Naučte se základy SEO Instagram optimalizace a zviditelněte svůj profil i příspěvky na Instagramu, získejte větší dosahy, více návštěv, srdíček i nových fanoušků. Znalost marketingové techniky SEO, která se uplatňuje specificky také na Instagramu, vám pomůže zobrazit se uživatelům, kteří na Instagramu hledají konkrétní témata, názvy či hashtagy.

Instagram se v roce 2022 řadí s více než 1 miliardou uživatelů k nejvíce populárním sociálním sítím na světě. Také proto nabízí obrovský prostor pro zviditelnění se, ale i pro cílenou reklamu. Zároveň ale bojujete s velkou konkurencí, protože dnes už skoro všichni jsou na Instagramu.

Jak zařídit, aby byl váš profil nebo značka v nepřeberném množství uživatelů a příspěvků na Instagramu vidět? Řešením se může stát optimalizace SEO na vašem Instagram profilu.

Co je SEO na Instagramu

Instagram SEO je technika, která optimalizuje profil a publikovaný obsah na Instagramu, aby byl lépe dohledatelný. Ve chvíli, kdy nějaký uživatel hledá na Instagramu skrze hashtagy anebo klíčovou frázi, chcete aby váš profil vyskočil ve výsledcích vyhledávání ideálně co nejvíce nahoře.

Algoritmus Instagramu vyhodnocuje profily a řadí je při vyhledávání podle určitých pravidel. Díky znalosti SEO můžete algoritmu našeptat, že váš profil a publikovaný obsah je dostatečně relevantní na to, aby vás umístil nahoru.

Tradiční SEO na webu

Když se řekne SEO, vybaví si většina z nás optimalizaci obsahu webových stránek. Jedná se o metody, které mohou pomoci dostat stránky na přední místa ve vyhledávači. SEO je marketingová technika, jedná se o optimalizaci (nejen) textu pro vyhledávače – tedy pro lepší výsledky ve vyhledávači. Cílem je přivést větší návštěvnost na web bez placené reklamy.

Málokdo ale ví, že se dá tato SEO marketingová technika využít i ke zvýšení dosahu na sociálních sítích. Konkrétně na Instagramu je váha SEO již relevantní natolik, abyste několika úpravami získali větší návštěvnost profilu i publikovaného obsahu.

Instagram SEO hodnotící faktory

SEO tak dnes hraje klíčovou pro zvýšení zjistitelnosti, dohledatelnosti a dosahu vašeho Instagramového účtu. A to dvojnásob, pokud je váš profil určený pro prodej služeb, výrobků anebo bude mít reklamně-propagační tendence (vč. influencerů).

Trik však nespočívá v tom, že zahrnete Instagram do své stávající SEO strategie, ale v tom, že využijete své znalosti SEO k podpoře organického růstu vašeho účtu. Instagram si můžete představit jako svůj vlastní internetový vyhledávač. Platforma má vestavěné vyhledávací funkce, které fungují jako její vlastní zmenšený Google.

Instagram otevřeně informoval o tom, jak funguje vyhledávání, zmínil konkrétní faktory, které ovlivňují řazení výsledků a také informoval o budoucím směru vývoje vyhledávání na Instagramu.

Instagram SEO vyhledávání

S tím, jak funguje algoritmus Instagramu jsme dali dohromady to nejdůležitější, co můžete nyní udělat pro svůj profil, aby byl lépe optimalizovaný pro SEO.

Existuje pár bodů pro SEO optimalizaci Instagramového účtu, podle kterých se doporučujeme řídit.

SEO optimalizace profilu

Prvním a nejjednodušším krokem je jednoznačně SEO optimalizace vašeho Instagramového profilu. Profil na sociálních sítích musí ale nejen zaujmout. Pro zvýšení dosahu je důležité, aby profil poskytoval nejlepší uživatelský zážitek, a aby potenciální zákazníky zaujal. Zdá se to jako samozřejmost, ale spousta uživatelů tyto základy, na kterých se dá pak výborně stavět, zbytečně podceňuje.

