Engagement rate neboli míra zapojení uživatelů ukazuje kolik procent lidí z celkového počtu vašich fanoušků, na něm provedli určitou akci. Olajkovali ho, komentovali nebo sdíleli. Díky tomu můžete sledovat, jestli byl konkrétní příspěvek pro uživatele sociální sítích opravdu přínosný.

Míra zapojení je metrika budoucnosti na sociálních sítích. Dříve byla metrika úspěšnosti počet sledujících (followers). Podle toho se říkalo, ten umí sociální sítě, ten je úspěšný. Čím více sledujících, tím více peněz (pro influencery i pro firmy).

Tato doba je ale pryč. Bohudík.

Namísto toho, abyste se porovnávali, kolik sledujících má váš účet, důležité bude, jak fanoušci a další uživatelé sociální sítě reagují na váš obsah.

Míra zapojení je jedna z nejvíce opomíjených metrik při hodnocení profilu na sociální síti i při navazování spoluprací s influencery.

Engagement rate se vypočítá jako poměr počtu vašich sledujících a uživatelů, kteří na něj zareagovali. Není to složité a měli byste to rozhodně dělat, jak u influencer marketingu, tak u svého profilu. Tak zjistíte, zda jste na sociální sítí skutečně úspěšní a nehoníte se za nerelevantními čísly.

Co je engagement rate

Engagement rate je míra zapojení vašich sledujících, která ukazuje, jak je váš účet na sociální síti populární. Engagement rate se udává v procentech a ukazuje, kolik procent lidí, kteří vás sledují, zareagovalo na váš příspěvek (lajkem, komentářem, sdílením, uložením).

Míra zapojení se liší dle počtu sledujících, ale i dle oboru, kterému se věnujete. Průměrná míra zapojení Instagramového příspěvku je 2.88 %.

Instagram enagagement rate

Jak se počítá engagement rate (Míra zapojení)

Nebojte, nečeká vás teď žádná těžká matematika. Míru zapojení vypočítáte tak, že počet uživatelů, kteří zareagovali na váš příspěvek vydělíte počtem vašich sledujících. Vynásobením stem vám ukáže engagement rate v procentech.

how to calculate engagement rate

Zdroj: Later.com

Díky engagement rate vidíte, jak na váš obsah reagují vaši sledující. Míra zapojení je důležitá i z pohledu influencer marketingu, kdy si v případě placené spolupráce může firma (inzerent) spočítat, jestli se mu spolupráce s konkrétním influencerem vyplatí.

Míra dosahu

Metriku, kterou se také vyplatí sledovat na sociálních sítích je míra dosahu. Míra dosahu se počítá jako poměr lidí, kteří na váš příspěvek zareagovali k poměru všech lidí, kteří jej viděli (i mimo vaše followers). Takto můžete vidět, jak na váš příspěvek reagovali uživatelé, kteří vás nesledují.

Kde najít moji Míru dosahu

Na Instagramu najdete dosah (Reach) u každého příspěvku pod „Zobrazit přehledy“, kde je rozděleno, kolik uživatelů, kteří viděli váš příspěvek, jsou vaši fanoušci (Followers) a kteří ne (Non-followers).

Na TikToku najdete relevantní informace pod konkrétním videem, kde klikněte na „Analýza videa“. Zobrazí se vám přehled s čísly jako je počet přehrátí, lajky, komentáře, sdílení. Uvidíte také, jak dlouho uživatelé zůstávají sledovat video. A v detailu uživatelů uvidíte také poměr zastoupení žen a muž a také jejich věkové zastoupení.

Na základě těchto statistik můžete skutečně experimentovat a vylepšovat svoji aktivitu na sociálních sítích. Při spolupráci s influencery si určitě vyžádejte tyto data. Ideálně byste měli mít toto ošetřené ve smlouvě o spolupráci s influencery.

K čemu se engagement rate využívá

Po spočítání míry zapojení uvidíte efektivitu vašich příspěvků na sociálních sítích a tím pádem také vliv jednotlivých příspěvků na váš okruh sledujících. Pokud je vaším cílem marketing nebo prodávání produktů a vydělávání peněz přes sociální sítě, věnujte engagement rate pozornost.

Pomůže vám totiž odhalit, jaké typy příspěvků platí pro vaše publikum a jaké je naopak nechávají chladnými. Dle toho můžete následně přizpůsobovat vaše příspěvky a strategii na sociálních sítích.

Jak zvýšit míru zapojení

míra zapojení na sociálních sítích

Míru zapojení lze sledovat dle počtu lajků, komentářů a sdílení. Počet lajků ale není oč tu běží, to by vám řekl každý algoritmus. Více, než počet lajků, ho zajímají komentáře. Jakmile totiž někdo okomentuje váš příspěvek, dá vám (a algoritmu) najevo, že ho vaše téma zajímá.

