového příspěvku, atp. O tom, co je NFT a jak funguje ale trochu později.

NFT kromě svého inovativně kreativního a uměleckého kabátu představují pro sociální sítě další monetizační model, jak získat více peněz. Jejich první pokusy o implementaci směřují k usnadnění uživatelům nakoupit NFT skrze jejich platformu.

Připravte se na zemětřesení v influencer marketingu, kdy influenceři budou moci prodávat svá díla v NFT podobě, přístupy do uzamčených sekcí a jejich sledující je koupí NFT podpoří a „něco“ získají. Tohle implementují i značky a budeme se setkávat častěji s jejich věrnostním klubem (založeným na NFT).

Wow, tahle budoucnost je za dveřmi. Během roku 2023 ji určitě na některé sociální síti uvidíme. Jste na to připraveni? Můžete toho využít ve svůj prospěch!

Co je NFT

NFT je anglická zkratka pro non-fungible token neboli jedinečný token. Token je elektronický klíč, jenž slouží k ověření identity uživatele. To je docela technické vysvětlení a ne příliš uspokojující pro normální uživatele sociálních sítích.

Takže ještě jednou, co je to NFT?

NFT je certifikát vlastnictví na jakoukoliv digitálně vytvořenou věc, která je dostupná jen na internetu.

NFT můžete vlastnit, zpeněžit a různě s ním obchodovat.

Můžete takto vlastnit unikátní digitální umělecké dílo, GIF, písničku, tweet, virtuální pozemek apod. NFT není žádná novinka. V digitálním světě jsou takto unikátní například webové adresy.

„V budoucnu to bude dávat mnohem větší smysl, zejména s rozvojem virtuální reality. Nyní si těžko někteří představují, k čemu mi bude digitální kabát nebo čepice? Když ale budeme trávit ve světě digitálu (blízko virtuální realitě) mnoho hodin, budeme chtít mít virtuální čepici nebo kabát, aby nám slušel (reprezentoval našeho avatara). Vždyť se podívejte na marketingové poučky, jak je důležité mít vhodný profilový obrázek na LinkedIn anebo obrázek a Bio popisek na Instagramu. To je váš dnešní avatar. V budoucnu bude vypadat více 3D a dost pravděpodobně bude existovat přímo obor virtuální móda.“

– Martin Rosulek

NFT je certifikát, který garantuje, že určitá věc je v digitálním světě jedinečná. Tuhle jedinečnost zajišťuje technologicky blockchain. Na internetu bylo vždy problémem kopírování a jednoduchost duplikace (např. kopie obrázků, muziky, filmů). Díky technologii blockchain dokážeme ověřit, jaký soubor je originál a jaký je kopie.

Jak funguje NFT

NFT funguje jako forma kontraktu na digitální předměty, které jsou jedinečné, nedělitelné na více částí a obsahují nezaměnitelné informace (název díla, jméno autora atd.). Veškeré informace NFT jsou dohledatelné a nelze je zpětně změnit. NFT spojují v digitálním světě do jednoho celku sběratelství, obchodování, umění a tvorbu komunity.

Jako NFT fungují například sběratelské basketbalové kartičky ve formě krátké videosekvence. Jsou to předměty v hrách (např. magický meč). Je to i avatar, digitální podobizna.

Koupit a prodat NFT lze na specializovaných stránkách, např. OpenSea.

NFT na sociálních sítích

Zájem lidí o digitální aktiva (nějaké předměty na internetu) stále roste a NFT bude hrát na sociálních sítích v budoucnu velkou roli. Většina velkých společností již oznámila využívání NFT na sociálních platformách a začala s jejich testováním. Uživatelé sociálních sítí si tak budou moct brzy nakoupit NFT obrázky či videa vytvořené jejich oblíbenými tvůrci, a tím je podpořit. NFT se tak dostane velké pozornosti. Jeho masivní rozšíření může zásadně změnit podobu influencer marketingu.

Tento trend bude také zvyšovat popularitu influencerům, kteří se NFT na sociálních sítích zabývají a své znalosti předávají svým sledujícím. S rostoucí implementací NFT na sociálních sítí se bude rozšiřovat základna uživatelů obchodujících s NFT a také těch, kteří budou lačnit po informacích z tohoto spektra.

Budoucnost sociálních sítích jde do rozšířené reality, tzv. mixed reality a za pár let do virtuální reality. Právě NFT sehrají zásadní roli ve skladbě virtuální reality i vlastnictví uživatelů ve virtuální realitě. Není proto náhoda, že právě sociální sítě implementují inovaci NFT jako jeden z prvních oborů.