V první řadě vás musí někdo objevit, váš profil najít na sociální síti. A právě tuto dohledatelnost řešíte v rámci SEO.

Nejlépe uděláte pokud svůj profil zveřejníte, vyberete barevný a zajímavý profilový obrázek, vytvoříte rozpoznatelné a dobře vyhledatelné uživatelské jméno, vytvoříte snadný a zapamatovatelný obchodní název, můžete si také zaregistrujete účet “Instagram Business” a zahrnout do svého Instagram popisku hypertextový odkaz.

Uživatelské jméno s klíčovým slovem

Instagram už neslouží jen jako zeď příspěvků, spousta uživatelů dohledává určité informace, obrázky a videa přímo ve vyhledávání Instagramu. Pokud si tedy představíme Instagram jako samostatný internetový vyhledávač, je potřeba si najít hlavní klíčové slovo, které reprezentuje vás, vaše zájmy a to, jaké uživatele a fanoušky chcete přitáhnout.

To vám pomůže dostat se na hlavní příčky vyhledávání dané zájmové skupiny.

Například pokud se zabýváte vařením piva, bude vaše primární klíčové slovo “pivovar”. Máte-li toto klíčové slovo ve svém zobrazovaném jméně a uživatelském jméně, je pravděpodobnější, že se zobrazíte ve výsledcích vyhledávání navrhovaných účtů.

Všimněte si, že jméno na Instagramu volí mnozí podnikatelé právě podle klíčových slov, kdy uvádí vedle svého Jméno Příjemní také např. fitness trenér, fyzioterapeutka, masáže, poradenství, eshop, atp.

seo instagram popisek

Klíčová slova v popisu profilu

Dalším krokem je vymyslet vedlejší klíčová slova. Tyto další vedlejší klíčová slova jsou fráze a témata, která se točí kolem vašeho hlavního klíčového slova. Pokud zůstaneme u příkladu s pivovarem, mohou to být slova jako “pivo”, “chmel”, “alkohol” nebo “ležák”.

Sekundární klíčová slova jsou ideální pro lidi, kteří hledají váš produkt, ale nepoužívají při vyhledávání vaše hlavní klíčové slovo.

Až budete vytvářet svůj instagramový popisek, zkuste do něj vložit vaše vedlejší klíčová slova. Pomůže vám to, aby se váš profil zobrazil na předních příčkách, pokud někdo bude hledat na Instagramu.

Hashtagy pro lepší dohledatelnost

SEO optimalizace na Instagramu se však netýká jen profilu. Využít ji můžete také na samotné příspěvky, fotky, videa i Reels.

Většina uživatelů na sociálních sítích nehledá konkrétní uživatele, ale spíše hledají konkrétní tématický obsah. Proto je důležité, jak označíte vaše příspěvky a vše to, co publikujete na sociální síti.

Stále více uživatelů začíná rozumět síle hashtagů, které sdružují obrázky s konkrétním tématem. To pomáhá uživatelům nacházet rychle takový obsah, jaký si přejí.

U cestování je to typický příklad. Díky hashtagům jsme schopni najít konkrétní turistické místo a ověřit si např. jak moc turistů je v dané lokalitě v ten který měsíc (vizuálně podle fotek). Můžeme se také inspirovat z jakých úhlů je dobré fotit.

Každý z vašich publikovaných příspěvků na Instagram by tak měl obsahovat hashtag. Jako hashtag je vhodné používat právě vedlejší klíčová slova. Klíčem k úspěchu je v tomto případě relevantnost a rozmanitost. Můžete se ponořit do celé strategie hashtagů, která pomáhá se zvýšením dosahu příspěvků, získání více lajků i nových sledovatelů.

E-book HASHTAG STRATEGIE

Praktická elektronická příručka v PDF, která vás provede strategií používání hashtagů, ideální pro uživatele, kteří mají méně jak 5000 sledujících.

Klíčová slova v popisu fotky

Pro přilákání nových sledujících na Instagramu a zároveň uspokojení těch stávajících je vytvoření přesvědčivého a poutavého titulku u fotky nebo videa zásadní. Správný popisek dokáže upoutat pozornost uživatele, a také vám může pomoci se zobrazením ve výsledcích vyhledávání.

