Sociální sítě se neustále proměňují, reagují na požadavky uživatelů a snaží se udávat trendy. V roce 2024 bude kladen velký důraz na originální obsah ve formě krátkých videí ideálně zpracovaný jako uživatelsky generovaný obsah. Na rozvoji sociálních sítích se také promítne využívání umělé inteligence a častější vyhledávání dotazů pomocí klíčových slov.

Firmy by měly začít věnovat svým zákazníkům, kteří je sledují na sociálních sítích, něco navíc. A to ve formě kvalitního zákaznického servisu přímo prostřednictvím sítí nebo pro své oddané sledující připravovat VIP obsah. S rozvojem společnosti se také bude klást důraz na transparentnost a sociální odpovědnost firem, kterou mohou prezentovat právě na sítích.

8 trendů na sociálních sítích pro rok 2024

Očekává se, že v roce 2024 se stane nejsilnější sociální sítí TikTok. Pokud tedy cílíte na mladší publikum, především z Generace Z nebo Mileniálů, na TikToku byste neměli chybět. Je to aplikace, kterou využijete k natočení krátkých trendy videí, které můžete podpořit stále ještě levnou reklamou (v porovnání s ostatními sociálními sítěmi).

Tip: Chcete to v letošním roce na TikToku rozjet? Pořiďte si náš online kurz Jak na Tiktok.

DETAIL KURZU JAK NA TIKTOK

Populární audio a originální videoobsah

V roce 2024 se předpokládá, že pozornost bude ještě více zaměřována na originální obsah. Minulý rok bylo následování trendů klíčovou strategií pro rozvoj na TikToku i Instagramu. Trendy videa se šířila éterem a každý se je snažil napodobit. Pokud letos budete chtít se svými videi uspět, vsaďte na originalitu a videobsah všeho druhu.

Důraz se bude klást především na vyprávění videopříběhů, které lze zatraktivnit pomocí používaných efektů. Natočte originální video a opepřete ho populárním audiem. Krátká videa, která nepřesáhnou minutu, budou stále populárnější. Stejně jako příspěvky, které v sobě skrývají více prvků, například kombinace textu převedeného do videa s audiem.

Uživatelsky generovaný obsah

sociální média trendy

Obsah generovaný uživateli (UGC) je mezi značkami i uživateli velmi populární. Lidé se totiž dokáží mnohem lépe ztotožnit s obyčejným člověkem a více mu důvěřují, že doporučovaný produkt nebo služba za to stojí. UGC ovlivňuje až 80 % zákazníků. Tento typ příspěvků má výhodu, že vypadá jako od „běžných lidí“.

Poptávka firem po tomto druhu obsahu raketově roste, což proměňuje původní koncept UGC, kdy šlo čistě o upřímné doporučení spokojených zákazníků. Influenceři začínají být placeni za to, aby tvořili obsah, který vypadá jako recenze běžného uživatele. Předpokládá se, že firmy budou ještě více vyhledávat nano či mikro influencery na tvorbu UGC a ti budou mít tak příležitost svůj obsah na sociálních sítích monetizovat.

Umělá inteligence

Hudba budoucnosti je, zdá se, již tady. Na sociálních sítí najdete celou řadu efektů, které jsou dílem umělé inteligence. Na řadě je také implementace NFT, což již testují nebo začínají používat všichni velcí hráči na poli sociálních sítí.

jasper ai

Pokud vám dochází nápady na příspěvky na sociální sítě, můžete umělou inteligenci využít i v tomto případě. Existují generátory textů jako Chat GPT, Copy.ai či Jasper.ai, které vám vymyslí příspěvek na blog, sociální sítě i produktové popisky. Oba nástroje jsou dostupné i v češtině. Jejich český výstup je potřeba uhladit, ale i tak je na dobré úrovni.

Uzavřené skupiny a komunity

Po možnosti tvořit obsah jen pro určité skupiny lidí, jak ho známe na Facebooku nebo Discordu, volají i značky na dalších sociálních sítích. Důvodem je to, že v uzavřených skupinách je možné navázat hlubší vztah mezi lidmi a tvůrci, a tím si vybudovat základnu věrných fanoušků / zákazníků.

Tvůrci chtějí také rozhodovat, kdo a jaký druh jejich obsahu uvidí. Značky také samozřejmě chtějí svůj exkluzivní obsah zpoplatnit svým největším fanouškům. Instagram se již chopil příležitosti a testuje nové možnosti, jakým způsobem budou moct tvůrci tvořit obsah, který se zobrazí jen těm, kteří za něj zaplatí – tzv. Instagram Subscriptions.

Instagram Subscriptions

Jinými slovy reaguje na konkurenci (včetně OnlyFans), kdy mu influenceři z platformy utíkají k systémům nabízející předplatné, např. Patreon, HeroHero, atp.

Používání klíčových slov

Používání SEO na sociálních sítí začíná být klíčové. Polovina Generace Z vyhledává odpovědi na své otázky právě pomocí klíčových slov na sociálních sítích. Pokud tedy chcete, aby byl váš obsah nalezen a zobrazen co největším počtem uživatelů, zaměřte se na SEO svých příspěvků a používejte relevantní hashtagy. Vypracujte si proto seznam klíčových slov, které charakterizují vaši značku a tvořte na sítích obsah, který je bude reprezentovat.

Zákaznický servis

Popularita nakupování produktů přes sociální sítě bude růst, což nahrává i potřebě změny zákaznického servisu, který bude také probíhat na sociálních sítích. Sociální sítě budou používány i na komunikaci se zákazníky, rychlé zodpovídání otázek, požadavků a stížností.

Je to vstřícný a logický krok směrem k zákazníkům, kteří jsou na sociálních sítích jako doma. Zákaznický servis jim umožní snadno položit otázku a získat rychlou odpověď. Odpovídáním na dotazy uživatelů firmy prokáží, že o své zákazníky pečují a pomůže jim to s budováním své značky.

Transparentnost

sociální sítě transparentnost

Transparentnost a označování barterových a placených spoluprací na sociálních sítích je i nadále důležitý. Pro uživatele sociálních sítí je vědomí, komu značky platí za propagaci a následně, kdo propaguje výrobky firem za úplatu, stěžejní.

Porušení tohoto kodexu transparentnosti vyvolává mezi uživateli sociálních sítí bouřlivé reakce. Stačí jedna neoznačená spolupráce a vaše pracně budovaná image je pryč. Také proto bude zásadní nastavit ve firmě pravidla a sepsat smlouvy o spolupráci.

Sociální odpovědnost

K budování image vaší značky by mělo neodmyslitelně patřit i vaše působení v sociálních oblastech. Přispívání neziskovým organizacím, dobrovolničení, etické a ekologické uvažování při vývoji vašich produktů.

Ukazujte proto na sociálních sítích, jak uvažujete o otázce udržitelnosti, na jaké projekty přispíváte či jak se staráte o své zaměstnance. Nebojte se na svých sociálních sítích rozvíjet diskusi nad tématy, která otřásají společností a ukažte váš pohled na danou věc.

Autorka tištěných i elektronických knih, kterou baví posouvat vlastní hranice. Zkoumá a testuje marketingové nástroje a na sociálních sítích se cítí jako ryba ve vodě. Píše pořád. Prsty jí běhají po klávesnici v pracovním i volném čase.