 – Martin Rosulek

NFT na Facebooku a Instagramu

Zdroj obrázku: Meta Platforms

Společnost Meta Platforms pod kterou spadá Facebook a Instagram testuje využití NFT ve více než 100 zemích. Meta podporuje NFT tokeny na blockchainech Polygon, FLow a Etherum a komunikují s peněženkami Rainbow, MetaMask nebo Dapper Wallet. První velké NFT spuštění se plánuje na Instagramu.

Tvůrci na Instagramu budou moci vytvářet své digitální sběratelské předměty, ukazovat je, nakupovat a prodávat je jejich fanouškům na Instagramu i mimo něj na Polygon blockchainu. NFT budou obchodovatelné i mimo Instagram. Digitální dílo bude označené jako „digital collectible“ a za jeho zveřejnění či prodej by neměly být účtovány žádné poplatky.

Společnost Meta směřuje své inovativní kroky intenzivně k rozvoji virtuální reality. Právě NFT by tu měly hrát zásadní roli a zakladatel Mark Zuckenberg doufá, že díky tomu opět zvedne tržby své společnosti a uspokojí akcionáře.

NFT na TikToku

tiktok nft

TikTok v roce 2021 vydal svou první NFT kolekci TikTok Top Moments, kterou vytvořilo šest předních tvůrců této platformy. Každý NFT z této kolekce připomíná jedno virtuální TikTok video, což mu z pohledu historické hodnoty dává sběratelský potenciál. Kolekce je přístupná na blockchainu Ethereum.

TikTok tak dal svým tvůrcům možnost, jak být odměněni za svůj obsah, jelikož za tvorbu TikTok Top Moments dostali lukrativní kompenzaci.

TikTok zvažuje plošné zavedení NFT, ale tato platforma je ve velké nevýhodě tím, že třetina jejich uživatelů nedosáhla plnoletosti a pouze 9 % z nich se zajímá o kryptoměny.

Navíc je TikTok oficiálně pod domovskou zemí Čínou, která poměrně restriktivně vymezuje hranice pro obchodování s kryptoměnami a dalšími digitálními aktivy.

NFT se na TikToku zřejmě dočkáme, ale je otázka v jaké formě a funkcích.

NFT na Twitteru

Historicky první tweet na Twitteru zveřejnil v roce 2006 jeho zakladatel Jack Dorsay. O 15 let později byl tento příspěvek s krátkou větou „just setting up my twttr“ vydražen za tři miliony dolarů ve formě NFT.

Od převzetí Twitteru Elonem Muskem se mluví o implementaci NFT stále častěji a intenzivněji. Aktuálně si můžete nastavit jako svůj profilový obrázek Twitteru své NFT. Tato funkce slouží prozatím jako upgrade virtuální identity, pokud máte nějaké známé NFT, každý na Twitteru na první pohled pozná, jaké NFT vlastníte, což vám může pomoci při kontaktu či oslovování.

NFT na Redditu

reddit NFT cryptosnoos

Reddit není na poli NFT žádným nováčkem. Z jejich CryptoSnoos si vybere každý registrovaný uživatel. Stačí vyhrát aukci přes jednu z nejlepších NFT aukčních platform, OpenSea a platit přes MetaMask wallet. CryptoSnoos si poté můžete nastavit jako svého avatara na profilu či s ním dále obchodovat. Do budoucna se Reddit zaměřuje na vydání limitované CryptoSnoo edice.

NFT na Youtube

O zavedení NFT uvažuje i streamovací platforma Youtube, která by tím chtěla umožnit začínajícím tvůrcům získávat finanční prostředky. NFT by tak sloužila jako prevence například proti zneužívání autorských videí a jejich prodeji na jiných platformách. Jak přesně se k NFT Youtube postaví, ale není ještě oficiálně známé.

Právě YouTube by mohl nabídnout zajímavý use case pro využití NFT technologie (resp. technologie blockchainu) pro ověření autorských práv (ve videu i audiu).

NFT na Spotify

Spotify v současné době testuje zavedení NFT na malé skupině umělců, kteří mohou prodávat své NFT existující na jiné platformě. Na svůj umělecký profil na Spotify jim bylo umožněno vložit odkaz na jejich NFT produkty.

Autorka tištěných i elektronických knih, kterou baví posouvat vlastní hranice. Zkoumá a testuje marketingové nástroje a na sociálních sítích se cítí jako ryba ve vodě. Píše pořád. Prsty jí běhají po klávesnici v pracovním i volném čase.