Sociální sítě se stávají nepostradatelnou součástí fungování jednotlivce, firem i moderní společnosti. Dnes používá sociální sítě celkem 3,4 miliard uživatelů, což je téměř polovina celosvětové populace.
Sociální sítě existují již mnoho let, avšak prvním velkým mezníkem je založení Facebooku v roce 2004.
Sociální sítě prošly za těch 16 let obrovským vývojem. Vznikly stovky projektů, které se snažily ukrojit si podíl na trhu a přinést inovaci v oblasti digitální komunikace a sdílení mezi uživateli.
Od roku 2010 se počet uživatelů na Internetu zdvojnásobil a do dalších let se očekává, že přibude další jedna miliarda nových uživatelů online. A většina z nich se připojí na sociální sítě.
Rozvoj v oblasti sociálních sítí je tedy do dalších let téměř zaručený.
Největší sociální sítě v roce 2020/2021
Níže uvedená tabulka znázorňuje žebříček sociálních sítích seřazených od těch s největším počtem měsíčně aktivních uživatelů.
Pořadí | Sociální síť | Počet uživatelů/měs | Země původu |
---|---|---|---|
1 | 2 603 000 | USA | |
2 | 2 000 000 | USA | |
3 | YouTube | 2 000 000 | USA |
4 | Messenger | 1 300 000 | USA |
5 | 1 203 000 | Čína | |
6 | 1 082 000 | USA | |
7 | TikTok | 800 000 | Čína |
8 | 694 000 | Čína | |
9 | 550 000 | Čína | |
10 | Qzone | 517 000 | Čína |
11 | 430 000 | USA | |
12 | Telegram | 400 000 | Rusko |
13 | Snapchat | 397 000 | USA |
14 | 367 000 | USA | |
15 | 326 000 | USA | |
16 | 310 000 | USA | |
17 | Viber | 260 000 | Japonsko |
18 | Line | 187 000 | Japonsko |
19 | YY | 157 000 | Čína |
20 | Twich | 140 000 | USA |
21 | Vkontakte | 100 000 | Rusko |
Podívat se můžete na nejznámější a nejoblíbenější sociální sítě v České republice.
Zajímavosti
Přestože si uvědomujeme negativa sociálních sítí, statistiky ukazují, že uživatelů nejen přibývá, ale na sítích trávíme více času než kdykoli v historii. Sociální sítě jsou součástí našich chytrých telefonů, a to nejen z osobních důvodů, ale stále častěji z těch pracovních. To je obrovský posun a mezník v celé oblasti sociálních médií.
Facebook brzy dosáhne 3 miliard uživatelů, což se ještě žádné firmě v historii nepodařilo sdružit takový počet jednotlivců pod jednu společnost, využívání jednoho produktu či služby. Facebook vlastní Messenger, Instagram a WhatsApp.
Kromě kritiky ochrany osobních údajů uživatelů se začínají ozývat hlasy upozorňující na monopolní postavení Facebooku nejen na sociálních sítí, ale obecně v rámci digitální komunikace s přesahem do manipulace jednotlivců, společnosti, vlastní regulace svobody slova a záměrného uvolňování fake news (falešných nepravdivých zpráv).
Snapchat
Snapchat od roku 2017, kdy byl zapsán na burzu v rámci IPO, prožívá obtížné časy. Zejména poté, co Instagram okopíroval jeho inovaci mizejících příspěvků a spustil Instagram Stories. Snapchat prozatím nedokázal nastavit funkční monetizační model a jeho uživatelé se spíše přesouvají na jiné platformy.
YouTube
YouTube je konkurentem tradičních TV a přináší nekonečnou online knihovnu s možností streamování. V roce 2019 se příjem YouTube zvojnásobil oproti roku 2017, což jsou velmi dobrá čísla pro majitele, kterým je Google (tedy společnost Alphabet).
Přestože existují další služby, které začínají konkurovat v dílčích oblastech – příkladem je Netflix (streamování filmů) anebo Twitch (streamování gamingu), YouTube prozatím dokázal inovovat, přinášet uživatelům hodnotu a navíc obsah dostatečně monetizovat. Vydělávat na YouTube je stále jedním z nejjednodušších způsobů v rámci sociálních sítích, pokud jste kreativní jedinec.
TikTok
Sociální síť TikTok získala v roce 2020 největší pozornost mezi mladou generací a dokázala zaujmout i světová média. Využívá trendu krátkých zábavných videí a přilákala své uživatele díky množství filtrů, variací a hudby, kterou lze videa doplnit.
Kritizována je za nedostatečnou ochranu osobních údajů a sepjetí s Čínskou komunistickou stranou, která si může data uživatelů kdykoli vyžádat. V rámci působení na trhu USA se uvažovalo o spolupráci mezi TikTok a společností Microsoft, Oracle, Wallmart a Twitter.
V roce 2021 je TikTok velkou konkurenčí pro Instagram a mnozí influenceři raději tvoří videa a příspěvky na TikToku. Jejich fanouškovská základna má totiž mnohem větší možnosti růstu. Navíc TikTok už umožňuje vydělávat peníze, takže uživatelé jsou motivovaní tvořit zajímavý obsah na svůj profil.
Instagram patří mezi nejoblíbenější sociální sítě v České republice, zejména mezi mladou generací je to platforma, kde jedinec tráví více jak jednu hodinu denně. Instagram je považován za nastupující vyhledávač, protože zde lidé hledají inspiraci k nákupům online. Mnozí přemýšlí, jak vydělávat na Instagramu a chtějí využít trendu práce na dálku a své aktivity na sociálních sítí. Doposud se hledá recept na úspěch a mnozí marketingový experti zkoumají, jak funguje algoritmus Instagramu.
Influencer marketing je příležitost 21. století a právě Instagram je platformou, kde je vhodné budovat svůj brand a získávat důvěru i nové sledující.
Infografika: Sociální média 2020
Zdroj: Visual Capitalist