Co ale algoritmu ukazuje, že je příspěvek naprosto skvělý a každý by ho měl vidět, je jeho sdílení. Protože ruku na srdce, sami určitě sdílíte jen ty příspěvky, které vás chytnou za srdce. Ty, které vás pobaví, zaujmou, dostanou, jsou v nich zajímavé informace. A právě díky počtu sdílení se příspěvek stává i virálním.

1. Komunikujte se svými sledujícími

Pokud tedy chcete zvýšit míru zapojení vašeho publika, vytvářejte takové příspěvky, které je budou bavit a komunikujte v nich s nimi. Vyzvěte sledující ke sdílení příspěvku nebo jim položte otázku, na kterou vám odpoví do komentáře. Můžete je i povzbudit, aby do komentáře označili přátele, které by vaše téma zajímalo. Call to action neboli výzva k akci váš engagement rate zaručeně zvýší.

Pokud vám roste počet sledujících a zároveň klesá engagement rate, tak se nevyděste. Čím větší počet sledujících, tím je míra zapojení nižší. Není totiž proveditelné, aby si mega influencer vytvořil tak blízký vztah se svými sledujícími jako mikroinfluencer – podívejte se na porovnání influencerů.

2. Ukažte obličej

Fotky s obličeji mají údajně o 30 % vyšší zapojení, než fotky produktů. Nebojte se proto vaše čistě produktové fotografie či videa ve stylu flatlay střídat s fotkami s obličejem. Natáčejte tutorialy, vyfoťte se s vašimi produkty nebo představte svou službu osobní fotkou.

3. Inspirujte se o konkurence

Jestli vás zajímá, jak na tom ve vašem oboru jste a zdali můžete něco vylepšit, porovnejte míru zapojení vaší konkurence. Pokud se výrazně liší, prozkoumejte, co se jejich zákazníkům líbí, jaké typy příspěvků a styl komunikace. Na základě toho můžete určit, jak často a jaký typ příspěvků zveřejňovat. Po nějaké době strategii vyhodnoťte a buď pokračujte v tom, co vám teď funguje nebo zkuste testovat další cestu.

Pokud vás zajímá, jak vypadají metriky ve vašem oboru, podívejte se na Iconosquare, kde najdete 10 srovnávacích metrik založených na datech uživatelů ve vašem oboru.

Enagement rate a influencer marketing

Engagement rate patří mezi klíčové metriky v influencer marketingu. Ukazuje totiž firmám, jestli má smysl navázat spolupráci s konkrétním influencerem. Velký počet sledujících automaticky neznamená, že se firmě spolupráce vyplatí. Díky engagement rate si to ale budou moct dobře spočítat.

Engagement rate je důležitý nejen v placené spolupráci, ale i v barterové. Firma si tak může snadno spočítat, zda (a v jaké hodnotě) se jí vyplatí zaslat produkty vybranému influencerovi.

Velký počet sledujících může na první pohled působit obdivuhodně, ale o schopnosti influencera rozšířit váš produkt/službu anebo přivést prodeje ještě nic neříká. Mělo by vás spíše zajímat, pokud influencer zvládne své sledující oslovit publikovanými příspěvky a mít velkou míru zapojení (jeho fanoušci lajkují, komentují, sdílí, zapojí se do výzvy, atp.).

Při spolupráci s influencerem se tedy nedívejte na jeho počet sledujících (Followers), ale vyžádejte si číslo Míry zapojení, tzv. engagement rate. Anebo si ho spočítejte z několika posledních příspěvků, které najdete v jeho feedu. Tato kontrola vám zajistí, že si vyberete dobrého influencera pro spolupráci.
 – Martin Rosulek, zakladatel sitevhrsti.cz

Pokud vás zajímá průměrná engagement rate na Instagramu, společnost Later připravila průzkum 30 odvětví zdarma.

Engagement rate u influencerů na Instagramu

Největší míru zapojení mají na Instagramu influenceři do 5 tisíc sledujících, a to 4.84 %, tzv. mikro influenceři. Mikro influenceři se většinou zaměřují na jedno specifické téma a na růst své komunity. Více než monetizace svého úsilí je zajímá, jak být úspěšný na Instagramu. Lidé je považují za důvěryhodné a jejich příspěvky jsou stále více vnímané jako uživatelsky generovaný obsah.

engagement rate na instagramu

Engagement rate u influencerů na TikToku

TikTok má jako relativně nová sociální síť, která rychle roste, velkou míru zapojení, oproti svým služebně starším kolegům. V současné době je to proto nejdůležitější kanál pro influencer marketing, jehož vliv bude v dalších letech ještě stoupat. Zajímavé jsou i obrovské dosahy pro účty, které mají nad milion sledujících. Engagement rate 13.7 % je 10x vyšší než u Instagramu.

Na TikToku také panuje opačný trend než na jiných sociálních sítích. Tady platí, že čím menší počet sledujících, tím nižší engagement rate.

engagement rate na tiktoku

Zakladatel portálu, podnikatel a digitální nomád. Specialista na SEO optimalizaci, který experimentuje se sociálními sítěmi. Baví ho internetové trendy, budoucnost technologií a start-upový svět.