Aby si mohl algoritmus vytvořit správný úsudek toho, co publikujete, použijte stejný způsob, jakým jste optimalizovali svůj profilový popisek a hashtagy pomocí vedlejších klíčových slov.

Přestože aktuálně nejsou jasné zprávy o tom, do jaké míry Instagram detekuje a hodnotí konkrétní slova v popisku u příspěvku, směr v budoucnu jde rozhodně směrem, že na relevanci záležet bude. U SEO webových stránek to je zřetelné.

Navíc Instagram již nyní používá umělou inteligenci pro rozpoznání toho, co je na obrázku. Popisek i hashtagy by měly být v souladu a nebýt klamavé.

Alternativní text u příspěvků

Alternativní text u příspěvků na Instagramu je navržený pro uživatele se zrakovým postižením. Tuto funkci lze také ale využít pro efektivní optimalizaci.

Pokud krok s alternativním textem při vytváření příspěvků přeskočíte, Instagram vyplní text automaticky sám podle svých rozpoznávacích funkcí. Ne vždy je tak popisek relevantní. Proto je lepší toho využít a skutečně popsat, co je na obrázku zobrazeno.

Funkci najdete v “Pokročilé nastavení” ve spodní části po kliknutí na “Zapsat alternativní text”.

Analýza, čísla a statistiky

Nejlepším způsobem, jak zjistit úspěch SEO strategie na Instagramu, je sledování analytiky. Analýza pomáhá ke správnému vyhodnocení výkonu konkrétních příspěvků i celého profilu. Skvělá zpráva je, že Instagram nabízí hned několik metrik, které lze sledovat.

Zaměřit byste se měli především na metriky a data jako je:

  • Dosah příspěvku (kolik oslovil uživatelů),
  • Míra zapojení dle sledujících a míra zapojení dle dosahu (interakce uživatelů s vaším obsahem),
  • Počet uložení příspěvků (kolik uživatelů si příspěvek uložilo do oblíbených),
  • Návštěvnost profilu,
  • Počet zobrazení Stories, s tím související míra retence, míra opuštění a míra dokončení,
  • Růst počtu sledujících,
  • Růst počtu používání vašeho vlastního hashtagu (pokud používáte).

Určitě není od věci sledovat také nejvhodnější čas na publikování příspěvků na Instagramu.

Dlouhodobá SEO strategie na Instagramu

instagram seo optimalizace

SEO patří mezi dlouhodobé marketingové strategie a je důležité vytrvat. Jedná se o dlouhodobou techniku, která pro svoji efektivitu potřebuje čas. Především, když nevidíte výsledky svého snažení hned, buďte trpěliví.

Někdy to může být frustrující dělat tolik práce a nevidět pořádnou odezvu. Někteří uživatelé se proto obracejí na podvodné taktiky. Jedná se však jen o krátkodobé řešení, které může v delším časovém horizontu profilu či značce spíše uškodit. Klesne vám míra zapojení uživatelů a algoritmus začne jinak vnímat váš publikovaný obsah a interakci uživatelů.

Mezi podvodné taktiky na Instagramu patří především kradení obsahu úspěšnějších uživatelů nebo kupování followerů a používání botů.

Své snažení na Instagramu naopak podpořte používáním klíčových slov, větší interakcí se svými fanoušky. Už navíc víte, jak používat SEO na Instagramu, upravte svůj profil a využívejte SEO techniky při každém publikovaném příspěvku, ať už to je fotka, Stories, video nebo Reels.

Nezapomeňte, že řadu SEO optimalizačních úprav můžete dělat nejen na mobilu, ale i na počítači. V řadě případů to je pohodlnější a efektivnějí. Úprava instagramového profilu, vkládání emotinek, plánování hashtagů anebo dlouhé popisky k fotkám, to vše díky pomocným aplikacím k Instagramu.

Zakladatel portálu, podnikatel a digitální nomád. Specialista na SEO optimalizaci, který experimentuje se sociálními sítěmi. Baví ho internetové trendy, budoucnost technologií a start-upový svět.